Nevím jestli Tě moje odpověď uspokojí, protože já tam několika věcem taky nerozumím.... Nechápu když je uvedeno ono ACEA C3, A3/B4 Norma u A3/B3 je TBN min. 8, a u A3/B4 min. 10 mg KOH/g. U olejů ACEA C3 (nebo vlastně u všech C"něco") jsem neviděl hodnotu vyšší než 8 mg KOH/g (ale spíš 6-7 mg KOH/g). Alkalická rezerva je snížená díky nižšímu obsahu popela, fosforu a síry - kvůli DPF. A to je právě to, co oleje C"něco" postrádají oproti těm A3/B4 "full saps". Ty aditiva jsou i u olejů C"něco", ale C2, C3 (a nově C5) jsou "mid saps" - se střední hodnotou; a C1 a C4 jsou "low saps" - s nízkou hodnotou popela, fosforu a síry. Proto se má s nimi zkrátit výměnný interval. Od r. 2010 jsou ale (pravděpodobně) použity výkonnější / novější aditiva. A kdysi to tu uvedl i p. Vejvoda z Millers ČR....rousini píše:Jo, že C3-10 je slušně doaditivovaná jsem pohybem na stránkách již pochopil, ale co teda olej ACEA C3, A3/B4 (např. Synturo Xenon...) postrádá oproti A3/B4 full SAPS, když tu nornu splňuje? Dík.
Proto když není nutný olej s ACEA C"něco", je lepší použít A3/B4, A5/B5 - NEBO C"něco"-10 (už i 12 a 14). Ono stejně těch "full saps" olejů bude ubývat (viz 505.01) - snad ale aspoň "chvíli" A3/B4 ještě vydrží....Millers Oils píše:Aditivační balík ACEA C3 prošel za poslední roky vývojem podle roků vydání od C3-04, C3-07, C3-08 až po C3-10. Míra ochrany proti opotřebění se razantně odlišuje. Dále se obecně traduje, ža ACEA A3/B4 jakožto full SAPS olej chrání agregát lépe, než C3, což je pravda jen dokud nesrovnáme roky vydání aditivačních balíků.
Např. ACEA C3 - 04, 07, 08 ukazují menší ochranu proti opotřebení než oleje ACEA A3/B4-08 FULL SAPS.
Ovšem nejnovější norma ACEA C3-10 poskytuje stejnou míru ochrany jako oleje s aditivačním balíkem pouze ACEA A3/B4-08 FULL SAPS....
A je to jen má domněnka, ale PROČ je nová ACEA C5 sice 0w20, ale se střední (mid) hodnotou "saps" Protože oleje s nízkou (low) hodnotou "saps" (hodně eko) těm motorům ASI nesvědčí -> a ani nyní....