Olej Mazda, API norma

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

luskmilan

Olej Mazda, API norma

Příspěvek od luskmilan »

Dobrý den všem.

Sice jsem toho prošel už spoustu, ale stále jsem nenašel uspokojivou odpověď na můj specifický dotaz.

Tedy, na podzim minulého roku jsem dostal auto po mé matce, mazdu 323F BJ r.v. 2000, 1,5 16V, (doporučeno 5/10W30 API SJ či vyšší, interval 15.000km) bohužel přejela výměnu oleje o 8.000km a 1 rok, co si pamatuji, dříve byla výměna oleje vedena správně, až na tento jediný "úlet". Ihned jsem nechal vyměnit olej a začal se více zajímat o oleje všeobecně, po 12.000km jsem si už sám vyměnil olej s tím, že bych rád pročistil motor od úsad pomocí lepších olejů, za Mazda Dexelia 10W40, auto pravděpodobně jezdilo na 10W40 celou dobu, s API SL, po 3.000km už jsem pozoroval začernání oleje, proběhla výměna za olej stejný a teď, po dalších 5.300km se chystám na další výměnu s tím, že jsem si objednal Total Quartz 10W40 s API SL (lepší cena i dostupnost než Dexelia), ale přišel mi s API SN a pravděpodobně plně syntetický, Dexelia byla polosynt. Vím, že rozdělení jestli polo, plná syntetika nebo minerální je velmi zavádějící. Na stránkách výrobce Total tento olej je, i s technickým listem, takže nemám důvod nevěřit, že jde o pančování.

Otázka zní: Nezadělám si na problém, i při dodržení viskozity 10W40, ale nárustu API z SL na SN a změně syntetiky? Motor není nějak zaneřáděný, jen bych karbon rád rozpustil postupně a ne na větší části, pokud v něm nějaký je, ikdyž přes víčko krytu ventilů jsou znát menší úsady, šrouby a vačka je lehce načernalá. Rád bych motor co nejvíce pročistil, zkrátil výměny na max 7.000km, ale aby také měl olej co nejlepší schopnost čištění. (jezdím 50%dálnice - průměr 3.500 - 4.500 ot/min, 30%město, 20% okrsky)

Děkuji za Vaše názory.

Milan
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od Pitris »

10w40 je v pohodě, zrovna jako ten Total 7000. A plná syntetika to určitě není - u Totalu je HC i 5w40-ka a nijak to nesnižuje její kvality. A to že je to API SN bych jako problém neviděl bo za 1) je to z SL "skok" jen přes jedno písmeno a za 2) i to SL má dobré čistící schopnosti. Je sice fakt že ty byly hodně "vyšťaveny" onou "prodlouženou" výměnou, ale to už si napravil těmi zkrácenými výměnami. A snad nejlíp pro motor uděláš právě těmi výměnami po 7tkm, kdy je v podstatě jedno že je to olej API SL, SN nebo koneckonců i to SM.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5788
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od jerome »

Ahoj.
Olej bude v pohode neboj. Akurat teda neviem aky si presne kupil lebo na Total strankach pisu pri 10W40 classic,Quartz 7000 10W40 aj Quartz 7000 Energy ze su API SL - TOTAL
Ale nehra to az tak nejaku velku rolu. Chcel som len doplnit ze dobre by bolo doplnit kolko najazdis za rok,ake trasy jazdis,viac - menej startov atd.
Ide o to ze na zimu je lepsie mat v motore olej s mensim prvym cislom napr. 5W40 v lete je 10W40 v pohode. Pri kratkych trasach je dobra vymena 2x rocne napr. jar-10W40 jesen 5W40. Pri dlhsich trasach a vymene 1x rocne nie je na skodu ani 5W50 tj v mrazoch tekutejsia jak 10-ina a v lete v horucavach "podrzi" alebo stisi motor ta 50-ka :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
luskmilan

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od luskmilan »

Zatím díky za odpovědi.

