Olej do 1.2 TSI

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Porez
Příspěvky: 10
Registrován: ned čer 26, 2016 20:06

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Porez »

Díky e1H. Toto forum a relevantní vlákna pročítám už pár dní a vím, že jsi už několik různých olejů vystřídal, mj. myslím i zmíněný Motul, a předpokládám, že na počátku jsi měl v motoru také ten Castrol 5W-30. A nepozoruješ tedy žádné zvýšení spotřeby oleje nebo hlučnosti? Když jsem totiž projel rádce při výběru olejů různých značek, tak vesměs pro daný motor navrhují oleje se zimní třídou 5W a buď jen jeden 0W, nebo žádný. Nevím, jestli proto, že olejů v této třídě není mnoho, nebo proto, že pro tento motor nejsou nejvhodnější. Někde jsem narazil i na informaci, že VW/Škoda údajně používala k plnění těchto motorů oleje 0W, ale přešla na 5W. Důvod uveden nebyl. Jak jsem psal tento olej mě dost láká, ale nechci udělat chybu a vyhodit tisícovku za olej, který by se projevil jako znatelně horší (v uvedených ohledech), než současný Shell Helix Ultra 5W-40. Zatím jsem se nedopátral k tomu, čím je zajištěna ta zimní třída 0W,ale domnívám se, že ten olej prostě je do provozní teploty o něco řidší. Takže proto ty moje popisované obyvy a váhání. Navíc si říkám, jestli 0W v našich podmínkách není zbytečná, když vlastně žádná nižší třída není, ale podmínky u nás v zimě nejsou arktické a takové, že mrazivější zima nikde jinde není. Ale taky jsem dospěl k názoru, že nejde jen o zimu. Že rychleji promaže motor, a snad i rychleji bude dospívat k provozní teplotě, po každém studeném startu, tzn. i v létě. Nebo se pletu? Možná to vypadá, že jsem pro ten olej rozhodnutý a jen chci být o spravnosti přesvědčen, ale není tomu tak. Jen bych rád získal co nejvíc podkladů ke zvážení nejlepšího výběru. O výměnném intervalu ani nehovořím, ten jsem už naznačil. Dalo by se podotknout, že to moc řeším, ale auto bych si chtěl těch 8, 10 let nechat a chci mít z motoru radost. Zastávám názor, že kromě způsobu provozu, používání rozumného paliva, včasné výměny filtrů, dejme tomu svíček, a právě oleje, už není čím dalším tomu motoru prospět.
e1H

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od e1H »

0W ti prinesie rýchlejšie mazanie pri studenom štarte, a to obzvlášť v zime. Ďalej bude mať výhodu, že kým sa olej zohreje na prevádzkovú teplotu, dovtedy má 0W oproti 5W výhodu v nižšej viskozite. Treba ale pochopiť, že táto, je stále ďaleko od prevádzkovej viskozity. Väčšina ľudí tu hovorí o moc riedkom oleji, pritom všetky oleje sú za studena viskóznejšie ako o triedy viskóznejší olej pri prevádzkovej teplote.
Len pre porovnanie, ukážem ti čísla u dvoch extrémne rozdielnych olejov (aspoň čo sa viskozity týka). Millers Oils CFS NT 10W-60 má pri 100°C kinematickú viskozitu 24.4 cSt, a oproti tomu 0W-20 CFS NT pri 40°C 43.3 cSt. Ako môžeš vidieť, aj "najvodičkovitejšia vodička" má za studena viskozitu ešte stále asi 2x takú, ako jeden z najviskóznejších motorových olejov pri prevádzkovej teplote. Inak povedané, za studena žiaden z motorových olejov nemá takú viskozitu aká je optimálna pre motor, a to ani 0W oleje.
Ďalej si musíš uvedomiť, že "zimné číslo" určuje čerpateľnosť oleja za studena, kľudne sa môže stať, že 0W olej bude napr. od -10°C do 35°C hustejší, ako niektorý z 5W olejov. Žiaľ, problémom je to, že krivku zmeny viskozitu vzhľadom na teplotu oleja nepublikuje nikto, uvádzajú sa iba hodnoty pre 40°C a 100°C, tak vychádzame z toho, že 0W za studena by všeobecne mal mať nižšiu viskozitu ako 5W.

