Po přečtení článku zmíněného dole přemýšlím o změně motorového oleje. Auto jsem koupil od původního majitele z Německa, který tam lil LIQUI MOLY 5w30 longtime high tech. Výměny cca co 20 000 km, já tam liji ten stejný, ale zkrátil jsem interval výměny na 10 000 km. Auto má teď najeto cca 215 000 a žere 1l na 10000 km. Má vůbec smysl měnit značku oleje, když jsem osobně žádný problém s LIQUI MOLY nezaznamenal? Hlavní podnět na změnu ve mě vyprovokoval spíše článek zmíněný dole.
PS: Dostal jsem typ na 5w-30 Millers Oils Nano EE.
Předem díky za reakce
Výcuc z článku:
Zdroj: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014051802Čili půjdeme rovnou na generaci N52, která se už začala podezřele hodně lišit od staré M54. Blok motoru byl z horčíkové slitiny s nikasilovou vložkou, sání dostalo dvě variabilní klapky DISA a především dostal systém Valvetronic, který nahrazoval škrtící klapku. Nenechte se zmást. Z bezpečnostních důvodů mají N52 motory stále škrtící klapku a při normálním běhu motoru funguje jen pár sekund po startu. Po malé chvíli je otevřena naplno a „škrcení“ probíhá pak přes variabilní zdvih ventilů. Jak Valvetronic funguje je znázorněno zde. Zajistit se měl efektivnější přísun vzduchu, kdy škrtící klapka nezpůsobuje žádné zbytečné ztráty na průtoku vzduchu a briskní reakce na plyn. Hezky se to četlo, ale bohužel reakce na plyn jsou takové jalové a místama velice divně ovladatelné. Podřazování s meziplynem chce u N52 hodně zvyku, protože dosáhnout požadovaných otáček je hodně obtížné. Mám i podezření, že Valvetronic jako takový způsobuje i jiný zvuk motoru, protože narozdíl od svých předchůdců prostě zní úplně jinak. Problémem taky bylo, že tyto motory jsou extrémně točivé. Neberte to jako výtku. Točivost N52 je velice návyková, v 7mi tísících otáčkách mají opravdu nádherný pilovitý zvuk. Problém je ale v použití dle mého názoru nevhodných olejů. I pro tyto motory BMW doporučovalo long-life oleje specifikace 0W-30 nebo 5W-30 a s intervalem kolem 25 tisíc km. Vážení čtenáři, dovolím si říct, že u těchto typů motorů jsou tato doporučení naprosto vedle a pokud už takový motor někdo máte, vylijte long-life, nalijte 5W-40 nebo nejlépe 5W-50 a měnte každých 12-15 tisíc km. Proč? Právě kvůli točivosti a tepelné náročnosti. U dieselů mějte klidně long-life, ten moc nehřeje, ani moc netočí, ale u těchto motorů prostě nikdy! Na dílně mám jako odstrašující případ uskladněno odstraněné plastové víko ventilů z motoru N52. Přímo tento kousek jezdil long-life olej a měl najeto asi 160 tisíc km. Pak se začala projevovat závada v odvětrání klikové skříně a kolísání otáček motoru – po sundání víka jsem se zděsil. Tolik karbonu a přepečeného oleje jsem v životě neviděl. Motor v tuto chvíli podstupuje sérii dekarbonizací a úpřímně mu držím palce, aby se z toho dostal.
Po generaci N52 následovala generace N53. Stejně jako N52 to byl šestiválcový atmosféricky plněný motor. Ovšem krom toho měl přímý vstřik do válce a nebyl osazen systémem Valvetronic. Proč? Jednoduše proto, že se tam už přes vstřikovače nevešel. Když se podíváte pod kapotu, tak jsou N52 a N53 prakticky nerozeznatelné. Ale jakmile nastartujete, poznáte to od první sekundy. N53 jsou na volnoběh podstatně hlučnější a nýtují podobným stylem, jako diesely. Na jejich obranu musím však říct, že třeba třílitr N53 jede v atmosférických poměrech jak píchlé prase. Jeho 200kW byste mu opravdu hravě uvěřili a spotřeba je skoro jak z pohádky. Ale do složitosti turbodieselu už nemá daleko. Tento motor má vysokotlakou pumpu, common-rail a velmi drahé vstřikovače. Od turbodieselu mu chybí už jen to turbo. N53 má stejné problémy s karbonizací oleje, jak N52 a dávám zde stejné doporučení.