Olej - sekačka

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Bohužel nemůžu, nemám je k dispozici. Byly to testy motorů BS a viděl jsem je již před lety. Vzpomínám si jen, že byla porovnávána právě ta viskozitní stabilita, která u multigrádu 15W/40 poklesla oproti SAE 30 asi o 25% za stejných podmínek testu.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Sice tomu nevěřím (nikoliv Vám, ale těm "testům"), ale budiž...
Pokud poklesne viskozita oleje třídy SAE 15W-40 o 25%, tak je velmi pravděpodobné, že se bude nacházet právě v intervalu hodnot pro třídu SAE 30, ale opět: budiž.

Ono to bude celé trochu jinak: Vezměte si, že prodáváte nenáročné, spodové motory B&S, k jejichž bezpečnému namazání olej SAE 30 běžné výkonnosti API (třeba SE, SF...) bohatě stačí. No a máte plný regál olejů téže "značky" a je na Vás abyste jej zákazníkům prodal a přesvědčil je, že právě tento produkt je pro jejich motor tou blahodárnou kapalinou, která jej udrží ve skvělé kondici po dlouhou dobu. Navíc minerální olej SAE 30 je v nákupu velmi levný a tak má dost prostoru pro marži jak Vaší, tak dodavatele a na 0,6 nebo 1 litrovém balení zákazník moc na cenu hledět stejně nebude, že... To už stojí za to vymyslet si nějakou báchorku o speciálních požadavcích PRÁVĚ TĚCHTO motorů a její pomocí zákazníky lámat. Marketingový fígl, nic víc. V různých obměnách je nakonec používán velmi často i jiných oblastech.

P.S.: Sám jsem v sekačce s motorem B&S 3,5 koně používal olej SAE 10W-40 prostě proto, že jsem jej měl zrovna doma po ruce. Měl jsem ji 10 let a když jsem se jí zbavoval - ne že by měla poruchu nebo nefungovala, ale chtěl jsem větší, modernější stroj s pojezdem, znáte to... ;-) - motor byl pořád perfektní, spotřeba oleje skoro nulová (ten novej motor B&S 5,5 koně ji má větší...) Poslední asi 4 roky jsem už v ní olej vůbec neměnil, takže za celou dobu měla asi 3, max. 4 výměny oleje. Takže kecy o střihu, vysokém namáhání a jeho vlivu na viskozitu beru jen jako prodejní trik.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Jo, tohle všechno mi připadá jako velmi logické vysvětlení. Všechno je to prostě o vejvaru...
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

To jste trochu vedle. Ten problém nevzniká u olejářů a jejich prodejců a ani marže na prodeji jednoduchých olejů nejsou určitě tak dobré jako v případě olejů vícesezónních. Ty "kecy" o střihu a vysokém namáhání vznikají společně s doporučením olejů monograde u samotných výrobců těchto motorů. Proč asi...?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Že bych byl vedle? Myslím, že ne.
Byl jsem před chvílí něco koupit v Baumarktu, tak jsem se podíval také na ty oleje...
Běžný tuzemský automobilový SAE 15W-40 API SJ/CD mají za 88 Kč/litr, SAE 10W-40 téže značky za 119 Kč/litr. Vše vč. DPH v jednolitrovém balení.
V sekci zahradní techniky měli Castrol 4T SAE 30, API SF a Tecumseh Heavy Duty SAE 30 API SF/CC. Oba za shodnou cenu 139 kč/litr. O pár kroků dál, u regálu s těmi výše uvedenými automobilovými oleji je olej v této specifikaci za cenu někde kolem 70 Kč...

