heavy dutty cyklus oleja

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Misojogi »

dozvedel som sa nazor ze ak pouzivam auto v heavy dutty cykle, tak treba niekedy menit olej uz po 5 000km. nezda sa Vam to prehnane ?

heavy dutty cyklus znamena ze chodim stylom 3km do prace, potom studeny vychladnuty motor a zasa dalsie 3 km domov, cize motor sa prakticky minimalne zahreje na pracovnu teplotu

ak pouzivam kvalitny olej ako napr mobil life 0W40 tak sa mi to zda prehnane
podla mna 8-10 000 km vymeny musi stacit, hlavne ak olej ma dostatocne TBN (alkalicka rezerva) >= 10
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Jezevcik »

To je relativní, můj výrobce na diesela předepisuje 7.500 a já měním po 5.000.
Myslím, že Jarkův předchozí benzínový Civic měl při ztížených podmínkách (popojížďky) něco podobného, ale ze základu 15.000, takže na tom zřejmě něco je. Akorát to asi nenazývali Heavy Duty.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
e1H

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od e1H »

Vôbec to nie je prehnané, ak jazdíš s motorom v takomto režime, tak na 5000 km to je 1667 studených štartov. Oproti tomu ak niekto jazdí denne 2x 50 km, tak na 15 tisíc km má tých studených štartov len 300. Vidíš ten nepomer, že?
A treba si uvedomiť, že 90 % opotrebenia motora nastáva práve pri tom studenom štarte.
Druhá vec je zase to, že motor má svoju prevádzkovú teplotu. Ak ju nikdy nedosiahne kvôli krátkym jazdám, tak sa aj olej opotrebuje oveľa rýchlejšie. Pri krátkych jazdách sa totiž riedi napr. s palivom, v motore sa kondenzuje voda, ktorá stečie do oleja, atď. Takže výmena po 5000 km je úplne v poriadku.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od jerome »

Misojogi píše:dozvedel som sa nazor ze ak pouzivam auto v heavy dutty cykle, tak treba niekedy menit olej uz po 5 000km. nezda sa Vam to prehnane ?
Ano po novom je to uz heavy dutty cykle po starom stazene podmienky a jak pise jezevcik Honda predpisovala vymenu po 5.000km
Misojogi píše:ak pouzivam kvalitny olej ako napr mobil life 0W40 tak sa mi to zda prehnane
podla mna 8-10 000 km vymeny musi stacit, hlavne ak olej ma dostatocne TBN (alkalicka rezerva) >= 10
V tychto podmienka jazd je ti "kvalitny" olej uplne k Obrázek lebo aj s vyssim TBN olej degraduje prilis rychlo :idea: Vtedy je lepsie pouzit nieco lacnejsie a menit po 5.000km resp. 2x rocne :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Pitris »

Ano, "šestkový" Civic měl při ztížených podmínkách (a Honda je přímo specifikovala - krátké jízdy do 8km mimo zimu a do 16-ti km v mrazech, při jízdách při venkvních teplotách vyšších jak +35 stupňů, v prašném prostředí nebo při častých jízdách na volnoběh) výměnu oleje v motoru po 5-ti km / po půl roce. A já na tom nic zvláštního nevidím....
On totiž i supermegahafoextraolej degraduje v motoru nespáleným palivem a zkondenzovanou vlhkostí stejně jako olej "obyčejný"....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Misojogi »

ufff, tak to som teda mal olej menit aj skor ako som ho menil ....
a to pouzivam na Matize 0W40 Mobil Life
ktory zacal vyrazne tmavnut uz po 7 000 km
takze asi vymena po 8 000 km je OK
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od jerome »

Matizu to bohato staci :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Misojogi »

zistujem ze ked jazdim viac v otackach a na dlhsie trate tak sa vyrazne dviha zivotnost oleja (po 9 000km je teraz rovnako zaspineny ako kedysi po 6 000km)
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Pitris »

Samozřejmě záleží na stavu a vnitřní (ne)čistotě motoru, ale je to vcelku logické - čím delší jízdy, tím méně nespáleného paliva a vlhkosti v oleji....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Misojogi »

čím delší jízdy
a otacky sa neprejavia? podtacanie motora versus vytacanie
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: heavy dutty cyklus oleja

Příspěvek od Pitris »

Určitě. Delší jízdy a vyšší zatížení - teplotní, výkonové, otáčkové*).... Pro motor (a zážehový obzvlášť) je vždycky lepší se pohybovat v horní polovině otáčkového spektra než podtáčení a "převalování" se v "tahu" někde u 1500 ot. A i turbodiesely, z nichž je již většina vybavena "dvouhmoťákem" bych počátek využitelných otáček bral tak někde od 18-ti set.
A co se týče oleje - pro ten je taky dobré mít co nejdéle (a co nejdřív) provozní teplotu (motoru). Proto při krátkých jízdách měnit olej asi už po dvou třetinách doporučeného intervalu.
A proto není vhodné používat turbodiesel (navíc v dnešní době většina z nich už obsahuje DPF - což je ještě problematičtější) na krátké jízdy - a když už tak olej měnit ještě dřív, protože tomu motoru trvá déle než se na tu provozní teplotu dostane - pokud vůbec....

*) Samozřejmě při enormní zátěži je třeba ten interval zkrátit taky bo s vysokou teplotou olej zase rychleji oxiduje....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět