Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od Pitris »

A můžeš mě říct jak se tam z té nádrže dostane, když nenastartuješ :?: :shock:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
e-panolin.cz

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od e-panolin.cz »

1. Možná se zvýší teplota nafty v nádrži, ovšem se nepromíchá se dokonale s ohledem na stejnou teplotu v celém objemu nádrže.
2. Pokud se ucpe parafíny palivová trubka nebo filtr, zvýšení teploty v nádrži nepomůže, jelikož se na kritická místa ohřátá nafta nedostane.
3. Z dodacího listu tě zajímá parametr CFPP čili bod vylučování parafínů
(angl. Cold Filter Plugging Point)

Teplota filtrovatelnosti motorových naft. Zkouška probíhá za nízkých teplot, výsledek vyjadřuje chování vzorku v palivovém systému automobilu v zimním období, kdy dochází k problémům s krystalizací parafinických látek, tuhnutí paliva, případně ucpáváním palivových filtrů. Tento parametr nahradil v minulosti používaný bod tuhnutí.
Zkouška (ASTM D6371, IP 309, EN 116) spočívá v průchodu vzorku jemným filtrem při nastavené teplotě. Výsledkem je nejnižší teplota, při které se vzorek přefiltruje ve stanoveném čase.
http://www.petroleum.cz/slovnik.aspx?pid=69

Samozřejmě toto je laboratorní hodnota, která v realitě kolísá spíše do vyšších teplot v závislosti na prováděné údržbě a stavu palivového systému a filtru. Pokud potřebuji naftu do super zimních podmínek hledám arktickou naftu nebo letecké palivo kerosin / JET A1/. Z praxe se "zamrzlá" nafta rozmrazuje v teplé garáži i 24 hodin.
peter78
Příspěvky: 22
Registrován: čtv lis 01, 2012 18:31

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od peter78 »

Pitris píše:A můžeš mě říct jak se tam z té nádrže dostane, když nenastartuješ :?: :shock:
Tak v jednom z příspěvků jsem psal,že jsem dotankoval naftu s Filtrovatelností CFPP -23°C. (33 litrů) + ten zbytek co tam byl předtím byl minimálně do -10°C + jsem to všechno naaditivoval 3x dávkou zimního VIFu!!!!
Takže myslím ,že by se to z nádrže mohlo dostat do motoru nebo máš jiný názor Pitrisi ????

e-panolin.cz - tobě odpovím taky: Půjdu podle tvých bodů a odpovím:
1. Pořád lepší teplá v nádrži nedokonale promíchaná s ostatní naftou ,než nalejt ledovou....
2. To máš sice pravdu ,ale řekl bych ,že k tomu nedojde. (tohle celé téma jsem založil kvůli obavě z odstavení vozu přes skoro celou zimu ,s přechodovou naftou ,ale mám tam hodně nafty do -23°C ,s kterou jsem původně nepočítal že jí seženu)
3.Obsluha u pumpy mě přečetla že je CFPP -23°C. (i když jsem to ,že se jedná o CFPP v prvním příspěvku neuvedl ,za což se omlouvám)

Jinak ti děkuji za rozbor laboratorních zkoušek filtrovatelnosti nafty. :shock:
Volvo V70II 2,5 TDI , Mobil1 5W50
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od Pitris »

Pitris píše:A můžeš mě říct jak se tam z té nádrže dostane, když nenastartuješ :?: :shock:
peter78 píše:Tak v jednom z příspěvků jsem psal,že jsem dotankoval naftu s Filtrovatelností CFPP -23°C. (33 litrů) + ten zbytek co tam byl předtím byl minimálně do -10°C + jsem to všechno naaditivoval 3x dávkou zimního VIFu!!!!
Takže myslím ,že by se to z nádrže mohlo dostat do motoru nebo máš jiný názor Pitrisi ????
Já to psal jako reakci na Tvůj příspěvek že to doleješ teplou naftou - jak si v jednom z příspěvků psal.
peter78 píše:....že to doleju doplna teplou naftou (nechám si jí v zimě přivézt kanystr a nechám v pokojové teplotě),až zase někdy v zimě vyjedu tak jí tam hrknu....
A stojím si za tím, že i když ta nafta bude mít pokojovou teplotu (a i kdyby měla 50°C), tak pokud to - a ne v nádrži ale ve filtru a v čerpadle "zamrzne", tak nenastartuješ a ta teplá nafta Ti bude v nádrži platná jak stěrače na ponorce. Ale stejně si to uděláš po svým tak si to udělej po svým....když myslíš, ale když to pojede, tak to pojede a když bude -30, stejně to budeš muset nechat rozmrznout....
A jestli si to myslel tak, že pokud vyjedeš - a pojede to - a dáš tam tu "ohřátou" naftu, tak to v nádrži sice naředíš na nižší teplotu (když ta teplá bude zároveň i zimní) ale stejně to brzo zase vychladne....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Návštěvník

