nabíječka,tady baterií
Moderátor: Colommbo
Re: nabíječka,tady baterií
Proudové přetížení startovacích kabelů s následným zkratem (jejich izolace se během pár desítek sekund od zahájení "pokusu" roztavila), přetížení akumulátoru, alternátoru a regulátoru "startovacího" vozidla a nejspíše i přepětí v jeho síti - přesně v duchu toho, co je psáno v závěru odkazovaného článku. Dotyčný se o ně navíc popálil, jak se je snažil "odtrhnout", neboť mu náhle bylo jasné, že tohle zavání požárem: jelikož šlo o dieselový vůz, měl v něm velkokapacitní akumulátor s vysokým startovacím proudem.
- Colommbo
- Příspěvky: 9935
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: nabíječka,tady baterií
Já fakt nejsu elektrikář, ale v popsaném případě to vypadá na klasické připojení druhého vozu startovacími kabely a tedy (teoreticky) mělo vše fungovat. Jiné auto jsem pomocí kabelů svým startoval dvakrát a tohle mě docela vystrašilo... Mohly být použity kabely malého průřezu, či se lze v tomto případě domnívat, že hlavní příčinou bylo toto...?
Jerry3 píše:S akumulátorem ve startovaném voze přitom neudělal nic.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: nabíječka,tady baterií
Ten akumulátor musel být po dvou letech stání auta venku absolutně kaput.
- BigBang
- Příspěvky: 1862
- Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
- Bydliště: Dux & Kladno
- Kontaktovat uživatele:
Re: nabíječka,tady baterií
Totálně mrtvá baterka + nedostatečný průřez kabelů = hodně zábavy
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Re: nabíječka,tady baterií
Velký vnitřní odpor aku a možná i zarezlý motor. Ten motor asi chtěl napřed "utrhnout" přes kvalt.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: nabíječka,tady baterií
Škoda, že jsem to nenahrál, nasmálo by se více lidí. Srandovní bylo i odstraňování "startovacího" auta. Nějak nechápu, jak něco takového může napadnout profesionálního řidiče.
- Colommbo
- Příspěvky: 9935
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: nabíječka,tady baterií
Bývaly doby, kdy procento profíků se tak nějak rovnalo procentu profesionálů. S rostoucím počtem profesionálů se však procento profíků výrazně snižuje...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: nabíječka,tady baterií
Dobrá elektronická nabíječka pracuje takto - v těchto fázích:
1. Diagnostika stavu akumulátoru.
2. Desulfatizace (pulzní fáze nabíjení).
3. "Přednabití" (nabíjení malým proudem).
4. "Měkký start" (v závislosti na změně vnitřního odporu akumulátoru nabíječka postupně zvyšuje nabíjecí proud).
5. Nabíjení konstantním proudem (opět v závislosti na schopnosti akumulátoru přijímat náboj).
6. Nabíjení konstantním napětím (obvykle 14,6V; tato fáze nastupuje poté, co akumulátor již přijímá pouze malý náboj).
7. Odstavení nabíjení - pauza.
8. Zjištění kondice aku, případně dodatečné dobití (stane se tak v případě, že napětí akumulátoru poklesne po dvou minutách od prvního odstavení nabíječky pod 12,8V).
9. Udržovací dobíjení (při poklesu napětí aku pod 12,8V se dobíjení opakuje v cyklech (počtem v zásadě neomezených) od fáze čtyři do fáze 7.
No a teď mi ukažte, kde tam je "oživení proudovým šokem"?
P.S.: Fáze popsané shora jsem si nevycucal z prstu, ale volně (ve smyslu - nikoli doslovně) je přeložil z návodu k mikroprocesorovým nabíječkám APA prodávaným u Forstingera. Ten sice prodává i "polointeligentní" nabíječky, ty ovšem nazývá "automatickými" a žádné nabíjecí fáze u nich nespecifikuje.
1. Diagnostika stavu akumulátoru.
2. Desulfatizace (pulzní fáze nabíjení).
3. "Přednabití" (nabíjení malým proudem).
4. "Měkký start" (v závislosti na změně vnitřního odporu akumulátoru nabíječka postupně zvyšuje nabíjecí proud).
5. Nabíjení konstantním proudem (opět v závislosti na schopnosti akumulátoru přijímat náboj).
6. Nabíjení konstantním napětím (obvykle 14,6V; tato fáze nastupuje poté, co akumulátor již přijímá pouze malý náboj).
7. Odstavení nabíjení - pauza.
8. Zjištění kondice aku, případně dodatečné dobití (stane se tak v případě, že napětí akumulátoru poklesne po dvou minutách od prvního odstavení nabíječky pod 12,8V).
9. Udržovací dobíjení (při poklesu napětí aku pod 12,8V se dobíjení opakuje v cyklech (počtem v zásadě neomezených) od fáze čtyři do fáze 7.
No a teď mi ukažte, kde tam je "oživení proudovým šokem"?
