Návrat z polosyntetiky k plné syntetice?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

marpie

Návrat z polosyntetiky k plné syntetice?

Příspěvek od marpie »

Chci se zeptat. Mám forda Escorta r.v.97 1,8TD 51kW najeto necelých 90 tis. km. Předchozí majitel do něj lil dlouhodobě plnou syntetiku Castrol 5W40 já jsem do něj na podzim dal olej Total 10W40. Při teplotách pod -10 mi ale auto mnohem hůře startovalo a řekl bych že oproti předcházející zimě kdy v autě byl ještě ten Castrol mi stoupla spotřeba nafty. Uvidím ještě jak to bude se spotřebou nafty v teplém počasí jestli taky stoupne. Zvažuji kvůli té zimě, že bych se vrátil k plné syntetice (nemusí být Castrol). Můžu to s klidem po jedné polosyntetické sezóně udělat? Je taky možné že ty problémy vůbec nejsou způsobeny olejem, ale jsem naprostý laik na motory tak to sám nepoznám. Zvažuji kontrolu motoru v servisu, ale do Fordu se mi nechce, mám s nima špatné zkušenosti.
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

Přechod zpět na 5W-40 je zcela bez problémů, nic se s ničím nestane.
marpie

Příspěvek od marpie »

A myslíte, že ty problémy mohly být způsobeny jen tím olejem, nebo mám radši zajet do servisu?
lexa

Příspěvek od lexa »

mám taky FORDA sice benzín, ale všeobecně jejich motory jsou poměrně háklivé na použité ND a oleje mi například po použití oleje který doporučuje výrobce klesla spotřeba o cca 0,5l. a myslím že i pro diesly už jsou předepsány lehkoběžné oleje podle ACEA A1.
bio

Příspěvek od bio »

Spotřeba paliva může být ovlivněna viskozitou oleje / nejnižší spotřeba bude u oleje SAE 0W30 , nejvyšší u SAE 15W40 resp. 20W50 nebo vyšší /.

Viskozita motorového oleje SAE 10W při teplotě - 25°C má být dle SAE
J 300 max. 7000 cP , zatímco olej SAE 5W při teplotě - 30°C max. 6600 cP , tzn. že při nižší teplotě je olej SAE 5W tekutější- klade menší odpor v motoru a motor je rychleji promazán.
Z toho plyne nižší spotřeba paliva a nižší opotřebení motoru. :idea:

Příklad : V letošní zimě byly běžné teploty kolem mínus 15°C , olej SAE 10W40 je schopen promazat motor za cca 9 sec., olej SAE 0W30 promaže stejný motor za cca 5 sec.

Bližší informace k viskozitě :
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko

Větší pravděpodobnost zvýšené spotřeby je ale asi způsobena článkem mezi volantem a sedákem :wink: , způsobem jízdy , huštěním, typem pneu atd. Příčin může být více. :?:

To lexa:
Pro diesel není předepsán olej ACEA A1 , ACEA A je pouze pro benzínové motory.
Ford diesel potřebuje skupinu ACEA B , nejspíš ACEA B 3 nebo B 4 vzhledem k roku výroby.
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

Jen poznámka - pokud je motor normálně provozován denně nebo často, olej na třecích plochách zůstane dost dlouho v dostatečném množství a nějaká ta sekunda času, pokud se okamžitě nevyjede, nehraje roli. Navíc olej dobře maže až když dosáhne svojí provozní teploty, tedy někde nad 70°C, spíše ještě výše... Ohledněš odporů při startování je olej až na druhém místě, prvním problémem je snížená kapacita akumulátoru vlivem nízkých teplot, zkuste si někdo dát při -25°C do auta akumulátor, který byl přes nooc u topení, budete se divit co udělá startér s motorem...
marpie

Příspěvek od marpie »

