Nafta bez bio humusu

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
djdekl

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od djdekl »

Byly na parapetu celou dobu od cca 20.12.2013 :roll:

Az budu zas tankovat, nacepuju dalsi vzorek a zkusim do druhy bandasky kapnout i VIF...
NOP

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od NOP »

VIF by měl tu oxidační stabilitu zvýšit u všech naft - viz testy v minulosti provedené v laboratořích SGS. Ale co znamená ta radikální změna barvy :roll: Faktem ale bude, že pobyt na denním světle (slunci) asi žádné naftě příliš neprospěje. Potom dej prosím vědět.
NOP

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od NOP »

Tady je odpověď zástupce firmy ČEPRO k "problému" - viz výše:
........
odpověď na Váš dotaz bych rozdělil do více částí.
Nejprve k jakosti motorové nafty distribuované ČEPRO, a.s. v síti čerpacích stanic obecně:
na úvod musím uvést pro Vás zřejmě nejdůležitější informaci a to, že nafta motorová OPTIMAL DIESEL musí splňovat a splňuje bezvýhradně veškeré parametry příslušné specifikační české a evropské normy ČSN EN 590.
FAME (MEŘO), tedy biosložka, je v podmínkách ČEPRO, a.s. do nafty motorové přidávána až následně, z důvodu plnění legislativní povinnosti. Zákon umožňuje rovněž vydat povinnou kvótu i formou 100% čistého FAME (B100) nebo 30% směsné motorové nafty SMN 30(B30). V případě, že je zákonná kvóta splněna tímto způsobem, je možné vydávat čistou NM.
Nafta bez biosložky eliminuje některé negativní jevy spojené s přítomností biologicky aktivní a odbouratelné složky (zvýšená tendence vázat vzdušnou vlhkost, snížená oxidační a bakteriální stabilita a tím přísnější podmínky pro manipulace a skladování).
Mimo zmíněných negativních projevů má FAME (MEŘO) i určité kladné přínosy. Příkladně zvyšuje mazivost. Ta je dána vlastním uhlovodíkovým složením produktu a aditivací přísadou zvyšující mazivost (LIA – lubricity improver additive). Toto zaručuje již výrobce na vstupu do distribučního systému ČEPRO, a.s. Již „čistá“ fosilní nafta je však plně vyhovující navýšení mazivosti způsobené přídavkem biosložky není významné. Pozitivní efekty nafty bez obsahu biosložky převažují nad příznivým vlivem přídavku FAME na mazivost.
Následná spotřebitelská aditivace:
V případě, že by zákazník, z určitých specifických důvodů, potřeboval zvýšenou úroveň mazivosti, nad limit požadovaný normou ČSN EN 590, je možné toto řešit přídavkem komerčního aditivu. Pokud jsou použita aditiva renomovaných dodavatelů, je možno zejména počítat s prokazatelným navýšením cetanového čísla i mazivosti. Což se může kladně projevit v jízdních vlastnostech, zejména akceleraci plynulosti chodu motoru a současně může zvýšit ochranu vstřikovacích čerpadel. Toto koresponduje s Vámi uvedenou aditivací komplexním aditivem společnosti VIF, s.r.o.
Upozornění:
Součástí komplexních zimních aditivačních směsí bývají i nízkoteplotní aditiva (depresanty, detergenty, modifikátory krystalizace a aditiva typu WASA – wax anti-settling additives). Jejich účinnost může být ovlivněna složením výchozí motorové nafty. Pokud má nafta motorová již z výroby dosaženy své nízkoteplotní vlastnosti zejména aditivací na místo svého uhlovodíkového složení, pak následná aditivace již nemusí dosáhnout předpokládaného kladného výsledku. Současně hrozí, že dojde k vzájemnému ovlivnění různých přísad s negativním účinkem.
Pro Vaši informaci uvádím, že od 1.12.2013 je motorová nafta Optimal Diesel plošně aditivována společností ČEPRO, a.s. speciálně vyvinutou kombinací nízkoteplotních přísah zajišťující operabilitu i za teplot cca -25°C. Kombinace složek přísad byla volena tak, aby byla zajištěna jejich optimální účinnost bez ohledu na složení a zdroj paliva. Vývoj aditiva probíhal ve spolupráci výrobce s významnou akreditovanou laboratoří SGS CZ, s.r.o.
V případě, že zákazník hodlá provést následnou aditivaci paliva Optimal Diesel, pak by měl volit pouze použití letních variant aditivačních směsí bez obsahu nízkoteplotních komponent.
Barva motorové nafty:
V souladu s platným zněním normy „ČSN EN 590 Motorová paliva – Motorové nafty – Technické požadavky a metody zkoušení“ není barva produktu normovaným ani informativním parametrem.
Barva motorové nafty je dána uhlovodíkovým složením případně aplikovanými aditivy, tzn. surovinou a výrobními rafinérskými procesy. Motorová nafta dodávaná různými rafineriemi vykazuje rozdílný barevný odstín. Barva motorové nafty není parametrem ovlivňujícím užitné vlastnosti produktu.
Vzhledem ke skutečnosti, že ČEPRO, a.s. odebírá motorovou naftu od různých rafinerií, nacházejí se běžně v distribučním systému šarže lišící se vzájemně barevným odstínem.
Společnost ČEPRO, a.s. je výhradně distribuční organizací a uhlovodíkové složení motorové nafty je dáno výrobcem, tedy dodavatelskou rafinerií. Hlavními dodavateli do distribuční sítě společnosti ČEPRO, a.s. jsou zejména tuzemské rafinerie Česká rafinérská a.s. Litvínov a Kralupy, dále Slovnaft Bratislava a v menší míře rafinerie renomovaných společností okolních států EU (OMV, TOTAL, BP, ORLEN). Produkty těchto rafinerií jsou běžně distribuovány i dalšími společnostmi a z kvalitativního hlediska se liší, mimo jiné, i obsahem biosložky. ČEPRO, a.s. přijímá do svého systému, jak již bylo výše uvedeno, výhradně motorovou naftu fosilního původu.
Výsledná barva produktu včetně stability při působení světla (zejména v UV oblasti) je dána uhlovodíkovým složením, které je závislé na technologickém řešení rafinérského procesu a zdrojové ropě.
Běžné barevné odstíny motorové nafty jsou:
- Bezbarvá až mírně nazelenalá
- Nažloutlá
- Žlutá
- Nahnědlá