P.S.: Fáze popsané shora jsem si nevycucal z prstu, ale volně (ve smyslu - nikoli doslovně) je přeložil z návodu k mikroprocesorovým nabíječkám APA prodávaným u Forstingera. Ten sice prodává i "polointeligentní" nabíječky, ty ovšem nazývá "automatickými" a žádné nabíjecí fáze u nich nespecifikuje.
Re: nabíječka,tady baterií
Dík za popis.
Medzičasom som si tiež našiel ktoré tie lepšie nabíjačky sklamaným majitelom zlyhali pri starších batériách, išlo napr. o CTEK MXS; hoci majú vo funkciách „obsahuje rekondiční režim pro oživení hluboce vybitých akumulátorů“.
Ony teda pri svojich hitech funkciách neraz nepomohli, stalo sa tak až pri tom tzv. prúdovom šoku na nabíjačkách iných (použitie 12A pri určitej fáze nabíjania však nepovažujem za šok, hoci sám používam výhradne 6A; 12A bolo len jediný raz, pri zdanlivo nezovom aku, i to v úvode). Trebárs však niekto ten šok použije, ak má k dispozícii nejakých 24-36A.
Možno (!..) podla toho popisu podobne postupuje aj moja nabíjačka (dokonca niekde uvádzaná ako inteligentná..., to je snáď už dnes papierovo väčšina), popis nabíjania som nevidel, ale dá sa odtušiť podla činnosti ventilátora, kedy pri zahájení nabíjania ide umiernene, potom v priebehu „maká naplno“ a ku koncu sa maximálne utíši, až napokon vypne Opakujem, že tu nepíšem jej obhajobu, pýtal som sa pre rozšírernie obzorov, že aké nové možnosti ponúkajú súčasné, kategoricky lepšie nabíjačky.
Či by tie pri nabíjaní nimi, predĺžili život tých istých mojich akumulátorov na 10-12 rokov (pri málo jazdách, a to prevažne krátkych) sa asi nikdy nedozviem...
Medzičasom som si tiež našiel ktoré tie lepšie nabíjačky sklamaným majitelom zlyhali pri starších batériách, išlo napr. o CTEK MXS; hoci majú vo funkciách „obsahuje rekondiční režim pro oživení hluboce vybitých akumulátorů“.
Ony teda pri svojich hitech funkciách neraz nepomohli, stalo sa tak až pri tom tzv. prúdovom šoku na nabíjačkách iných (použitie 12A pri určitej fáze nabíjania však nepovažujem za šok, hoci sám používam výhradne 6A; 12A bolo len jediný raz, pri zdanlivo nezovom aku, i to v úvode). Trebárs však niekto ten šok použije, ak má k dispozícii nejakých 24-36A.
Možno (!..) podla toho popisu podobne postupuje aj moja nabíjačka (dokonca niekde uvádzaná ako inteligentná..., to je snáď už dnes papierovo väčšina), popis nabíjania som nevidel, ale dá sa odtušiť podla činnosti ventilátora, kedy pri zahájení nabíjania ide umiernene, potom v priebehu „maká naplno“ a ku koncu sa maximálne utíši, až napokon vypne Opakujem, že tu nepíšem jej obhajobu, pýtal som sa pre rozšírernie obzorov, že aké nové možnosti ponúkajú súčasné, kategoricky lepšie nabíjačky.
Či by tie pri nabíjaní nimi, predĺžili život tých istých mojich akumulátorov na 10-12 rokov (pri málo jazdách, a to prevažne krátkych) sa asi nikdy nedozviem...
« Vous n’imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous »
Re: nabíječka,tady baterií
Z rychlosti běhu větráku usuzovat na režim aktuálně běžícího nabíjecího cyklu nabíječky? Ale proč ne, dnes už asi nic není nemožné... Zejména pak když se každá z mých "inteligentních" nabíječek určených pro olověné akumulátory obejde bez větráku (a ty pro modelářské účely, s odděleným zdrojem, ho mají prakticky jen pro režim vybíjení).bloke píše:...Možno (!..) podla toho popisu podobne postupuje aj moja nabíjačka (dokonca niekde uvádzaná ako inteligentná..., to je snáď už dnes papierovo väčšina), popis nabíjania som nevidel, ale dá sa odtušiť podla činnosti ventilátora, kedy pri zahájení nabíjania ide umiernene, potom v priebehu „maká naplno“ a ku koncu sa maximálne utíši, až napokon vypne
Potíž je v tom, že takto jsme na danou problematiku zatím nepohlíželi. Z vlastních zkušeností v oboru elektropohonu modelů letadel ovšem mohu odpovědně prohlásit, že při srovnatelných akumulátorech a srovnatelných podmínkách jejich provozu má dobrá nabíječka zásadní vliv nejen na jejich životnost, ale zejména na provozní využitelnost akumulátorů z hlediska jejich "tvrdosti" (proudová zatížitelnost vs. pokles napětí na zdroji).bloke píše:...Či by tie pri nabíjaní nimi, predĺžili život tých istých mojich akumulátorov na 10-12 rokov (pri málo jazdách, a to prevažne krátkych) sa asi nikdy nedozviem...
Ale abych se vrátil k obsahu citace shora: všechny další související okolnosti budou mít s největší pravděpodobností mnohem větší vliv, než čas od času použitá (jakákoli) nabíječka.
Re: nabíječka,tady baterií
Som rád, že ak dám do váhavej dedukcie smiacu ikonu, tak je zrejmé, že tu nejde o vedecký článok nárokujúci si finančnú, ani inú odmenu.
Ak ventilátor nabíjačky mení svoje otáčky (teda stupeň jej chladenia), tak najskôr nie podla meniacej sa vlhkosti či tlaku vzduchu, dosť dobre by to sadlo práve na zaťaženie pri nabíjaní hoci podla:
"Přednabití" (nabíjení malým proudem). - nízke otáčky
"Měkký start" (v závislosti na změně vnitřního odporu akumulátoru nabíječka postupně zvyšuje nabíjecí proud). - zvyšujúce sa ot.
Nabíjení konstantním proudem - ventilátor ide naplno
Udržovací dobíjení - nízke, či žiadne otáčky
Nešlo by ani o prvý, ani posledný ventilátor, ktorý sa nachádza v režimoch nečinnosti až svojej najvyššej činnosti, podla predpokladanej potreby chladenia (ventilátory CPU, chladiča,...).
Takže dnes je fakt možné všeličo, aj to, že ochladzovanie nabíjačky pri jej činnosti, je závislé (neřkuli naprogramované) podla vopred určených pracovných podmienok (akým vysokým prúdom práve nabíja). - stále tam však ostáva ono prvotne dodané „možno!..“
Ak ventilátor nabíjačky mení svoje otáčky (teda stupeň jej chladenia), tak najskôr nie podla meniacej sa vlhkosti či tlaku vzduchu, dosť dobre by to sadlo práve na zaťaženie pri nabíjaní hoci podla:
"Přednabití" (nabíjení malým proudem). - nízke otáčky
"Měkký start" (v závislosti na změně vnitřního odporu akumulátoru nabíječka postupně zvyšuje nabíjecí proud). - zvyšujúce sa ot.
Nabíjení konstantním proudem - ventilátor ide naplno
Udržovací dobíjení - nízke, či žiadne otáčky
Nešlo by ani o prvý, ani posledný ventilátor, ktorý sa nachádza v režimoch nečinnosti až svojej najvyššej činnosti, podla predpokladanej potreby chladenia (ventilátory CPU, chladiča,...).
Takže dnes je fakt možné všeličo, aj to, že ochladzovanie nabíjačky pri jej činnosti, je závislé (neřkuli naprogramované) podla vopred určených pracovných podmienok (akým vysokým prúdom práve nabíja). - stále tam však ostáva ono prvotne dodané „možno!..“
« Vous n’imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous »
Re: nabíječka,tady baterií
Ináč, aké sú skúsenosti za súčasné Bosch autobatérie, sú ešte stále lepšia kvalita? Niekedy sú v predaji za dosť nízke ceny.
« Vous n’imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous »
- Colommbo
- Příspěvky: 9935
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: nabíječka,tady baterií
Sděluji všem přátelům a známým, že Varta v mojí Omče dovartovala, ani spec. program recond nabíječky CTEK chytřejší než já ji neudržel při životě... Ale držela se holka statečně, svou práci odváděla poctivě osm let od května 2009. Dnes nahrazena zcela toutéž Silver Dynamic 74Ah 750A.
Čest její památce, nikdy na ni nezapomenu!
Čest její památce, nikdy na ni nezapomenu!
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: nabíječka,tady baterií
Tu mám v Mondeu od roku 2008 a stále OK,i po letošní zimě, kdy kára stála měsíc bez hnutí.
El.nabiječku mám a ikdyž jsem Brumlu odstavil na zimu s baterku KO, tak po zimě jen rozsvítila kontrolky. Tak jsem myslel, že je totálně kaput. Po dobití chytrou nabíječku jsem na jaře na ní ještě měsíc jezdil.
El.nabiječku mám a ikdyž jsem Brumlu odstavil na zimu s baterku KO, tak po zimě jen rozsvítila kontrolky. Tak jsem myslel, že je totálně kaput. Po dobití chytrou nabíječku jsem na jaře na ní ještě měsíc jezdil.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Re: nabíječka,tady baterií
Já ji měl v O I TDI 66kW tři roky a umřela. Když jsem kupoval ji znovu a řekl to prodejci, tak prej jsem se o ni špatně staral. V jiných autech mám baterky až 10let (Pajero 2,5TD), tak nevím, asi auto málo dobíjí (jezdí s tím syn).
Nabíječku mám necelý rok a dobrý.
Nabíječku mám necelý rok a dobrý.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40