Zapomněl jsem dodat, že motor má nalítáno 122.500km a olejovou náplň pouhých 2,9l. Od listopadu minulého roku doteď jsem najel cca 20tis km s tím, že nejvíc byly dálnice, teď tolik asi jezdit nebudu, ale poměr 50% dálnice při celkem vysokých otáčkách, 30%město (Praha) a 20% okrsky. Když už s autem vyjedu, tak se snažím jet alespoň 15km. Po dostatečném zahřátí rád využiju točivost 16V motoru a občas to vyženu k 6.500ot/min.
Proto jsem také uvažoval o zvýšení letního třídy oleje. A právě kvůli startům i přemýšlím, že bych šel třeba do 5w40 nebo i 5w50, ale právě se bojím zvýšení hlučnosti a ztráty oleje, když je motor celou dobu zvyklý na 10w40, narazil jsem na dost lidí, co to nedoporučují, ale vlastní zkušenost je nenahraditelná. Uvažoval jsem právě o Shell Helix Ultra Racing 10w60 nebo 5w40 právě i proto, že má dost složek k pročištění. A ikdyž bych měl menší roční nájezd, nedělá mi problém vyměnit olej dvakrát, třikrát za rok, baví mě to a mám pak dobrý pocit, klidně si zkrátím interval i na 5tis. :D Jen bych rád právě znal i Vaše názory, zkušených, abych dal motoru co největší péči s tím, že nebude zbytečně namáhán a nebude mu zkracovaná životnost nesprávným typem oleje.

Co se týká toho Totalu Quartz 7000 SL, kupoval jsem ho tady : https://dufy.cz/motorovy-olej-total-qua ... -10w-40-1l s tím, že mi přišlo toto: https://1drv.ms/i/s!ArfUzzA6HtKEt4hTJDy5sJKTZx74jw https://1drv.ms/i/s!ArfUzzA6HtKEt4hSVpBO0goFHC3Pcw

Na stránkách jsem právě SN našel zde: http://catalog.lubricants.total.com/aut ... -sn-10w-40 a sám nevím, proč jsem dostal toto :D Co se týká syntetiky, plná asi nebude, asi jsem se přehlídnul, to se omlouvám.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5788
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od jerome »

luskmilan píše:Zapomněl jsem dodat, že motor má nalítáno 122.500km a olejovou náplň pouhých 2,9l.
A aj prave pre ten mensi objem oleja je dobre vymenit olej 2x rocne. Zima 5W40 leto 10W40. Tiez som cital clanky ze nie je dobre znizovat SAE triedu ale tu na fore ma chalani usmernili a v zime sa naozaj motor lepsie "citi" s 5W40.
luskmilan píše:Uvažoval jsem právě o Shell Helix Ultra Racing 10w60 nebo 5w40 právě i proto, že má dost složek k pročištění. A ikdyž bych měl menší roční nájezd, nedělá mi problém vyměnit olej dvakrát, třikrát za rok, baví mě to a mám pak dobrý pocit, klidně si zkrátím interval i na 5tis. :D Jen bych rád právě znal i Vaše názory, zkušených, abych dal motoru co největší péči s tím, že nebude zbytečně namáhán a nebude mu zkracovaná životnost nesprávným typem oleje.
Ta 10W60 je asi uz zbytocna jedine keby si velmi moc dolieval olej ale tiez skor by som dal vtedy radsej spravit motor jak stale dolievat. Aj ine znacky cistia motor neni to len Shell to je taka ich reklama :mrgreen: Ak najazdis tych cca 10tis.km tak kludne vymen 2x rocne vtedy das motoru tu "najvětší péči" nie tym ze budes zhanat nejaky spickovy olej.
K tomu Totalu je to trochu divne ked k API SN su pisane starsie VW a MB normy to skor sedi k API SL. V tomto je istota ked kupis domaci Mogul tam je tych moznosti - pancovat alebo prebalovat daleko menej :mrgreen:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od Pitris »

to luskmilan: Pokud Ti nevadí měnit olej před a po zimě, tak pro motor je to určitě přínos :wink:
Ano - můžeš dát olej 5w50 - a velice dobré recenze - a i tady na fóru - má Sunoco a vůbec bych neřešil API SH, protože i to ještě poctivému "japoncovi" bohatě stačí, nebo pak např. Mobil1,
ale když by si 2x ročně, tak bych dal na zimu 5w40 a v létě 10w40 nebo 10w50. A Total je O.K.
A tuto kombinaci - zima 5w40 (Mogul, Sunoco, Q8) a léto 10w50 (Q8) jsem používal několik let v Civicu 1.5VTEC z r.1998 a nyní stejně dobře v Accordu 5w40 a 10w40....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Návštěvník

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od Návštěvník »

Danému motoru je úplně jedno, jaký olej použiješ, tedy pokud se vyhneš ACEA A1, resp. A5. Mnohem důležitější je ho včas měnit. SAE 10W-50 považuji za exces (když motor nebere olej).
luskmilan

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od luskmilan »

Zdravím.