No ve stylu jízdy to myslím nebude, loňskou zimu jsem jezdil úplně stejným stylem jako letos, ale napadla mne jěště jedna věc čím by ta spotřeba mohla být. Přibližně ve stejné době, kdy jsem měnil olej, jsem přezul pneumatiky na zimní na úplně nové Barum Polarisy 2, zatímco předcházející zimu byly na autě již dosluhující s celkem sjetým vzorkem zimní Savy Eskimo, takže ty Polarisy mají určitě větší valivý odpor. Teď jsem někde četl nějaký test pneumatik a bylo tam že i u letních pneumatik může být mezi jednotlivými značkami pneu i třeba půllitrový rozdíl ve spotřebě paliva. No a jaký potom může být rozdíl mezi sjetou Savou a novou Polariskou. Ale ty starty při -10 a natožpak -18 byly opravdu oproti minulé zimě jednoznačně horší. Při nich Ferda doslova trpěl. Motor se točil, točil kouřilo se snad odevšad, ale ne a ne chytit. Několikanásobné žhavení nepomáhalo, prostě jsem točil než to chytlo.
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

Zimní pneumatiky spotřebu zhorší vždy, k tomu ještě zimní nafta, takže 0,5 l žádná míra. Pokud se motor točil a nechtěl chytit, tak to jistě nebylo olejem, ale nějakou chybou ve vstřikování nebo špatné kvalitě nafty. Nech si také změřit kompresní tlaky, možná se budeš divit v jakém stavu máš motor...
marpie

Příspěvek od marpie »

bio píše:Spotřeba paliva může být ovlivněna viskozitou oleje / nejnižší spotřeba bude u oleje SAE 0W30 , nejvyšší u SAE 15W40 resp. 20W50 nebo vyšší /.

Viskozita motorového oleje SAE 10W při teplotě - 25°C má být dle SAE
J 300 max. 7000 cP , zatímco olej SAE 5W při teplotě - 30°C max. 6600 cP , tzn. že při nižší teplotě je olej SAE 5W tekutější- klade menší odpor v motoru a motor je rychleji promazán.
Z toho plyne nižší spotřeba paliva a nižší opotřebení motoru. :idea:

Příklad : V letošní zimě byly běžné teploty kolem mínus 15°C , olej SAE 10W40 je schopen promazat motor za cca 9 sec., olej SAE 0W30 promaže stejný motor za cca 5 sec.

Bližší informace k viskozitě :
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko

Větší pravděpodobnost zvýšené spotřeby je ale asi způsobena článkem mezi volantem a sedákem :wink: , způsobem jízdy , huštěním, typem pneu atd. Příčin může být více. :?:

To lexa:
Pro diesel není předepsán olej ACEA A1 , ACEA A je pouze pro benzínové motory.
Ford diesel potřebuje skupinu ACEA B , nejspíš ACEA B 3 nebo B 4 vzhledem k roku výroby.
Podle manuálu mám předepsaný A3/B3 tedy hlavně B3 a viskozitu 10W40, 5W40 a 5W30. Myslíte že bych mohl použít pokud bych nešel zpět do 5W40 tu viskozitu 5W30 ale se specifikací ACEA A1/B1 tedy lehkoběžný?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

To Marpie:
1) Plná syntetika nebo polosyntetika - to je jedno. I plná syntetika obsahuje minerály. Dokonce prý podle nového názvosloví může být jako syntetika označen i olej ryze minerální, pokud je dostatečně kvalitní.
2) K tvému startování:
- něco udělá určitě 10W namísto 5W - to určitě ano
- něco udělá baterka - i ta stárne. Kdy jsi ji naposled dobíjel ? Při prodeji vozu ti ji předchozí majitel určitě dobil aby neměl při prodeji problémy ...
3) Vzhledem k problémům, které jsi popsal později, podíval bych se na zub:
a) EGR systému
b) váze vzduchu

Jsou to hodně poruchové věci, zejména u starších TD.
Patrik

Příspěvek od Patrik »