Teraz k aplikácii v TSI. Ja mám ešte motor EA111, ty už máš EA211, takže priamo porovnávať nemôžeme. Každopádne úbytok oleja u svojho motora neregistrujem. Ak si aj niečo zoberie, do najbližšej výmeny oleja nemusím dolievať. Ak budeš meniť olej každých 10 tisíc km, tak úbytok oleja nebudeš riešiť ani ty. Toto je skôr problém u áut ktoré od novoty jazdily na dlhé výmenné intervaly oleja.
Čo sa týka Škodovky, máš nesprávnu informáciu. S olejmi o nich je to práve opačne. Donedávna dávali do motorov primárne 5W-30 so schválením VW 504.00/507.00 (dá sa povedať, že univerzálny olej), teraz sa stalo, že Shell aj Mobil (a predpokladám, že čoskoro sa aj Castrol pridá), dodávajú už namiesto 5W-30-ok s rovnakým schválením 0W-30-ky. Ale vzhľadom na ich ceny (5,50 € za liter Shell Helix Ultra Proffesional AV-L 0W-30), sa dá predpokladať, že došlo iba k miernej zmene aditivácie vďaka čomu sa zlepšila čerpateľnosť, ale inak sú to viacmenej identické oleje, ako ich predchodcovia 5W-30.

Čo sa týka hluku, ja som si nič nevšimol. To, čo sa tu rieši, že niekomu po výmene oleja stíchne motor a podobne, je pre mňa úplne od veci. Obzvlášť ak ten hluk nikto nemeria sondou. Samozrejme netvrdím, že k tomu nedochádza, ale porovnávať treba vždy čerstvé oleje nie starý olej s novým. K tomu by sa patrilo mať rovnaké podmienky na porovnanie, tj. rovnaký priestor, rovnaký tlak vzduchu, rovnaké množstvo ušného mazu v uchu, atď. A hlavne, ja v aute počúvam hudbu, nie motor, takže riešiť nejaký vplyv oleja na zvukový prejav motora je pre mňa úplne od veci.

Ak si chceš auto nechať dlho, základom je, aby si olej menil vždy včas. Neviem, že koľko toho ročne najazdíš, ale ak dodržíš výmenný interval max. 10 tisíc km alebo 1 rok, podľa toho čo nastane skôr, tak problém s motorom kvôli nedostatočnému mazaniu určite nebudeš mať. A či tam už budeš dávať 5W-40, alebo 0W-40, je už iba detail závislí na hrúbke tvojej platobnej karty.
Porez
Příspěvky: 10
Registrován: ned čer 26, 2016 20:06

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Porez »

Děkuji za (podle mého pocitu) rozumnou odpověď, a pokud nemáš vyloženě vystudovaný tento obor, tak ve mě tvá odpověď dělá dojem, že se o tuto problematiku dost zajímáš a vzděláváš se, že?
e1H

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od e1H »

Určite to nie je môj obor, ale odkedy som založil toto vlákno, už som si niečo o olejoch aj motoroch TSI prečítal. :mrgreen:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Pitris »

to Porez: kolega e1H to tu téměř vše napsal a vysvětlil. Já si dovolím jen to sesumarizovat, a snad doplnit několik drobností....
Olej je potřeba normy VW502.00 a při udaných jízdních podmínkách je výměna tak po 10-ti 12-ti tkm tak akorát. Vybrat se dá v SAE 0w40, 5w30 nebo 5w40 - a třeba Mobil1, Shell, Elf, Total, Eni, Sunoco, Yacco, Valvoline, Mogul, Motul, Repsol, Eneos, Liqui Moly, Millers, Trident.... Oleje 5w30 i 5w40 jsou kvalitní oleje, ale 0w40 má ve většině případů kvalitnější základový olej. Ale důležitější než olej A nebo B je ona včasná výměna.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od BigBang »

A jen takovej dodateček - v 1.2TSI EA211, nevím jak EA111, je výměník olej-voda, takže se olej ohřívá na nějakých 80°C už po pár kilometrech :wink:

a ještě jeden obecnej: EA211 sežere 4l oleje. Ve středu či ve čtvrtek se dostanu k bandasce, tak to když tak upřesním :)
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
e1H

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od e1H »

Keď píšeš oleje 5W-30, tak môžeš písať aj 0W-30. Samozrejme všetko so schválením VW 502.00 alebo 504.00. :wink:
Porez
Příspěvky: 10
Registrován: ned čer 26, 2016 20:06

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Porez »

