Tomu již rozumím.Jerry3 píše: Přesněji "dobře navržený motor".
----------
Podle mě, pokud je motor od počátku navržený pro použití s řídkými oleji, tak drtivou většinu provozní doby pracuje v režimu hydrodynamického mazání, kdy je tření minimální (ostatně snížení ztrát třením je důvodem proč se řídké oleje používají). Když je minimální tření, bude i opotřebení prakticky zanedbatelné.
Takže spor se vede ohledně schopnosti řídkých olejů zajistit ochranu v případě smíšeného a mezního mazání, což by měl být spíš výjmečný stav, než standard. Není pochyb o tom, že řidší olej bude mít tendenci o něco dříve přejít do režimu smíšeného a následně třeba i mezního mazání, ale tam se začnou v rozhodující míře uplatňovat aditiva snižující tření a protiotěrová aditiva. Míru ochrany v režimu mezního tření pak onen člověk měřil a prokázal, že i řídký olej může poskytovat velmi vysokou ochranu v režimu mezního tření, zatímco olej s vysokou viskozitou a slabým aditivačním balíčkem může poskytovat relativně nízkou ochranu.
Zlatou střední cestou pak samozřejmě je olej se standardní viskozitou a slušným aditivačním balíčkem, ale řídký olej není automaticky tragédie a hustý olej není automaticky to nejlepší pro motor.