Standardní vzhled motorové nafty při kladných teplotách je čirý a jasný. Při poklesu teplot do oblasti záporných hodnot může docházet k vizuálnímu zákalu souvisejícímu s vylučováním parafinické složky.

S pozdravem
Ing. Pavel Cimpl
Vedoucí odboru řízení jakosti
djdekl

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od djdekl »

Dobrý den, děkujeme za otestování naší nafty. Nicméně barva nafty není normovaný parametr. Barvu může ovlivnit teplota uskladněni, osvětleni, složení aditiv. Změna barvy nemá vliv na kvalitativní vlastnosti nafty.
008
Příspěvky: 85
Registrován: ned led 13, 2013 12:34

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od 008 »

NOP píše:Tady je odpověď zástupce firmy ČEPRO k "problému" - viz výše:
........
odpověď na Váš dotaz bych rozdělil do více částí....
Klobuk dole pred obsaznou spravou p. Ing Pavla Cimpla, na SK zriedkave.
NOP

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od NOP »

008 píše: Klobuk dole pred obsaznou spravou p. Ing Pavla Cimpla......
Moje řeč :wink: Jsou firmy, na kterých je vidět, že jim jde o zákazníka, momentálně mne třeba napadají také Millers Oils, ale je jich více. Potom jsou takové, kde si připadáte jako obtížný hmyz :evil: . A jinde Vám ani nepovažují za vhodné odpovědět :twisted: :cry: Nejsem z těch, který by stále někam psal, naposledy to bylo před cca 2. lety. Ale jsou věci, které jinak nezjistíte.
peter78
Příspěvky: 22
Registrován: čtv lis 01, 2012 18:31

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od peter78 »

Pro Vaši informaci uvádím, že od 1.12.2013 je motorová nafta Optimal Diesel plošně aditivována společností ČEPRO, a.s. speciálně vyvinutou kombinací nízkoteplotních přísah zajišťující operabilitu i za teplot cca -25°C. Kombinace složek přísad byla volena tak, aby byla zajištěna jejich optimální účinnost bez ohledu na složení a zdroj paliva. Vývoj aditiva probíhal ve spolupráci výrobce s významnou akreditovanou laboratoří SGS CZ, s.r.o.
Eurooil bez bio tankovaný 7.1.2014 , jsem odlil do skleniček , v jedné nechal jen naftu a do druhé přidal VIF zimní 3x množství , a dal to na parapet za okno , když před pár dny mrzlo u nás -12°C až -15°C v noci. Druhý den byla samotná nafta na dně samej parafín , a ta s VIFem byla taková zakalená ale neusazená. Já blbec že jsem to nevyfotil.... :?
Volvo V70II 2,5 TDI , Mobil1 5W50
ARAGON