Pánové Pitrisi i BigBangu, i vám děkuji za reakci. O motoru (nejen o něm) ve své fabce jsem si samozřejmě už různé informace zjistil. Nejen proto, že s ní budu nějaký čas jezdit, ale auta mě prostě zajímají. Pokud se týká motoru, konkrétně oleje v něm, mám jasno v tom, že budu dodržovat pevný interval výměny a vzhledem k mé skladbě jízd, kdy přece jen převažuje ježdění tzv. kolem komína, byť ne úplně v jeho těsné blízkosti ☺️ budu měnit v cca 10 tis. km. Že je třeba dodržet normu 502 00 vím. Stejně tak vím, kolik oleje k výměně potřebuji (jednu už za sebou mám). Také vím o dalších zákl. specifikacích, které musí olej splňovat. Nejsem sice stran oleje vystudovaný ani nejsem žádný extra odborník, ale jakési to základní povědomí mám - snažím se hledat, co potřebuji vědět, čtu, vstřebávám... Moje otázka opravdu mířila spíš na to, jestli se u tohoto konkrétního, už ježděného motoru na olej 5W, nevymezily za těch cca 10 tisic km takové vůle (čímž nemyslím nepřiměřené najetým km, přesto však určité vůle), že by bylo použití třídy 0W už nevhodné, nebo dokonce nežádoucí. A co se týká značek olejů, šlo mi také spíš o to, jestli už má někdo poznatky, že ten který konkrétní olej zjevně není do tohoto motoru dobrý, zatímco jiný konkrétní vyloženě ano. V minulosti jsem totiž používal golfa III 1.9 TDI 66 kW (mimochodem to byl fakt nezmar), který měl "nahrkáno" zhruba 300.000 km, a tomu svědčil Total Quartz 9000 5W-40, Repsol téže visk. třídy (přesný podnázev už si nepamatuji) byl taky na pohodu - tedy nepoznal jsem v porovnání s Totalem změnu v pozit. ani negat. smyslu, zatímco při použití Mobilu Synt (Syst?) S 5W-40 a Essa Ultron 5W-40 motor konzumoval vice oleje a měl jsem dojem (ale chápu, že objektivně to tak nemuselo být), že má motor hlučnější, jakoby hrubší chod. Ale nic, už jste mi odpověděli. Teď si to musím přebrat a rozhodnout se sám. Ještě jednou díky. Ovšem kdyby vás ještě něco napadlo, budu rád za jakakoliv postřeh.
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od BigBang »

Vzhledem k nájezdu, budeš mít více možností pro zkoumání oleje ty než já. U mě byl roční nájezd 7500 km. Ó, jak se to hezky počítá, když se jezdí „od nuly“ :D

Co se týče značek, těžko soudit, zkušenosti s 211 teprve budou, ale ty se 111 by měly napovídat, i když se jedná o dost přepracovený motor. e1H si asi nejvíc chválil Motul, ale to nám může povědět on sám. Že by se vytvořily nějaké vůle „na 5w“, si nemyslím. Normálně bych tam tu „nulu“ nalil. Sám to pro další výměnu plánuju taky. Jinak u mě za ten rok spotřeba oleje nulová :wink:
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Porez
Příspěvky: 10
Registrován: ned čer 26, 2016 20:06

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Porez »

A když bysme teď porovnali, tak nějak modelově a čistě hypoteticky, dva konkrétní oleje, které jsou velmi chváleny, a to Mobil 1 New Life 0W-40 vs. Motul 8100 XCESS 5W-40 (ceny v kamenné prodejně PEMA v Ostravě, kde bych olej kupoval, se příliš neliší). Který na tom bude lépe z hlediska šetrnosti startu za studena, rychlosti zahřívání, následné kvality mazání při jízdě když by se porovnaly jejich údaje z TL a kvality základových složek, z nichž jsou vyrobeny, s tím, že Mobil je sice 0W, ale Motul by měl obsahovat/obsahuje estery. Není zrovna toto případ, kdy 5W by vlastně byla lepší, než 0W právě z důvodu přítomnosti těch esterů? Nebo i přes svou kvalitu Motul i tak ztratí své dobré vlastnosti dřív, než ten Mobil? A nemohou být ty estery, které se mají navázat na povrchy v motoru z dlouhodobého pohledu spíš kontraproduktivní? Myslím to, jestli nevytvoří naopak jakousi vrstvu, která může v budoucnu motoru spíš škodit. Přece jen si někdy říkám, že není nad jednoduchou klasiku. Nepovažujte prosím tuto otázku za přehnané pitvání se v tom, jen mě to napadlo.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Pitris »

Pokud by šlo o tyto dva konrétní oleje - Mobil1 0w40 a Motul 8100 - mimochodem ve svých SAE hodně dobrých, tak pro Mobil hovoří rychlejší náběh mazání při mrazivém startu, ten Motul by snad měl obsahovat esterovou složku, která motor lépe ochrání při startu po delší odstávce a i při vysokých teplotách. A určitě její použití není ničemu na škodu - třeba právě dalece výkonově zatěžovanější motooleje ji obsahují v daleko větší míře jako autooleje. A pak ještě třeba značka Millers oils nabízí řadu EE, která obsahuje nanosložku a i ta by měla snižovat opotřebení motoru.... Ale pro běžné ježdění plně vyhoví i "běžný" olej měněný po 10-ti tkm / po 1roce, protože i ta SAE 5w40, která obecně degraduje nejdřív (a píši obecně bo třeba právě ten Motul nebo Millers by měl mít kvalitnější základový olej než hydrokrak), začne snižovat svoji kinematickou viskozitu při provozní teplotě právě až tak (a taky záleží na motoru) okolo těch 10-ti tkm. Jinak při 100 stupních páně Celsia mají oleje 0w40, 5w40 i 10w40 zhruba stejnou viskozitu....a až ke konci intervalu se blíží ke 30.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Porez
Příspěvky: 10
Registrován: ned čer 26, 2016 20:06

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Porez »

Děkuji všem za reakce, přestože jsem si vědom, že se moje otázky týkaly mnohokrát na různých fórech přetřásaného tématu (ale zde jistě nejodborněji vzhledem k předmětu diskuze).

