bjukemen píše:
a preto nesuhlasim s tym co si napisal v predoslom clanku ze napriek vsetkemu olej 5w-20 poskytne lepsiu ochranu proti opotrebeniu motora ako olej 15w-50,pokial sa jedna o motor normalnej konstrukcie
Dovolil bych si upozornit, že mezi tím, co jsem napsal já, a tím, co tvrdíš, že jsem napsal, je dost zásadní rozdíl.
Zcela konkrétně jsem citoval text, který obsahoval následující slova:
"...
některé 5W20 oleje
mohou poskytnout vynikající ochranu proti opotřebení s únosností olejového filmu více než 120 000 psi (pevnost / odolnost proti smyku), zatímco
některé 15W50 oleje poskytují nedostatečnou ochranu proti opotřebení s méně než 60 000 psi."
O konstrukci motoru jsem nepsal nic, natož abych napsal takovou pitomost, jako že oleje 0w-20 jsou pro motory klasické konstrukce lepší, než oleje 15w-50. Jednak nevím, co je to ta klasická konstrukce, jednak si myslím, že do většiny běžných starších aut nepatří ani 0w-20, ale ani 15w50.
Autor původního textu měřil pevnost olejového filmu pro snad 200 různých motorových olejů a domnívám se, že jím poskytnuté vysvětlení problematiky ochrany motoru slušně vysvětluje proč automaticky neplatí, že hustší je lepší. Jím provedené měření pouze dokládá, že dobře namíchaný olej s nízkou viskozitou může vytvořit sice tenký, ale přesto velmi pevný film. Zda je takto tenká olejová vrstva pro daný motor přijatelná, je pak úplně jiná otázka, ale ono to platí i naopak - autor tam zmiňoval, že některým motorům BMW oleje 10w-60 nedělaly zrovna dobře, protože hustý olej se nedokázal dostat do příliš malé "škvíry" a mazání v jistém špatně navrženém místě bylo, díky použití oleje s příliš silnou tloušťko filmu, mizerné.