Olej - sekačka

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Anonymous píše: - používejte pouze vysoce kvalitní detergentní oleje SAE 30 nebo 10W-30, který má API "servisní klasifikaci" SF, SG, SH, nebo SJ.

O oleji nic víc ani slovo. Že by výrobce nevěděl nic o výsledcích těch testů motorů B&S, které jste zmiňoval a které už nemáte k dispozici? Vždyť to střihové namáhání musí ten 10W-30 úplně zničit, nemyslíte? Poslat jeho viskozitu někam daleko níže, než v případě SAE 15W-40, nezdá se Vám?
Nehodlám se již vracet k Vašim předchozím vývodům o nichž sice lze polemizovat, ale za dané situace je to bezpředmětné a potvrzení nebo vyvrácení Vašich názorů by vyžadovalo další zkoušky výrobců těchto motorků s nimiž se dá jen těžko počítat. Možná kdybyste jim navrhnul, že je zaplatíte. Zatím se tedy budeme držet doporučení výrobců a neexperimentovat!

Chtěl bych pouze reagovat na Váš poslední chybný vývod o oleji SAE 10W/30. Jedná se totiž o zásadní rozdíl od olejů např. 15W40 příp.10W/40.
Moderní oleje třídy 10W/30 jsou vesměs vyráběny na bázi syntetických olejů např. hydrokrakátů a ty jako takové nemusejí obsahovat množství zvyšovačů viskozitního indexu tak jako běžné minerální a polosyntetické.
Nehrozí tedy nebezpečí střihové nestability a budete se divit, ale po mechanickém namáhání sníží takový olej viskozitu procentuálně daleko méně než třeba klasický15W/40 nebo i 10W40. Všimněte si rovněž velikosti viskozitního rozpětí v jednotlivých třídách. 10W/30 jej má nejmenší. Při použití kvalitního základového oleje tedy téměř nepotřebuje střihově nestabilní polymery. Proto tuto klasifikaci jsou výrobci malých motorů ochotni připustit. Pozor! nejédná se však o oleje typu M3AD apod.!
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Američané SAE 15W-40 nedoporučují prostě proto, že tento viskozitní rozsah není na jejich trhu běžný.

Tak místo zabíhání do teorií o stabilitě základových olejů byste měl spíše vysvětlit kde se v těchto malých, nenáročných a pomaloběžných motorech to střihové namáhání bere. Zatím jste svými teoriemi o podobnosti motorů sekaček s rychloběžnými jednotkami motorcyklů vyžadujících esterové oleje moc nepřesvědčil.
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Anonymous píše:Američané SAE 15W-40 nedoporučují prostě proto, že tento viskozitní rozsah není na jejich trhu běžný.

Tak místo zabíhání do teorií o stabilitě základových olejů byste měl spíše vysvětlit kde se v těchto malých, nenáročných a pomaloběžných motorech to střihové namáhání bere. Zatím jste svými teoriemi o podobnosti motorů sekaček s rychloběžnými jednotkami motorcyklů vyžadujících esterové oleje moc nepřesvědčil.
Na to se musíte zeptat výrobců těchto motorů.
A že by ti amíci nevěděli jaké oleje jsou v Evropě běžné, aby tomu přizpůsobili doporučení na onen trh?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Přesně tak. Američané nejen že to nevědí, dokonce se ani nestarají o to aby to zjistili. Je to rys jejich národní povahy. Oni předepisují světu, co je správné, nikoliv aby akceptovali věci běžné a používané ve zbytku světa. Pokud se v Evropě prodávají "americké" oleje s normou ACEA, je to zásluha jejich evropských importérů, nebo dceřinných společností, nikoliv amerických producentů. Oni přece dělají produkty "proudly made in the U.S.A." ... :-(