Tak jsem po Totalu, který byl v motoru cca 5 000km před dvěma týdny s klesající teplotou nalil na zimu Shell Helix Ultra 5W40 API SN. Po 200km na dálnici, kdy otáčky neklesly pod 4000 je teď olej po 500km už lehce začernalý a motor neuvěřitelně ožil, lehčeji se vytáčí, lépe táhne a neuvěřitelně jede, ikdyž je jen lehce pod plynem. Je faktem, že jezdím cca 500l s VIFem, ale i tak ty zkrácené výměny s pořádným prohnáním na dálnici dělají motoru skvělou službu.

Takže dále budu pokračovat ve zkrácených výměnách a čištění motoru jen pomocí oleje.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5788
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od jerome »

Tiez som si niekedy myslel ze motor nemoze zleniviet lebo je to stroj. Opak je pravdou. Ked ho riadne prezenies riadne aj ozije :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
bloke
Příspěvky: 1307
Registrován: úte čer 21, 2016 9:05

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od bloke »

Mňa by akurát zaujímalo, ako dlho vydrží taká novonavrátená živosť motora pri aute, ktoré jazdí väčšinu času režime "prvých 7-15 km po naštartovaní" - tým pádom „rozvážne" bez vytáčania =tiež dôvod na zlenivenie.
Teda občas sa na oživenie preženie aspoň na nejakých 40-50 km, potom už zahriate aj pri červených otáčkach - a potom čo, dokedy bude mať ten skrytý živý potenciál? Trebárs po 5-6 týždňoch posúvania v zápchach bude zas otupelý, ak by ho bolo treba využiť na max zrýchlenie?
Obrázek « Vous n’imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous »
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5788
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od jerome »

Neda sa to uplne presne napisat ze kolko to ozivenie vydrzi. Ja jazdim kratke trasy a ked idem cez leto na dovcu cca 800km s tym ze po dialnici skoro stale okolo 4-4,500 ot. a po tejto porcii je auto zretelne zivsie :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
bloke
Příspěvky: 1307
Registrován: úte čer 21, 2016 9:05

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od bloke »

Viem že presne to nepôjde, ale tak odhadom (pri nepreplňovanom benzíne), či ide o desiatky dní, týždne, mesiace.. Potom spozoruješ pri bežnej "umiernenej jazde", že ti znova lenivie? To býva najťažšie, človek si stále myslí že tam má pôvodný potenciál, a potom má zrazu problém pri plnom plyne, pri bezhlavo zrýchlujúcom dodávkarovi (ktorého sa chce zbaviť).

Sa mi totiž stalo, že som v priebehu dlhšieho času opravoval lenivosť, akože som na 2x našiel príčinu a vyriešil, a po pár týždňoch bolo zas skapaté, frustrácia velká (práve mimo mesta, kde je predpoklad párkrát bezpečne predbiehať).
No bolo v tom x iných príčin, vrátane babráckych, či zákerných skrytých zásahov autoúdržbárov, na ktoré som postupne prišiel, že auto spomalovali.

Takže teraz by mohlo prichádzať do úvahy snáď už len to klasické zlenivenie o ktorom bola reč vyššie. Či má význam poriadnejšie prehnať auto raz za polroka, alebo raz za 2-3 týždne..
Obrázek « Vous n’imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous »
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od Jerry3 »

Auto je třeba prohnat při každé delší jízdě. :D
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5788
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od jerome »

bloke píše:Viem že presne to nepôjde, ale tak odhadom (pri nepreplňovanom benzíne), či ide o desiatky dní, týždne, mesiace...
Nie dni ani tyzdne skor tak nejake mesiace ale... jak pise Jerry3 ak je motor riadne zohriaty a je na to prilezitost treba auto prehnat. Vyhnat pavukov tj ot. do max. pri preradovani aspon par krat napr. dlhsia rovinka atd. a je pokoj :wink:
Motor sa kratkymi jazdami zanasa este ked sa to spoji s dochodcovskym stylom (inak sa vlastne kratke trasy nejazdia) tak mozes menit co chces nijako motor neozivis. Sem tam k oziveniu pomoze aj reset ECU a s tym spojene cca 5minutove nacitanie novych udajov. Robi sa to so zohriatym motorom.

Hmmm zrychlujuci dodavkar... Vacsina tych dodaviek su diesle a tie pekne tahaju odspodu. Sam si to uzivam na firemnom aute. Rozjazd na semaforoch az po dosiahnutie 90-100km/h Benzin (atmo) sa na to nechyta ten treba tocit aby si konkuroval :mrgreen:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej Mazda, API norma

Příspěvek od Jerry3 »

jerome píše:...Sem tam k oziveniu pomoze aj reset ECU a s tym spojene cca 5minutove nacitanie novych udajov.
Tak zrovna před tímhle v dnešní době, resp. na soudobých vozech důrazně varuji :!:
Odpovědět