A místo odpovědi dostávám manipulativní otázky typu "takže je OK když někdo omylem zabije někoho jiného?" - jako bych snad něco takového někdy tvrdil ...
Pro ty, kdo vládnou angličtinou:
http://sidneydekker.com/wp-content/uplo ... Dekker.pdf
Pro ty, kdo angličtinou nevládnou, snad jen jedna z mnoha myšlenek z uvedeného článku, jehož autorem je jeden z předních světových expertů na bezpečnost a lidský faktor:
Potrestáním člověka, který udělal běžnou lidskou chybu, státní aparát alibisticky ztrácí jakoukoliv motivaci zabývat se tím, jaké další okolnosti přispěly k tomu, že onen člověk chybu udělal.
V obecné rovině pokud někdo předjíždí před horizontem, je na místě ptát se - zná to tam, ví že je tam nepřehledný horizont ? Byla tam plná čára? Pokud ano, nebyla to chyba, ale zbytečný risk. Pokud ne, mohlo jít z jeho strany o omyl, ke kterému mohla přispět jak nezkušenost, tak třeba nevhodné dopravní značení nebo nějaký "dopravně-psychologický klam", nebo také ostatní řidiči tím, že nečekaně zredukovali vzájemné rozestupy tak, že se nebylo kam zařadit.
Kvalita dopravního značení v ČR je pod psa - potkal jsem před několika lety místo, kde by předjíždět šlo, ale je tam poměrně dlouho plná čára. Jakmile se změnila v přerušovanou, tak se se člověk dostal na úsek, který byl zdánlivě krásně přehledný a rovný - až na to, že přímá lehce zvlněná vozovka občas poklesla natolik, že se do prohlubně skryla nákladní Avie. Kdo by tam zkoušel předjíždět, ten by riskoval čelní střet. Nepochybuji, že dopravní expert, který tam naprojektoval přerušovanou čáru, má na svém kontě několik těžkých nehod, za které podle mnohých z vás mohou řidiči, protože se provinili tím, že uvěřili dopravnímu značení a tedy kromě účasti v nehodě, pokud to přežili, je potřeba je dále přísně potrestat.
Taky už se mi při předjíždění několikrát stalo, že kolegové řidiči byli tak laskavi a postarali se, abych se jako předjíždějící neměl kam zařadit, ikdyž mezera pro zařazení tam původně byla více než dostatečná.
Také jsem několikrát potkal zmetka, který se odmítal nechat předjet. Toho největšího kripla jsem předjel na třetí pokus, když jsem pochopil, že jeho zrychlení není shoda okolností, ale že je to mentální kripl. Další drama jsem sledoval v zrcátku - magor opět závodil s předjíždějícím a vůbec mu nevadilo, že se v protisměru blíží dodávka. Po okresní silnici, kde se dalo jet plynule cca 100 km/h, se táhl rychlostí 75 km/h, do zatáček zpomaloval na 60 km/h, ale jakmile začal být předjížděn, zrychloval až na 130+ km/h.
(Dnes už počítám s tím, že někteří lidé jsou neuvěřitelně podlí a zlí a předjíždím jen zcela výjmečně).
Když už jste nakousl tu zbraň: České soudy jsou skutečně kapitola sama pro sebe:Jerry3 píše:Mám za to, že odpovědnost řidiče, viníka dopravní nehody, je do značné míry objektivní. To jen české soudy si v mnohých případech hrají na jeho "nesoudnost". Jenže jako nesoudný nemá za volantem co dělat. Stejně jako by nesoudný člověk neměl dostat zbrojní pas. Auto je totiž svého druhu zbraň.
http://karasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=424037