Zpátky k problému - Už jsem to tady psal jednou, ale zopakuji to:
Citoval jste jakési výsledky testů na motorech B&S - ten SAE 15W-40, poté co byl vystaven tomu střihového namáhání (o němž si ovšem myslím své), poklesl o 25% ve viskozitě. Tím se ovšem dostává přesně do třídy SAE 30, tedy požadované pro tyto motory, takže i kdyby Američané s oleji SAE 15W-40 uvažovali, měly by jim docela vyhovovat, nezdá se Vám?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Luboš T. píše:
Na to se musíte zeptat výrobců těchto motorů.
Mám-li se jich ptát na to, zdali jejich produkty obsahují takové konstrukční prvky jako jsou mokré spojky a volnoběžky (což tvrdíte Vy), tak to nemusím. Vím že tomu tak není. Příbuznost ani podobnost s rychloběžnými motory motocyklů není žádná.
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Anonymous píše:Přesně tak. Američané nejen že to nevědí, dokonce se ani nestarají o to aby to zjistili. Je to rys jejich národní povahy. Oni předepisují světu, co je správné, nikoliv aby akceptovali věci běžné a používané ve zbytku světa. Pokud se v Evropě prodávají "americké" oleje s normou ACEA, je to zásluha jejich evropských importérů, nebo dceřinných společností, nikoliv amerických producentů. Oni přece dělají produkty "proudly made in the U.S.A." ... :-(
Ale oni se i v Americe používají oleje 15W/40 a 10W/40 a přesto výrobci doporučují pro tyto motory hlavně SAE 30 proč asi? :roll:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Luboš T. píše:
Ale oni se i v Americe používají oleje 15W/40 a 10W/40 a přesto výrobci doporučují pro tyto motory hlavně SAE 30 proč asi? :roll:
Proč? Bylo to zde již vysvětleno. Přečtěte si laskavě toto téma znovu, určitě na to narazíte.

Proč ale Vy pořád odbíháte od tématu? Tu k základovým olejům, tu k sortimentu olejů na US trhu... Vyjádřete se raději k těm konstrukčním odlišnostem motorů sekaček, tam jste zjevně odborníkem. :wink:
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Neodbíhám od tématu a ani si nehraji na odborníka přes motory sekaček.
Píši jen to co jsem kdy nakoupil od odborníků na slovo vzatých, kteří k těmto problémům měli blízko, vesměs olejářů. Nepopírám, že i ti se mohou mýlit, zejména když vycházejí z teorie. Jak jsem již psal, skutečné potvrzení nebo vyvrácení tohoto problému lze ověřit pouze testy u výrobců těchto motorů a proto jsou naše veškeré spory na toto téma pouze žabomyší válkou.
Z olejářského pohledu myslím, že tento spor již přestává být stejně opodstatněný, protože moderní motorové oleje, jak jsem psal výše, již netrpí tak jako dříve takovým nebezpečím střihové nestability z důvodů zanedbatelného obsahu střihově nestabilních látek. Základem je však vždy a to nejen u sekaček, doporučení výrobce motoru, které není důvod nedodržovat.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Už jsem sem nic k tomuto tématu psát nechtěl, ale našel jsem ještě originální návod k obsluze a údržbě motoru Briggs & Stratton řady Quantum, který byl se sekačkou také dodán. Kupodivu se některé údaje od těch uvedených v návodu k sekačce dost liší. Posuďte sami:

"Doporučujeme používat vysoce kvalitních olejů třídy SC, SD, SE, SF, SG. Nejnižší přijatelná třída olejů jsou oleje třídy SC. Oleje s vysokou smáčecí aktivitou udržují motor v čistém stavu a zpomalují vytváření usazenin. Spolu s doporučenými oleji by se neměly používat žádné další přísady."

