Venca píše:S autem se bude jezdit pouze v létě, tedy je v podstatě jedno jestli je tam 5W, 10W nebo 15W.
jerome píše:Neni to jedno. Aj ked budu vsetky za W napr 40 nebudu rovnake pri prevadzke aj ked papier hovori ze mali by byt.
Venca píše:Ano to jsem četl, že čím větší vizkózní rozpětí mezi zimní a letní hodnotou, tak olej má pak často problém dodržet hodnotu letní vizkozity. Proto jsem také přemýšlel o těch olejích 15W-xx.
Ještě dodatek: ano, pro širokorozsahovější oleje (např. 5w50 vs 15w50) se musí při výrobě použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje
ale za 1) to souvisí i s viskozitním indexem - a za 2) ta střihová nestabilita se projeví v druhé půlce/ke konci výměnného intervalu a v tomto případě nepředpokládám, že by se u sedmilitrového osmiválce "motalo" 5litrů oleje 15tkm - těmto motorům stačí "obyčejný" olej, ale měněný často; klidně i po 5-ti tkm,
tak jak za velkou louží/velkó kalužó, kde mění oil při skoro každém tankování.
Ale to už jsme od toho Jaký olej trochu daleko -> dal bych běžnou 10w40, měnil po 5-ti tkm a užíval si zvuku osmihrnku, zátahu sedmilitru, kultivovanosti běhu motoru
a spotřebu počítal v galonech