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od ARAGON »

Také smekám pomyslný klobouk před touto odpovědí a je dobré že se takto odborně vyjádřili :wink: . Tím se vysvětlila i barevná škála u Optimalu a nyní vím proč je v Praze světá až čirá nafta.
Mám ve sklenicích náhodou Optimal z léta a tak porovnám jeho odstín po několika měsících. Je to ale ve sklepě a tak to bude asi Ok.
NOP

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od NOP »

Ono se tím vysvětluje nejen ta barevná škála, ale i to, co tady celou dobu tvrdím, že Optimal Diesel "jednou jede lépe, než jindy". Nepochybuji o tom, že nafty od různých dodavatelských rafinérií splňují příslušnou normu - viz odpověď Ing. Cimpla, ale rozdíly tu jsou i jiné. Není to nic zásadního, nikdy jsem nezjistil, že by to "nejelo" (abych pokračoval ve výrazových prostředcích, které jsem tu použil v minulosti). Pouze to někdy jede lépe, než jindy, vždy však dobře :wink:
ARAGON

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od ARAGON »

Bude to dáno technologií výroby v rafinerii. Takže asi modernější bude dělat čirou naftu s lepšíma parametry. Něco podobnýho jsem viděl když jsem v Kolíně kupoval ve velkým oleje a prodejce mi nabizel Polský oleje. Já díky nedobrému renomé Polska to odmítnul, ale on řekl že kvalita je díky nejmodernější technologii lepší než ze západoevropských rafineriích. Takže moderní technologie může dokázat i takovéto zázraky. Prý ty Polský oleje jsou naprosto čirý, kdežto třeba Castrol 5W-40 DPF je stále nahnědlej i když novej.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od rousini »

Odpověď je sepsána profesionálně a obsáhle, nicméně podle mě zamlžila jeden podstatný fakt...
Jestli si dobře pamatuji nafta měla čirou barvu a zežloutla. Takže vliv dané rafinerie na odstín mi nějak uniká. Na druhou stranu chápu skladování nafty s přístupem denního světla jako nestandardní, zřejmě i nevyhovující normě a tudíž nerelevantní údaj...
Až budu vylívat asi 2 měsíce starý Optimal diesel z kanystru, původně čirý-namodralý), tak dám vědět :idea:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
NOP

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od NOP »

To já zase myslím, že na tuto otázku v podstatě odpověděl. V souladu s platným zněním normy není barva produktu normovaným ani informativním parametrem. Společnost Čepro je výhradně distribuční organizací a uhlovodíkové složení nafty je dáno výrobcem, tedy dodavatelskou rafinerií. Teď se v odpovědi vypočítavají hlavní dodavatelé (uvozeno slovem “zejména”) a potom ti další. Mám dokonce pocit, že to tu někde proběhlo, že ty nafty od různých dodavatelů i míchají. My ale bohužel nevíme, z které rafinerie vzorek, který “djdekl” nabral a vyzkoušel, pochází. Ta změna barvy by byla spíše otázka na tu příslušnou rafinerii. No, a současně také nevíme, ze které rafinerie pocházely ty další vzorky, zda třeba nebyly rafinerií nebo distributorem nějak aditivovány, zda tato případná aditivace nezpůsobila stabilnější barvu těchto vzorků atd. atd…. Příliš mnoho neznámých, než aby z toho “vylezla” odpověď, která by měla opravdu nějakou vypovídající hodnotu, co se týká té změny barvy. Na druhou stranu objasnila spoustu dalších otázek :wink:
Jinak naprostý souhlas a jsem zvědavý na barvu té “dvouměsíční” nafty z kanystru.
e-panolin.cz

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od e-panolin.cz »

Pánové, uvědomte si, že zpracovávaná ropa má taky různé odstíny a tím je dáno, že výrobky z nafty - nafta, oleje mají různé zabarvení. Barva oleje taky není normována. Dalším místem pro změny barvy je nádrž na čerpací stanici, stará zásoba plus nová zásoba se rovná nová barva.
Sniper_2003

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od Sniper_2003 »

To mi připadá jako vcelku rozumné odůvodnění. :wink:
djdekl

Re: Nafta bez bio humusu

Příspěvek od djdekl »

Novej vzorek Eurooilu z Prahy 9 - neoznacena sklenicka... ostatni jsou z prosince 2013...

Obrázek
Odpovědět