Ať to tedy nějak uzavřu - uzavřeme a shrneme, dovolím si poslední dotaz. (Trošku hravou formou.)

Představte si, že vlastníte auto charakteru Fabie s turbo motorem 1.2 TSI, který má výkon 81 kW. Je 7 měsíců staré a má najeto 11 tkm (je to ještě mimino). Najedete s ním ročně 12, max 15 tkm, přičemž jezdíte po celý rok a za každého počasí. 80 % jízd je auto obsazeno pouze vámi, nebo méně často dvěma osobami, ale nebojíte se jej v případě potřeby plně obsadit a naložit. Motor se zdá být v dobré kondici, spotřebu oleje má minimální až téměř nulovou, nevyluzuje žádné hrůzu budící pazvuky. Od cca 2.300 km dosud je v motoru olej Shell Helix Ultra 5W-40. Jezdíte denně do a z místa zaměstnání vzdáleného cca 20 km. Jednou dvakrát za rok jedete v kuse na dovolenou s naloženým autem, kdy vzdálenost jedním směrem nepřekračuje délku naší vlasti. Samozřejmě pak auto používáte i v místě dovolené. Jednou za měsíc až dva jízda k rodičům, kteří bydlí 110 km daleko, a zpět. No a další jízdy v okolí bydliště v rozpětí cca od 20 do 50 km, nějaké výlety 100 až 200 km apod. Prostě tak nějak normální trasy. O auto se v rámci možností staráte, sami máte pocit, že vcelku dobře. Olej a filtry měníte pravidelně. V případě oleje děláte výměny při nájezdu 10, max 12 tkm. S motorem jezdíte takovým zpusobem, že po studeném startu jej necháte několik vteřin točit ve volnoběhu. Nestojíte zbytečně minuty, ale prostě nevyrazíte ihned po naskočení motoru. Do doby, než teplota oleje vystoupí na zhruba 75 až 80 st. C nedáváte plný plyn, naopak s plynem zacházíte plynule, motor neženete do závratných otáček, ale ani ho nedusíte pod těch 1.800, když od něj potřebujete výkon. Po zahřátí se nebojíte motor občas (podle potřeby, ale i jen tak pro radost) vytočit k hranici červeného pole (ne však na dlouho - spíš při řazení). Stále motor držíte v otáčkách od těch 1.800 nahoru. Pokud jen tak plachtíte a plyn jen lehtáte, klidně motoru dovolíte spadnout na cca 1.500 otáček. Při jakémkoli stoupání, nebo potřebě výkonu však podřadíte.
Čeká vás výměna motoroveho oleje a máte na výběr mezi těmito: Opět Shell, který máte v motoru teď, Total Quartz 9000 5W-40, Repsol Competición 5W-40, Valvoline SynPower 5W-40 a 0W-40, Mobil 1 New Life 0W-40, Fuchs Titan GT1 5W-40, Sunoco Synturo Gold 5W-40 a Motul 8100 XCESS 5W-40. Musíte zvolit jeden z nich, přičemž máte jasno v tom, že auto budete provozovat pořád stejným stylem, máte v plánu nechat si ho tak těch 8 až 10 let a víte, že mrazy v minulých zimách už dlouho nešly pod -20, -25 st. C.

Který olej z nabídky si vyberete?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Pitris »

Já kdybych chtěl pozvat maminu na večeři :) tak klidně vezmu to Sunoco. Když bych chtěl použít něco echt v 5w40 dám třeba ten Motul a kdybych bydlel někde na hoře na horách, parkoval venku a každodenně startoval, dám ten Mobil1 NewLife.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Návštěvník

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Návštěvník »

Jste si pánové opravdu jisti, že Motul 8100 X-CESS - 5W-40 obsahuje esterovou složku, nebo je to jen obyčejný HC olej? Každopádně Mobil1 0W-40 je na 100% PAO ...
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej do 1.2 TSI

Příspěvek od Pitris »

Ten Motul 8100 by plně syntetický měl být také ale asi ne z polyalfaolefinů, ale technosyntézou. Co se týče esterové ložky tak ještě před asi 5-ti lety jeho TL "ester base" zmiňoval....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět