motorovy olej

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: motorovy olej

Příspěvek od Colommbo »

Kamarád do své VeCe 1.9cdti s DPF teď poprvé zkusil nalít tento (taky má C3):
http://www.eneos.cz/motorovy-olej-c14/e ... 40-1l-i32/
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: motorovy olej

Příspěvek od Libor »

For all....
Nevím, kde to prásknout, tak snad mohu zde. Všimli jste si, že Alza.cz (ten protivný zelený skřet, co skáče z reklam v telce), prodává i oleje... Nakouknul jsem a za mě, jakožto fandy olejů Motul, může být:

https://www.alza.cz/hobby/motorove-olej ... 248&sc=149

Ceny jsou u některých výrobků zajímavé a o pančovačku bych se snad nebál....
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
j.kiwi
Příspěvky: 195
Registrován: úte čer 03, 2008 13:52
Bydliště: Ostrava

Re: motorovy olej

Příspěvek od j.kiwi »

No, nabídka zeleného skřeta je zajímavá..........

Poradí mi někdo, který Motul je pro mé Volvo 2,0 D (motor Ford x PSA x Volvo) s DPF lepší..? Rád bych je vyzkoušel
tento: ?
MOTUL 8100 X-CLEAN FE 5W30 5L
Olej 5W30, API SN/CF, ACEA C2/C3, Schválení OEM: Schválení MB 229.51, VW 502 00 – 505 01, Výkon: FIAT 9.55535-S1, GM-OPEL dexos2® (náhrada GM-LL-A-025 a B-025), PSA B71 2290
nebo tento:?
MOTUL 8100 X-CLEAN+ 5W30 5L
Olej 5W30, ACEA C3, Schválení OEM: BMW Long Life-04, MB-schválení 229.51, Porsche C30, VW 504 00 - 507 00

Teď mažu Mobilem 1 ESP formula 5w30 :wink:
Díky
VOLVO V60 D3 Momentum 2020
VW Golf 7 R line
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: motorovy olej

Příspěvek od Libor »

Aby se Ti lépe vybíralo :-) :

X Clean FE
Viskozitní třída SAE J 300 5W-30
Hustota při 20°C (68°F) ASTM D1298 0,853
Viskozita při 40°C (104°F) ASTM D445 72,9 mm²/s
Viskozita při 100°C (212°F) ASTM D445 12,1 mm²/s
Viskozita HTHS při 150°C (302°F) ASTM D4741 3,5 mPa.s
Viskozitní index ASTM D2270 163
Bod tuhnutí ASTM D97 -33°C / -27,4°F
Bod vzplanutí ASTM D92 226°C / 438.8°F
Sulfátový popel ASTM D874 0,77% hmot.
Hodnota TBN ASTM D2896 7,1 mg KOH/g

X Clean+
Stupeň viskozity SAE J 300 5W-30
Hustota při 20°C (68°F) ASTM D1298 0,847
Viskozita při 40°C (104°F) ASTM D445 71,7 mm²/s
Viskozita při 100°C (212°F) ASTM D445 11,7 mm²/s
HTHS viskozita při 150°C (302°F) ASTM D4741 3,6 mPa.s
Index viskozity ASTM D2270 158
Teplota tuhnutí ASTM D97 -39°C / -38,2°F
Teplota vzplanutí ASTM D92 242°C / 467,6°F
Sulfátový popel ASTM D874 0,61% váhy
TBN ASTM D2896 6,0 mg KOH/g
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: motorovy olej

Příspěvek od bjukemen »

TBN 6 to ked niekde citam tak skacem od radosti :roll:
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
j.kiwi
Příspěvky: 195
Registrován: úte čer 03, 2008 13:52
Bydliště: Ostrava

Re: motorovy olej

Příspěvek od j.kiwi »

to bjukemen- čím nižší TBN tím lepší ??
VOLVO V60 D3 Momentum 2020
VW Golf 7 R line
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: motorovy olej

Příspěvek od Libor »

Obecně platí spíše opak.

TBN - další tajemná zkratka
Dotaz:
Můžete vysvětlit význam zkratky TBN? Prý jde o jakousi alkalickou rezervu motorového oleje. Znamená to, že čím je toto číslo vyšší, tím je olej kvalitnější?

Odpověd:
TBN (Total Base Number) je opravdu celkové číslo zásaditosti a vyjadřuje alkalickou rezervu oleje, tedy jeho schopnost neutralizovat kyselé zplodiny. Tak jednoduchá závislost mezi jeho hodnotou a kvalitou motorového oleje ovšem není.

Začněme ale od počátku. Koncem 40. let byly činěny první pokusy ke zlepšení čistoty motorů a prodloužení výměnných intervalů olejů. Docela úspěšným řešením bylo přidat do oleje rozpustné detergenty zvané sulfonáty. Neutralizací sirných kyselin alkalickými složkami (zásadami), jako jsou hydroxid (louh) vápenatý a hořečnatý vzniknou vápenaté a hořečnaté sulfonáty. Věc měla ale jeden nedostatek - kyselost použitého oleje deaktivovala tyto složky a to vedlo k tvorbě černých kalů, zrovna jako při používaní neaditivovaných, "čistých" olejů. Tak přišla snaha udržet olej mírně zásaditý, aby bylo zajištěno dobré prostředí pro detergenty. Bylo to učiněno přidáním většího množství zásadité složky, než kolik bylo třeba pro neutralizaci při výrobě detergentu, proto se tyto přísady nazývají "overbased". Stupeň předávkování zásaditosti se měří laboratorně neutralizací detergentu kyselinou známé koncentrace a výpočtem ekvivalentu zásaditosti jako "miligramů hydroxidu draselného (KOH) na gram vzorku" (mg KOH/g). Pokud tedy gram konkrétního předávkovaného sulfonátu je ekvivalentem k 100 mg KOH, říkáme, že má celkové číslo zásaditosti (TBN) 100. Pokud například 5% této látky přidáme do minerálního oleje neutrální reakce, výsledná směs bude mít TBN 5.

Proč se olej stává v průběhu provozu kyselým? Olej sám oxiduje na slabé organické kyseliny působením vzdušného kyslíku, ale již v 50. letech bylo toto eliminováno účinnými antioxidačními přísadami. Olej ovšem může také získat kyselost díky obsahu síry v palivu. Když je spalováno palivo s obsahem síry, vytváří se kysličník siřičitý - plyn dobře známý z jevu kyselých dešťů. Mísí se s vodou, která také vzniká při spalování a část z takto vzniklých kyselin si najde cestu do olejové náplně. Proto jsou v oleji potřeba ony zmiňované zásaditostí předávkované sulfonáty, ale v jak velkém množství? Přidání většího množství těchto látek (nejsou nijak drahé) není dobrou metodou, protože po spálení zanechávají tvrdé bílé popelnaté úsady (v případě vápenatých přísad je to vápenec), které způsobují předzápaly v zážehových motorech a omezují proudění plynů ve vznětových motorech. Po čase i sebelépe těsnící pístní kroužky propustí malé množství oleje do spalovacích prostorů, proto vytváření popelnatých úsad je problémem dlouhodobým. Z tohoto důvodu řada specifikací předepisuje maximální množství popelnatých přísad. Např. norma JASO MA předepisuje limit těchto složek na max. 1,2 %, čímž je číslo TBN omezeno na cca 9. Olej s vyšším TBN by měl příliš vysoký obsah popelu a tím by byl nevhodný pro zážehové čtyřdobé motory moderních motocyklů. Číslo TBN od 7 do 9 je totiž více než dostatečné pro jakýkoli současný benzínový motor provozovaný na palivo s nízkým obsahem síry. Dokonce i kdyby byl olej používán po dobu několikanásobku doporučeného výměnného intervalu, TBN 9 stále poskytuje bezpečnou rezervu.

Oleje pro malé, rychloběžné naftové motory mívaly dříve poměrně vysoká čísla TBN (9 až 11), aby se vypořádaly se sirnatou naftou, ale používání současné, moderní nafty s velmi nízkým obsahem síry způsobuje, že naftové motory osobních automobilů vyžadují dnes oleje s TBN podobným, jaké mají benzínové motory. Pouze velké motory těžkých užitkových vozidel, které mají velmi dlouhé kilometrové proběhy mezi výměnami oleje potřebují TBN 12 nebo více.

Zajímavost na konec: Existují oleje, které mají číslo TBN 80 - jsou to jednorozsahové oleje, které jsou pod tlakem přiváděny přímo na stěny válců motorů, které vykonávají 40 otáček za minutu (!!!) a jejichž zdvihový objem činí 1,5 milionu cm3 - tedy 1500 litrů! Ano, řeč je o velkých lodních motorech. Ty jsou ovšem poháněny palivem, které má tak vysoký obsah síry, že bez ochrany stěn válců mazivem s takto vysokým TBN by došlo velmi brzy k jejich poškození.
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: motorovy olej

Příspěvek od Jezevcik »

Velmi zajímavé. A zdroj?
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: motorovy olej

Příspěvek od Libor »

Jezevčík:
omlouvám se, vypadlo mi to. Zdroj - fuchs-oil.cz.
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: motorovy olej

Příspěvek od Pedro »

Vskutku zajimave. Kdysi na oil skolenich,nam toto bylo taky prezentovano a velmi podobne. Jen ty pripady lodi urcite nebyly prezentovany a chemicke vzorce si samozrejne nepamatuji a ani tenkrat. Dulezite je pochopit poentu TBN a to,ze kdyz se,nejen kvuli kyselosti,meni oil vcas dle provozu,netreba to prilis resit.
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: motorovy olej

Příspěvek od bjukemen »

samozrejme treba menit olej vcas, ale tak ci tak je tbn o hodnote 6 doslova smiesne
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: motorovy olej

Příspěvek od Pitris »

j.kiwi píše:Poradí mi někdo, který Motul je pro mé Volvo 2,0 D (motor Ford x PSA x Volvo) s DPF....
Olej ACEA C3 a pokud možno (a hlavně při event. krátkých jízdách) vyšší TBN. A včas měnit - max. 10tkm při kratších, a 15tkm při delších jízdách....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: motorovy olej

Příspěvek od Libor »

Chlapi zdar, jedna otázečka... Jak dlouho se dá skladovat motorový olej v neotevřených obalech? Jedná se mi o to, že se budu muset zřejmě předzásobit, protože můj oblíbený Motul Ester A3 pomalu stahují z nabídky a místo něj preferují ACEA A5, C2 a C3 :-( Tohle mě štve, takže zásoba je jediná volba. Jak dlouho tedy? Díky.
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: motorovy olej

Příspěvek od Jerry3 »

Řádově mnoho let.
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: motorovy olej

Příspěvek od Libor »

Díky, za pozitivní odpověď ;-)
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
Odpovědět