oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od skodovkar »

OK, tak bude hackovat vstupní data do ŘJ, což se mi taky moc nelíbí. Asi bych to buď pořešil ručně nebo bych to nechal na ŘJ.
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Misojogi »

Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Mick 1
Příspěvky: 255
Registrován: pát říj 12, 2012 18:08

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Mick 1 »

Palivo s vyšším oktanovým číslem musí mít nejen odpovídající kompresní poměr a předstih minimálně v mrtvém poli před detonačním hořením ale taky odpovídající směšovací poměr se vzduchem (AFR) v celém rozsahu otáček...,(zejména pak při plně otevřené klapce a otáčkách max.točivého momentu)
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Hombre »

Jednoduché vysvětlení. U nás tankovaná 98 je vlastně kvalitní 95, kterou natankujete za jižní a západní hranicí našeho státního bordelu. Proto každý má zkušenost o dovolených , že na natankovanou 95 za naší hranicí auto lépe jede i více na nádrž dojede. :?
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Pitris »

Petr H. píše:Zde celé velmi dobře vysvětleno. :wink:
http://www.dfens-cz.com/oldschool/clane ... 2006021903
Však ano. A taky to tu už bylo uvedeno: Víceoktanový benzin má oktanů více kvůli zamezení klepání, resp. samovznícení a je pro motor kde s tím jeho konstruktér počítal, resp. kde je pro to uzpůsoben motor aspoň kompresním poměrem a regulací/nastavením předstihu. Jinak je to v podstatě zbytečné.

Stejně jako to E85 - když na něj není motor a CELÁ palivová soustava uzpůsobena, je úspora za cenu paliva velice diskutabilní, protože
za 1) líh má nižší výhřevnost - jiné stechiometrické číslo, takže se tam musí dostat toho paliva víc,
za 2) tím že líh váže vlhkost/vodu vzniká korozivní prostředí a
za 3) je vhodné (nutné) zkrátit o hodně servisní intervaly

....za 4) ale ať si ale každý lije do nádrže co chce - jeho volba, jeho peníze, jeho starosti....

Jinak zde celé velmi dobře vysvětleno - článek ve Světě motorů 16/2011. Zkoušeli Mondeo na E85.
Jsou tam popsané nutné úpravy motoru - ventilová sedla z odolnějšího materiálu. Jiné je palivové čerpadlo a senzor hladiny - jsou napájené střídavým proudem, takže ve vodivém lihu nepodlehnou destrukci elektrolýzou. Dále jsou zde jiné vstřikovače - schopné dodat o 30% více paliva, jiný software motoru, a elektrický předehřev, který je tu (podle zkušeností uživatelů, že motor na E85 startuje i ve velkém mrazu) spíše kvůli emisím, ale hlavně při startech pod bodem mrazu kvůli velké chemické degradaci motorového oleje, protože při nedokonalém spalování lihu v prochladlém motoru vzniká formaldehyd, acetaldehyd a kyselina mravenčí, což "ničí" olej.....
A jak jezdí - na líh hlučněji, za víc, ale sportovněji, a motor má otáčkově "výš" své maximum. Ale, a to i přesto, že má motor "odolnější" sedla ventilů, Ford předepisuje jejich kontrolu zkrátit ze 160tkm na 60tkm. Dále snižuje o polovinu kilometrový interval výměny oleje, protože kyselé produkty spalování lihu jej rychleji ničí.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Návštěvník

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Návštěvník »

Petr H. píše:Zde celé velmi dobře vysvětleno. :wink:

http://www.dfens-cz.com/oldschool/clane ... 2006021903
Tak jsem si to pečlivě pročetl a se vším souhlasím. Jenom mi nějak není jasné, proč jsi sem dal odkaz představující argument a contrario, tedy negující všechno, co ve svých ostatních příspěvcích zastáváš. :mrgreen:
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Hombre »

Vesměs všechny soudobé atmosfery mají kompresi těsně pod bodem, kdyby měl být předepsaný víceoktanový, nad 1:13. To znamená, že jestli použiji 95 nebo 98 /100/ je jen o tom, že u stojanu více zaplatím. Než bych se zabýval který benzín brát, jestli 95 nebo 98, tak bych volil variantu u kterého stojanu a u jaké benzínky tankovat. Mám během 3 let objetou celou republiku služebně soukromým autem/ týdení výjezdy - obchoďák/, tankování u všemožných značkových i neznačkových stojanů, ale ten rozdíl 95 u jednotlivých benzinek, je sakra znát. Jedině co mohu doporučit je ta věc, že jednou za čas vzít víceoktanovou nádrž pro pročistění palivové soustavy. Vyjde to laciněji, než nějaké přísady za 500 Kč do nádrže. Nějaký čas jsem bral 98 - kultivovanější běh motoru, lépe šel za plynem, větší nájezd na nádrž, ale při spočítaní spotřeby a ceny 95 versus 98 to vyšlo šul nul. Varianta 98 jsem používal hlavně při cestě na dovolenou do Chorvatska, kdy bylo třeba projet až na místo kolem pump tehdy s dražším benzínem jako u nás :mrgreen:

PS: s 1,6 Feldou kombi jsem najel do Chorvatska na nádrž narvanou po víčko/ okolo 47L/ 98 okt - 804 km, ale již jsem dojížděl na výpary :mrgreen:
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Pitris »

Hombre píše:Jedině co mohu doporučit je ta věc, že jednou za čas vzít víceoktanovou nádrž pro pročistění palivové soustavy....
Ty "prémiovky" se dají i při delším odstavení vozidla / motorky (přes zimu). Měly by být bez biosložky.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Petr H.

