oleje do veterána

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
dci
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 07, 2008 18:01
Bydliště: Pardubicko

oleje do veterána

Příspěvek od dci »

Dobrý den,
zase prosím o radu od zkušenějších. Jaguar XK120, rok 1954, 6 válců 3.5 lt., něco přes 200 koní, dlouhozdvih, točí až 5.800. Tak ho ale nikdo týrat nebude. Budu muset řešit olejové náplně.
Moje představa je asi tak:
- motor, PARAMO M8AD, 15W50, API SE, motůrek polkne 13 lt.,
- převodovka, v dobovém anglickém dílenském manuálu je dnes vypovídající pouze údaj SAE 30, zkusil bych historický PARAMO PP7,
- rozvodovka (hypoidní), manuál říká (snad) SAE 90, tak buď MOGUL TRANS 90H, nebo PARAMO GYROL 90H, i když by se mí líbil olej o kapinku viskoznější,
- převodka řízení (maticové s obíhajícími kuličkami) a pomocný čep řízení (kluzné uložení čepu), tam PARAMO PP44, to tak soudím spíš intuitivně podle toho medu, co jsem tam našel.
No, a poslední věc jsou dvojčinné pákové tlumiče zadní nápravy. Mám je zrepasované, přetěsněné a bez oleje. Hledal jsem po netu něco jako starý dobrý tlumičový olej (tehdy ještě československé provenience), ale marně. Do pákových tlumičů Škody 440 a i jiných aut byl přímo ideální.
Tady potřebuji radu. Manuál nic, opravy byly svěřovány výrobci nebo jeho smluvním partnerům.
Poradíte mi někdo, jaký soudobý olej má cca stejné vlastnosti, jako měl ten náš historický tlumičový?
Předpokládám, že v těch padesátých letech byly vlastnosti olejů od jednotlivých výrobců zhruba stejné, výrobci neměli nabídku těchto olejů nijak rozsáhlou, leckdy se to suplovalo oleji pro různé hydraulické mechanizmy.
Za každou radu děkuji.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9853
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Colommbo »

Počkej, až se tu objeví pan František Smíšek, ten bude určitě něco vědět... :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: oleje do veterána

Příspěvek od František Smíšek »

Do tlumičů MOGUL SILENCE 15, do převodovky MOGUL TRANS 80W-90. Olej PP 7 se dnes dává jen do průmyslových převodovek, pro auta je méně vhodný vzhledem k vysoké viskozitě zastudena a tím zhoršenému řazení, i když z nouze by fungoval asi taky a dříve se pro tento účel používal. V konkrétním případě ale nepřináší žádnou výhodu.
Franta
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Pitris »

Já doplním p. Smíška že do motoru - jestli tam nebyl M6A - by ten M8AD byl asi gut a difec pokud neroní tak by ta 90H taky mohla být v pohodě....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
dci
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 07, 2008 18:01
Bydliště: Pardubicko

Re: oleje do veterána

Příspěvek od dci »

OK, děkuji. Ten MOGUL SILENCE 15 jsem nakonec našel, takže shoda. PP7 znám ještě jako kluk a to jsem o malinko starší než ta XK120. Mne napadla proto, že je taková "dobová" a také s přihlédnutím k tomu, že auto má ujeto 90 tisíc mil, tedy cca 145 tis. km. Můžu sice při repasi namontovat nová ložiska, ucpávky a vymezit některé vůle, ale to je asi tak všechno. Opotřebení ozubených kol eliminovat nedokážu. Uvidíme, až převodovku otevřu. Je jednoduchá, konstrukce jako od Škody Tudora až po Š1203. A v zimě to auto asi jezdit nebude, je to dvoumístná otevřená verze s plátěnou střechou, no spíš takovou kapucí.
V každém případě však děkuji za pomoc.

