Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Lukas2589

Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Lukas2589 »

Ahoj,

už dlhšie rozmýšľam ako je to s normami FIATu čo sa týka motorových olejov.

Uvediem príklad:
Do môjho FIAT Punto MK1 (viď. popis) je ideálna Selénia 20k (manuál SAE 10W40), ktorá spĺňa normu FIAT 9.55535-G2.

Zaujíma ma však či špecifikácie tejto normy splňujú aj tie ďalšie (novšie) napr. FIAT 9.55535-Z2 (Shell Helix Ultra 5W40) alebo napr. FIAT 9.55535-M2/N2 a pod.

Otázka teda znie: Je vhodné do Punta 1 liať oleje splňujúce aj inú normu ako FIAT 9.55535-G2 alebo sa toho treba striktne držať? Nikde som podobné vysvetlenie nenašiel a preto by som si to chcel objasniť.

Ďakujem pekne za odpovede
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Pitris »

Fiat 9.55535-G1 - oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou pro benzínové motory, interval výměny 2 roky
Fiat9.55535-G2 - vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat 9.55535-H2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat9.55535-H3 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat 9.55535-D2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
Fiat 9.55535-M2 - pro benzínové a naftové motory
Fiat 9.55535-N2 - pro benzínové a naftové motory včetně vysoce přeplňovaných turbomotorů
Fiat 9.55535-Z2 – vysoce výkonný olej pro benzínové a naftové motory, taktéž použitelný u speciálních turbomotorů
Fiat 9.55535-S1 - motorové oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou určené pro naftové motory vybavené systémem DPF a také pro benzínové motory, interval výměny je 2 roky, přibližně odpovídá normě ACEA C1/C2

Můžeš použít klidně ten Shell Helix Ultra, nebo cokoliv pro benzinové motory. 10w40 mu stačí,
5w40 je vhodnější pro krátké jízdy - a měň po/do 10-ti tkm/po roce. A bude dobře autímu :wink:
Důležité je API min. SH a ACEA A3.... A předpokládám normální spotřebu oleje a stav motoru....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Lukas2589

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Lukas2589 »

U mňa to vyzerá skôr na tie kratšie jazdy takže ešte uvidím.
Ešte raz ďakujem za objasnenie ;) .
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Pitris »

U auta z roku 1997 co se týče oleje v motoru tak fakt stačí API SH a ACEA A3 (ta musí) a norma FIAT bude plus pro motor. Ta 5w40 je vhodnější v zimě při častých startech a popojížďkách. Jinak vyhoví i 10w40.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Máchal

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Máchal »

Když už je to o normách Fiat, tak by mne zajímalo, proč Alfisti nic jiného, než Selenii nechtějí? To má ta Selenia něco navíc, oproti olejům, kteří normu Fiat plní? Kde je TA pravda? :-)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Pitris »

Alfa a Selenia patřila "k sobě" jako třeba Renault a Elf, Citroën a Total nebo Ferrari a Shell. A pravda?
Snad je TAM, že ještě není tak daleko doba, kdy normy Fiat jiné oleje než Selenie neměly. Teď už lze "fiaťácké" 9.55535 najít i na Mobilu1, Eni, Shellu, Castrolu, Motulu, Fuchsu, Valvoline a asi i na jiných.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bjukemen
Příspěvky: 4868
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od bjukemen »

i Tak si myslim ze Selenia je v ramci beznych olejov dost navrchu
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
e1H

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od e1H »

bjukemen píše:i Tak si myslim ze Selenia je v ramci beznych olejov dost navrchu
Cenovo určite. :D
bjukemen
Příspěvky: 4868
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od bjukemen »

nemyslim si ze je to az take tragicke, ceny su vyssie to je jasne, ale zadarmo nieto kvalitu :p
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od jerome »

Tiez si myslim ze tam neni vyssia len cena. Selenia je kvalitou podla mna vyssie jak bezne znacky :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Pitris »

Je fakt že Selenia patřící koncernu Petronas není žádné "vořezávátko", ale že by byla něco suprextra :?:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od jerome »

Netvrdim ze superextra ale o picny chlp urcite. Ked si vezmes ze skoro vsetky slavne talianske automobilky ju odporucali/ju do svojich neslavnych motorov tak pri dodrzani tohto odporucania sa tieto motory sice aj s bozou pomocou dozili peknych desiatok tisic km. Ak uz niekto zacal spekulovat a zvolil nejaku beznu znacku motory isli rychlejsie do kytiek :roll: :?
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Návštěvník

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud si dobře pamatuji, o čem to celé svého času bylo, tak šlo prakticky výhradně o hodnotu horní viskozity. Abych byl konkrétní, výrobce kvůli "módě" předepisoval již třeba 5W-40, ovšem některé motory vyžadovaly 5W-50, navíc s vysokou HTHS. Oleje Selenia v 5W-40 však měly nastavenu vyšší "horní" viskozitu, takže to ještě nějak z hlediska požadavků motoru vyšlo. Mnohdy stačilo použít běžnou, tj. "nelehkoběžnou" 10W-40, a bylo vše v pořádku. V zásadě se tedy dá říct, že některé motory Fiat byly první obětí mazivářské politické korektnosti. Protože kdyby třeba Němci dokázali zkonstruovat a vyrobit některé tyhle motorářské skvosty (v pozitivním slova smyslu), mohli by si pískat.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od jerome »

Návštěvník píše:Pokud si dobře pamatuji, o čem to celé svého času bylo, tak šlo prakticky výhradně o hodnotu horní viskozity. Abych byl konkrétní, výrobce kvůli "módě" předepisoval již třeba 5W-40, ovšem některé motory vyžadovaly 5W-50, navíc s vysokou HTHS. Oleje Selenia v 5W-40 však měly nastavenu vyšší "horní" viskozitu, takže to ještě nějak z hlediska požadavků motoru vyšlo. Mnohdy stačilo použít běžnou, tj. "nelehkoběžnou" 10W-40, a bylo vše v pořádku.
Ano a vtom je ta odlisnost od beznych znaciek. Tie aby vznikol olej 5W40 naaditivuju zakl.olej tak aby tu 5 dosiali ale tym im spadne ta horna viskozita preto je aj rozdiel medzi 10W40 a 5W40 pri prevadzkovej teplote. Papierovo by mali byt rovnake ale v reale nie su. Kdezto Selenia kedze jej islo o tu hornu viskozitu aditivami podrzala aj horne cislo a preto su ich oleje trochu ine a aj drahsie. Staci si pozriet cisla viskozit napr. Redline a tam je tiez vidiet ze tu sa nesetrilo :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Návštěvník

Re: Objasnenie ohľadom noriem FIAT

Příspěvek od Návštěvník »

jerome píše:... Kdezto Selenia kedze jej islo o tu hornu viskozitu aditivami podrzala aj horne cislo a preto su ich oleje trochu ine a aj drahsie. ...
Ano, a podržela si ji déle.
Odpovědět