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Petr H. »

Tak jsem včera pročetl jedno mnohostránkové škodovkářské forum, kde si vymněnují zkušenosti s jízdou na E85. Začíná to někdy tuším v roce 2009 a to samozřejmě začínali všichni bez úprav. Je to zajímavé počtení. Jak si u jedné motorizace všichni stěžují a u jiné si to nemohou vynachválit. Dokonce se i schodují celkem na výsledné spotřebě. Dokonce tam i u některých tipových řad popisují až neuvěřitelné zlepšení jízdních vlastností. Dovodil jsem z toho, že skutečně záleží na tom jak si to hard i soft přebere a vyhodnotí. Jenom abych doplnil celkovou informaci. Celkem se shodují, že při krátkých pojíždkách na E85 a věčně studeném motoru se to nevyplatí až po ty co si na dálku chválí úsporu korunu na kilometr.

V podstatě je to stejné jak např. s naší vozem při jízdě na benzín a LPG. Přepnu a je to jako bych nasedl do úplně jiného auta. Jinak mám předepsanou 95tku a běžně jsem lil 91čku a nikdy jsem nezaznamenal sebemenší náznak klepání. Prostě mám kliku a vozidlo si s palivem ví rady. (Konečně bylo to tenkrát i v prodejním letáku).

Tak to hodnotím tak, že některé tipy vozidel už jsou nastavené tak, že budou jezdit v podmínkách s neznámou kvalitou paliva a jsou schopné jezdit i na ropu z navrtané trubky prohnané destilákem na kořalu. A těm vysokooktanové palivo asi nikdy nepomůže. A u jiných se předpokládá že budou jezdit někde, kde je kvalitní palivo normou a má smysl tam oktany lít. A podle toho nejspíš bude výsledná zkušenost.
Petr H.

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Petr H. »

http://www.trabime.cz/upload/df/tid_321 ... paliva.jpg

Pro zajímavost. Zajímavé je, že rozdíl mezi 95tkou a 98 čkou není skoro žádný. Ale u E85 je při dostatečném předstihu znatelný nárůst výkonu. :wink:
Návštěvník

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Návštěvník »

Petr H. píše:... Zajímavé je, že rozdíl mezi 95tkou a 98 čkou není skoro žádný. Ale u E85 je při dostatečném předstihu znatelný nárůst výkonu. :wink:
Zajímavé je pouze to, že někdo neumí číst ani legendu k tabulkám, natož ty tabulky :twisted: : rozdíly jsou ve všech případech na úrovni chyby měření, akorát v případě E85 za cenu ohrožení motoru chudou směsí! :idea:
Mick 1
Příspěvky: 255
Registrován: pát říj 12, 2012 18:08

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Mick 1 »

No v těch tabulkách je krásně vidět jak je nutný upravit (obohatit směs na lamda 0,8 při použití E85)a přizpůsobit k tomu průběh předstihu. Kompresní poměr je předpokládám zachován a šlo "jen" o zkoušku různých paliv na jednom motoru.
Ten pomyslný vliv premiovýho benzínu je hlavně na pružnost motoru ve středních otáčkách u neupravených seriových atmosfér.motorů. Turbomotor vyšší oktany "ocení" v celým rozsahu (pokud už pro něj nejsou z výroby předepsány) Řidičům podtáčečům oktanová rezerva při provozu a akceleraci z nízkých otáček umožní chod motoru bez rizika detonací..
Návštěvník

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Návštěvník »

Mick 1 píše:... Řidičům podtáčečům oktanová rezerva při provozu a akceleraci z nízkých otáček umožní chod motoru bez rizika detonací..
Oktanová rezerva benzínu, nikoli E85 (pokud výrazně nezměním směšovací poměr, což ovšem zaplatím na spotřebě)! To jen pro pořádek. A důvodem je to, co už tu opakovaně zaznělo, ovšem asi (pro někoho, kdo je schopen sem šoupnout ty tabulky na podporu svých tvrzení :twisted: , přičemž ty tabulky dokazují pravý opak) ne úplně polopatisticky.

Tedy takto: motor jede podle datových map, které mohou být - v případě, že je osazen čidlem klepání - blízko hranici detonačního spalování. V případě nepříznivých okolností (špatné palivo - palivo o nižším o.č., podtáčení...) ŘJ snižuje předstih v zájmu ochrany motoru, což se projeví tím, že hůře táhne. No a při použití paliva o vyšším o.č. k tomu dochází méně často, případně vůbec. Toť celé kouzlo! :idea: :lol:
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9844
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: oktanové číslo- zvýšení ať to motoru šmakuje

Příspěvek od Colommbo »

A proto tedy, nenastanou-li ty nepříznivé okolnosti (tzn. motor i uživatel pracují v optimálním režimu), je přínos paliva s vyšším oktanovým číslem vpodstatě nulový, jest tak...? :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Odpovědět