Auto bylo koupeno v USA. V tom motoru bylo něco amerického a bylo to tam od sedmdesátých let, kdy vrčelo naposledy. Dokonce jsem ho na stojanu i s tím olejem zmátořil, běžel necelou minutu, běžel překvapivě dobře a na volnoběh s tím původním šmírem mazal na 5 at. Samozřejmě se ani neprohřál, měl provizorní chlazení. Teď je v polorozebraném stavu, pracuje se na hlavě válců, motůrek dostane minimálně všechna ložiska kliky a ojnic nová, nové rozvodové řetězy, spojku atd.
Ale protože tyto motory jsou při popojíždění náchylné k přehřívání, líbí se mi ta M8AD víc s její teplotní rezervou. Co se týče rozvodovky, resp. celé zadní nápravy, tak na té se momentálně pracuje a samozřejmě dostane všechny gufera nové. Ale zase s ohledem na nájezd a tedy i opotřebení? I když není problém popřípadě ty 2 litry vypustit a vyzkoušet něco jiného.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Pitris »

Pokud bude motor mechanicky vypucován, tak zapomeň že jsem psal o "áčkovém" oleji a šup tam ten 15w50 API SE :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
dci
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 07, 2008 18:01
Bydliště: Pardubicko

Re: oleje do veterána

Příspěvek od dci »

O tom žádná. Neumím renovaci veterána "štětkou".
Uživatelský avatar
Millers Oils
Příspěvky: 74
Registrován: pon bře 02, 2009 13:22
Kontaktovat uživatele:

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Millers Oils »

Britske povalecne vozy maji v prevodovkach jednorozsahovy motorovy olej, proto tam pozaduji monograde SAE 30. Zkuste Millers Oils Classic Millerol 30 nebo Pistoneeze 30...
To same sezente i od Penrite a snad i dalsich, kteri se oleji pro veterany zabyvaji.
dci
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 07, 2008 18:01
Bydliště: Pardubicko

Re: oleje do veterána

Příspěvek od dci »

S motorovým olejem v převodovkách předepsaným výrobcem vozidla jsem se setkal vícekrát, ale "britské zvyky" neznám. Ta W30 mně to mohla napovědět.
V každém případě děkuji za informaci,
dci
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 07, 2008 18:01
Bydliště: Pardubicko

Re: oleje do veterána

Příspěvek od dci »

Je to tak. Našel jsem historickou tabulku maziv pro toto auto.
Motor SAE 20, 30 nebo 40, podle toho, jestli jezdí v létě, v zimě nebo v tropech.
Převodovka má předepsaný motorový olej SAE30, stejně tak tlumení šoupátek v karburátorech.
Pro převodku řízení se předepisoval převodový olej SAE 140, čemuž odpovídá ta PP44 od Parama.
Rozvodovka SAE 90, pro hypoidní soukolí.
Pánové, děkuji za informace.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9853
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Colommbo »

Jestli to nemám popletené, tož motorový olej se dával do převodovek i některých (i novějších) japonských vozů... :? Kluci japončíci, pomůžete...? :D
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Pitris »

Tak ještě Civic 6.gen (do r.2001) měl povoleno do man. převodovky motorový oil 10w40 nebo 10w30....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Millers Oils
Příspěvky: 74
Registrován: pon bře 02, 2009 13:22
Kontaktovat uživatele:

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Millers Oils »

Ano daval. Normal 10w40 s normou MTF. Funguje skvele i v rally nasazeni ve starych Civic VTi.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: oleje do veterána

Příspěvek od Pitris »

V Civicu v servisce bylo psáno (jen) API SG,SJ a 10w40 nebo 10w30. Millers 10w40 s MTF byl asi vhodnější ale v té době byl u Hondy předpis buď převoďák MTF-94 anebo alternativně 10w40(30). A ani to ještě nebyl veterán :twisted:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
dci
Příspěvky: 46
Registrován: úte říj 07, 2008 18:01
Bydliště: Pardubicko

Re: oleje do veterána

Příspěvek od dci »

O Civicu vím. Dceři se v Civicu (1.6, typ EU) kdysi v převodovce sesypalo ložisko a kapinku hlučela, tedy dost řvala. A známe to: táto, nějak to sprav. Tak jsem si zase zamazal ruce o japonce. Do převodovky motorový olej, specifikaci si už nepamatuji.
Odpovědět