Tak co, jsou ty marže u olejů pro zahradní techniku dobré, nebo ne? Řekl bych, že jsou velmi nadstandardní! A ty "kecy" jsou opravdu jen marketingové kecy. technický základ nemají žádný. Proč vznikají? To jsem už psal... :idea:
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Když myslíte, že je to o kšeftu zkuste porovnat třeba tyto dva oleje http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=31 a http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=93 . Na kterém asi bude lepší kšeft co myslíte?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Je to Váš obchod, to víte Vy určitě líp než já.
Já zase vím, že je lepší zákazníka chytře volenými argumenty přesvědčit, že by si měl koupit krásně zabalený a správně "zahradnicky" (nebo dokonce značkou výrobce motoru) označený low-tech olej, než aby odešel s prázdnou a použil zbytek automobilového oleje, kterého má těch pár deci tak jako tak doma v garáži, popř. si ho koupil litr za nižší cenu jinde - viz moje předchozí srovnání cen.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

"Olej je skladbou přísad speciálně koncipovaný pro mazání velmi náročných, maloobjemových, vysokootáčkových a vzduchem chlazených motorů"

Motor s rozvodem SV a 3000 ot./min je velmi náročný a vysokootáčkový???
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Luboš T. píše:Když myslíte, že je to o kšeftu zkuste porovnat třeba tyto dva oleje http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=31 a http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=93 . Na kterém asi bude lepší kšeft co myslíte?
To srovnání je ovšem velmi nefér, protože:
a) srovnáváte balení 600 ml a 1 litr
b) srovnáváte Magnatec od Castrolu (tedy jeden z nejdražších 10W-40) s olejem (nejspíše tuzemským) který sami plníte do těch malých obalů.
bio

Příspěvek od bio »

Takže se připojím svojí troškou do mlýna.
Vlastním sekačku Honda / 4 takt jednoválec OHC GCV 160 / a je zajímavé pročíst si návody k obsluze v originále a přeložené do češtiny.
Volná citace z originálu: používat original Honda oleje nebo značkové oleje pro 4 taktní motory s viskozitou SAE 10W30 / nebo podle okolních teplot od SAE 10W až po SAE 40W nebo 10W30 až 20W50 /. Od mínus 20°C až přes plus 40°C - teplota okolí.
Výkonnostní norma není uvedena.
Výměna po jedné sezoně nebo 50 provozních hodinách.
Český manuál: motorový olej specifikace API min. SG, SF . Honda doporučuje Shell Helix Super 15W40. Viskozita oleje jako u originálního návodu.
Osobně používám plnou syntetiku SAE 5W40.
Všeobecně si je třeba uvědomit , že tyto malé motory jsou většinou nevybaveny filtrem motorového oleje a také hlavně kvalitním vzduchovým filtrem. Honda je v případě vzduchového filtru vyjímkou.
Většinou se používá pouze kousek molitanu nebo v horším případě "drátěnka".
Takže nečistoty ze vzduchu a otěry z motoru také přispívají k rychlejší degradaci oleje a možným problémům s kvalitou mazání.
V případě profesionálního použití můžou nastat problémy, jelikož se většinou nedodrží intervaly výměn a motory jsou nadměrně přetěžovány. No a pak to většinou " odnese " olej, resp. dodavatel oleje.
Při nedodržení intervalu výměny oleje , filtru,svíček atd. u automobilu s případnou reklamací v autoservisu také neuspějete. :twisted:
Závěr si udělá asi každý sám. :wink:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

No vidíte, a to Honda ani její český dovozce netuší, že doporučují použití olejů s obsahem modifikátorů viskozity, které, jak pan Luboš T. tvrdí v těchto "velmi náročných, maloobjemových, vysokootáčkových vzduchem chlazených motorech" brzy vlivem střihového namáhání degradují... :shock: a měli by tedy doporučovat jednorozsahový SAE 30. Nemělo by se jim to říct, aby věděli jak velkou dělají chybu???