To Marpie:
1) Plná syntetika nebo polosyntetika - to je jedno. I plná syntetika obsahuje minerály. Dokonce prý podle nového názvosloví může být jako syntetika označen i olej ryze minerální, pokud je dostatečně kvalitní.
2) K tvému startování:
- něco udělá určitě 10W namísto 5W - to určitě ano
- něco udělá baterka - i ta stárne. Kdy jsi ji naposled dobíjel ? Při prodeji vozu ti ji předchozí majitel určitě dobil aby neměl při prodeji problémy ...
3) Vzhledem k problémům, které jsi popsal později, podíval bych se na zub:
a) EGR systému
b) váze vzduchu

Jsou to hodně poruchové věci, zejména u starších TD.
Lexa

Příspěvek od Lexa »

Pokud máš předepsaný A3/B3 do A1/B1 nechoď
bio

Příspěvek od bio »

Podle manuálu mám předepsaný A3/B3 tedy hlavně B3 a viskozitu 10W40, 5W40 a 5W30. Myslíte že bych mohl použít pokud bych nešel zpět do 5W40 tu viskozitu 5W30 ale se specifikací ACEA A1/B1 tedy lehkoběžný
:arrow: Klidně se vrat k syntetickému oleji SAE 5W30 nebo 5W40 výkonové klasifikace ACEA B 3 nebo B 4. Ńa trhu jsou oleje SAE 5W30 se specifikaci ACEA B 3 , resp. B4 .
marpie

Příspěvek od marpie »

To Lexa a Bio: Díky za rady. Pokud nemám chodit do A1/B1 tak se vrátím k 5W40. Tenhle olej byl v autě celý jeho život kromě prvonáplně a poslední náplně tak se k němu vrátím. Ale asi k jiné značce než Castrol.

To Patrik: A na co by se v servisu měli podívat konkrétněji. Co s tím ERG systémem? Na fordfans jsem myslím četl, že radili zaslepit ERG ventil, že ten je tam proti emisím oxidu dusíku a ty že se na emisích stejně neměří a po zaslepení prý se zlepší chod motoru, ale já se v tom vůbec nevyznám. A stejně tak netuším jak a kde zkontrolovat váhu vzduchu. Dokážou to v běžné garážové autodílně, nebo s tím musím na diagnostiku k Fordovi? Jinak ta baterka je stará cca rok a půl a do auta šla tedy těsně předtím než jsem to auto získal a před touto zimou byla kontrolovaná a byla naprosto OK, bez nutnosti dobíjet. A historii toho auta znám velmi dobře a jsem si s ní naprosto jistý.
Patrik

Příspěvek od Patrik »

EGR si můžeš zkontrolovat i sám. V první řadě vyzkoušej funkci pohonu EGR ventilu (ve kterých režimech má pracovat najdeš v diskuzích). To nemusíš do ničeho vrtat. Pokud nevíš, kdy má EGR pracovat, tak aktivuj pohon sám (asi máš vakuáč, takže sepni vakuový spínač - buď je integrovaný s vakuáčem, nebo může být mimo). Samozřejmě musíš mít nastartovaný motor, abys měl vakuum. Pohon bývá zřídka i nevakuový (elektrický). Pak zkontroluj vnitřní čistotu EGR systému - bývá bru
Jinak EGR záslepku bych ti až tak moc nedoporučoval - v Evropě se NOxy měří dávno, a pokud je mi známo, začne se zanedlouho měřit i u nás - novela je prý již připravena.
Co se týče váhy vzduchu - to je opravdu teprve problém ! Ten problém spočívá v tom, že váha sice funguje, ale prostě dává špatné, zkreslené výsledky. Pokud ti auto diagnostikují, buď nenajdou nic, nebo nějakou úplně jinou závadu - primární závada je ale ve váze vzduchu. Slyšel to už od několika lidí i od servismana. Jediný běžně praktikovaný způsob, jak na závadu přijít, je osadit auto novou vahou a vyzkoušet. Rozdíl je prý brutální. Váha stojí docela velkou pálku (vlastně pořádnou pálku), ale např. známý, co si ji nechal vyměnit nelituje a nevychází z údivu.

FUJ, příště na tak dlouhé komentáře kašlu ... :-)
Odpovědět