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od Návštěvník »

Teď pro změnu několik praktických zkušeností. Že letní nafta zbyde v nádrži do zimy u málo využitých strojů (autojeřáb, nakladač, atd.)v naší firmě je úplně běžné, stává se to každoročně. Letní nafta (třída "B") při teplotách pod -5°C neztuhne, ale vylučuje se z ní parafín, takže na pohled to vypadá jako suspenze nastrouhané svíčky v petroleji. Za celou dobu mé praxe v (pouze něco málo přes 30 let...) se nestalo, že by motor dotyčného stroje nešel v mrazu na letní naftu natočit. Problém nastává při požadavku na odběr výkonu, protože zvýšeným průtokem nafty se ucpe filtr. Pokud je v nádrži prostor, stačí dolít zimní naftu (tř. "F") s depresantem (VIF) a nechat běhat naprázdno, až se nafta v nádrži promíchá, ohřeje a parfín rozpustí. Nafta se z motoru do nádrže vrací teplá, některé motory mají ohřívání nafty (např. LIAZ výměník na výfukovém potrubí), nebo ohřívání filtru vratnou naftou ze vstřikovacího čerpadla s termostatem (VW) nebo elektrický ohřev víka filtru (např. OPEL), některé motory mají naopak ještě chladič vratné nafty (VW 1,9 TDI PD). Pokud prostor v nádrži není, pak zbývá už jen teplá dílna a po rozhřátí odpustit. V případě velké nouze a ne příliš velkého mrazu pomůže i vyjmutí nebo proražení vložky filtru a vyjmutí sítka v hrubém čističi. V každém případě je nutno po podobných experimentech filtr vyměnit, přetlak paliva dokáže ucpanou vložku úplně zdeformovat. Schopnost provozu motoru v mrazu je u různých typů různá, např. Fabia neměla problém při -23°C, Nissan Patrol odmítal spolupráci už při -15°C, a to i se zimní naftou s VIFem a novým filtrem, má totiž filtr umístěný přímo na tahu vzduchu vedle chladiče, bez vyhřívání. I tak ale šel natočit bez problémů, akorát že po cca 1 km chcípnul. Pak stačilo chvíli počkat, než se filtr naplnil a znova ujet cca 1.5 km. Po několika takovýchto pokusech se nádrž prohřála a začal fungovat normálně.
Ke kondenzaci vody v nádrži - svého času jsem při každé výměně naftového filtru ve svém autě nejdříve jeho obsah vypustil do sklenice a nechal do druhého dne odstát, aby se odloučila voda. Udělal jsem to celkem 3x po 60 tis. km, což je u mně cca 6 let (a 180 tis. km), pak už mě to přestalo bavit. Ani v jednom případě nebyla voda zaznamenána.
Návštěvník

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od Návštěvník »

Návštěvník píše:... Ani v jednom případě nebyla voda zaznamenána.
Akorát že ji zaznamenávají vstřiky a čerpadlo, a to v každém případě.
Návštěvník

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od Návštěvník »

Možná zaznamenávají, ale za 250 tis. km se to neprojevilo. Druhá věc je, že když není kondenzát v místě určeném pro jeho odlučování, tak proč by měl být v čerpadle nebo vstřikách.
Návštěvník

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od Návštěvník »

Možná ho podávací čerpadlo v nádrži dokáže homogenizovat... Ale to je jen moje spekulace.

P.S.: Dá se jezdit i na homogenizovanou naftu s vysokým podílem vody, jenže se to s tou vodou v naftě nesmí nechat odstavené byť jen na pár hodin.
e-panolin.cz

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od e-panolin.cz »

jj, emulzní nafta.......
Návštěvník

Re: Optimal Diesel + VIF (zimní odstávka)

Příspěvek od Návštěvník »

Jak říkám, všechno je možné a nic není jisté, hypotéza o homogenizaci výborná, má jen malou mušku: v tomto případě je filtr v sací větvi podávacího čerpadla, umístěného ve vstřikovacím čerpadle. Mimo to vzorek odstátý vždy min. 24 hod.
Odpovědět