Až budu mít po ruce manuál od motoru B&S, podívám se do něj.
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Anonymous píše: To srovnání je ovšem velmi nefér, protože:
a) srovnáváte balení 600 ml a 1 litr
b) srovnáváte Magnatec od Castrolu (tedy jeden z nejdražších 10W-40) s olejem (nejspíše tuzemským) který sami plníte do těch malých obalů.
No dobře, je to sice žabomyší válka ale budiž.
Ten olej by v 1 l balení stál asi 110,-Kč , když to srovnáte s jednou z nejlevnějších 10W/40, http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=23 tak stojí 135,-Kč. Takže i na té bychom zjevně vydělali více, kdybychom ji nutili majitelům sekaček ovšem proti doporučení výrobce. Takže nevím, jakej kšeft máte na mysli.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Luboš T. píše: No dobře, je to sice žabomyší válka ale budiž.
Ten olej by v 1 l balení stál asi 110,-Kč , když to srovnáte s jednou z nejlevnějších 10W/40, http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=23 tak stojí 135,-Kč. Takže i na té bychom zjevně vydělali více, kdybychom ji nutili majitelům sekaček ovšem proti doporučení výrobce. Takže nevím, jakej kšeft máte na mysli.
No, a kdybyste majitelům sekaček nutili syntetický SAE 5W-40, tak by byl zisk ještě větší. Kdyby... Potíž je v tom, že oprávněnost takové volby nemůžete technicky zdůvodnit. Proto je lepší namastit marži na levném oleji SAE 30 a doprovodit to výkladem o speciálních požadavcích těchto malých, vysokootáčkových, atd... motorů. Že žádné takové zvláštní požadavky nejsou, běžný zákazník neví a skočí na lep.

Mimochodem, co se změnilo od prosince 2004, kdy jste ještě olej SAE 15W-40 do sekaček doporučoval? Viz počátek této diskuze.
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Anonymous píše: Mimochodem, co se změnilo od prosince 2004, kdy jste ještě olej SAE 15W-40 do sekaček doporučoval? Viz počátek této diskuze.
Nezměnilo se vůbec nic. Nikdy jsem netvrdil, že by se tyto oleje nesměly striktně do takových motorů používat! Jen je třeba nemít je tam příliš dlouho aby nedošlo k poklesu viskozity pod povolenou konstrukční mez motoru.
Jinak nevkládejte stále do úst olejářům zodpovědnost za doporučení výrobce motoru. Nejde zde o žádný náš výhodný kšeft. Nám může být v podstatě jedno jaký olej prodáme, pokud dodržíme doporučení výrobce motoru. A o tom to je. :D
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Striktně netvrdil...?
Tvrdil jste:

- že tyto malé motory jsou velmi náročné, vysokootáčkové (není pravda, točí 3000 ot./min. a stačí jim olej API SF)

- "olej je u těchto motorů vystaven podobným podmínkám jako u rychloběžných motocyklových motorů" - naprostý nesmysl, asi největší blábol, jakého jste se v tomto tématu dopustil.

- "u malých motorů je problém v rychlosti pohybu pístu ve válci a u některých právě bez čepadla v intenzivním hnětení oleje v olejové vaně" - to je totální pitomost, protože střední pístová rychlost je u nich velmi nízká a hnětení oleje modifikátory viskozity rozhodně nedegraduje.

- "maloobjemové čtyřdobé motory zatěžují střihem olej podstatně více než oleje automobilové, proto se zde doporučují monográdové oleje, které tyto látky neobsahuijí." - pohádky o střihu - naprosto nesmyslné, již bylo vysvětleno, stejně tak jako Vaše teorie o molekulách na centimetr čtvereční...

Jak jsem slíbil, podíval jsem do manuálu k motoru Briggs & Stratton 5,5 HP. Překlad z angličtiny zní takto:

- kliková skříň obsahuje 20 uncí (0,59 litru) oleje
- používejte pouze vysoce kvalitní detergentní oleje SAE 30 nebo 10W-30, který má API "servisní klasifikaci" SF, SG, SH, nebo SJ.

O oleji nic víc ani slovo. Že by výrobce nevěděl nic o výsledcích těch testů motorů B&S, které jste zmiňoval a které už nemáte k dispozici? Vždyť to střihové namáhání musí ten 10W-30 úplně zničit, nemyslíte? Poslat jeho viskozitu někam daleko níže, než v případě SAE 15W-40, nezdá se Vám?
Odpovědět