Doporučené stupně viskozity SAE jsou: SAE 30 při teplotách nad 4°C (40°F). Pro nižší teploty jsou doporučeny SAE 5W-30 a 10W-30 (až do 0°F, tedy asi -18°C).
Dvě upozornění:
- používání multiviskózních olejů vede k jejich zvýšené spotřebě při vyšších teplotách, proto je požadována častější kontrola stavu oleje, aby nedošlo k poškození motoru vlivem jeho nedostatku. Žádný zákaz jejich používání ale uveden není.
- používání olejů SAE 30 při nízkých teplotách způsobuje obtížné startování a možné poškození válce následkem nedostatečného mazání.


Jaký tedy ještě chcete důkaz, že tyto motory jsou na mazání velmi nenáročné? API SC splňuje svou výkonností požadavky amerických výrobců motorů někdy z poloviny šedesátých let minulého století.
Mimochodem, ten Vámi zmiňovaný M3AD by tedy byl pro tyto motory docela v pohodě...
Zahradník

Příspěvek od Zahradník »

Otec si koupil rotační kultivátor Einhell a tam je v origo návodu i v českém návodu předepsán olej 10/40 nic víc tam není. Žádné 10W40 ale 10/40. 10/40 neznám,tak jsem mu koupil litrovku Mogulu Pro 10W40 jen proto, že jsem zapomněl, že v garáži mi zůstal litr Totalu 10W40, který už do auta nepotřebuji. Myslíte že je to chyba ten 10W40?
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Není. Bude to bez problému. Výrobce myslel samozřejmě SAE 10W/40.
Zahradník

Příspěvek od Zahradník »

A neměl jsem radši koupit 10w40 určený do čtyřtaktních mocyklů? Že takové existují jsem zjistil až později když jsem ho viděl na regále v nějakém obchodě. Nebo 10W40 automobilový je zaměnitelný s 10W40 do motocyklu?
elkej
Příspěvky: 6
Registrován: úte pro 07, 2004 22:15

Příspěvek od elkej »

Vazeni ,taky se pridam k tematu .

Vlastnim sekacku s ctyrtaktnim motorem HONDA 5.5 HP a doporuceny olej je 5W30,10W30 API SF-SJ ,vymenna lhuta 25 hodin (cituji originalni manual v anglictine). Pri prvnich dvou vymenach oleje ,kdy jsem pouzival vyse uvedeny olej , byl olej dost spinavy.
Ted jsem pouzil olej ,ktery mi doma zbyl ,jedna se konkretne o ESSO 15W40 API SJ/CF a olej pri vymene je cisty skoro jako pri naliti. Myslim si tedy ,ze neco neni v poradku .Olej by prece mel mit mazaci vlastnost ,ale mimo jine taky cistici schopnost .Nebo byl olej spinavy jenom z duvodu zabehu ???

Jake jsou Vase nazory?????
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Můj názor je ten, že se jednalo opravdu především o záběhové nečistoty.
Nový motor je uvnitř čistý, takže o karbon by jít nemělo. Pokud byl olej spíš našedlý než černý šlo asi o kovový otěr ze záběhu.
Sledujte další výměnu oleje, úplně čistý by zase být neměl i když 25 hodin do výměny není mnoho takže moc tmavý určitě nebude.
Lojza

olej do Briggs & Stratton

Příspěvek od Lojza »

take jsem se poptaval, jaky olej do sekacky, jelikoz ten original Briggs & Stratton je dost drahy a urcite to nebude zadny zazrak, jenom si zaplatite za znacku. Kamarad mi dokonce rikal, ze mu prodali (Mountfiend, Litomysl) specialni olej do sekacky za dobrou cenu, no a svete div se byl to MADIT EMOL 10w-30 API SE/CB. A jinak se chystam do sekacky dat TRYSK M6ADS II PLUS vyskozita a API vyhovujici(SF/CD), tak proc by to neslo, jsem presvedcen, ze originalni Briggs & Stratton bude stejne nejaky hlavne levny vyprodej velkeho vyrobce, aby se na tom co nejvic vydelalo, je to kseft a o tom to je.

tak, a ted uz jenom cekam, az me vsichni odbornici, teoretici ukamenuji

Lojza
Odpovědět