M6A nebo M6AD

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

1MM

M6A nebo M6AD

Příspěvek od 1MM »

Zdravím všechny a prosím o radu, jak rozeznat od sebe tyto oleje.
Mám doma cca 30l (v nádobách bez popisu), ale netroufnu si ho použít, když nevím, jestli je to A, nebo AD. Vím jen, že to je M6. Jde to nějak zjistit? Díky za rady.
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od bio »

Půjde to poznat v laboratoři podle IR spektra.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od skodovkar »

Při použití v tom nebude moc velký rozdíl, jenom to M6A bude trochu více zasviňovat motor :idea: Výkonostně nejspíše SB/SC.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od Pitris »

To sice ano, ale problém je v tom že do motoru ježděného na "Áčko" nelze dát "ÁDéčko" :!:
Kam to má přijít ? A taky jak je to starý, bo jestli třeba 10let tak bych to nalil tak akorát do kamen. A těm to bude jedno :P
PS: To duplicitní téma jsem odstranil.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od bjukemen »

Do coho sa vlastne pouzival v minulosti tento olej?..iba do osobnych mot. vozidiel?..ci aj v nejakych nakladnych?
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od Jerry3 »

Třeba do traktorů.
1MM

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od 1MM »

Je to do Supra, tedy Zetor Super 50, rok výroby 1965. Proč by stáří 10 let mělo tomu uskladněnému oleji uškodit? Co refraktometr, dá se tím něco zjistit? Co do viskozity je to stejné, tedy A i AD?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od Pitris »

Skladovatelnost oleje (u neotevřeného) se uvádí okolo 5-ti let. A co jde o viskozitu, tak ta je u obou 30.
A tech. list uvádí u těchto olejů skladovatelnost (pouze) roky tři. Zřejmě se separují jednotlivé složky a méně aditivované "monograde" oleje mají trvanlivost ještě menší než celoroční oleje "heavy duty"....
http://www.madoil.cz/tech_listy_madoil/TL-M6A.pdf
http://www.madoil.cz/tech_listy_madoil/TL-M6AD.pdf
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
1MM

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od 1MM »

Pitris píše:Skladovatelnost oleje (u neotevřeného) se uvádí okolo 5-ti let. A co jde o viskozitu, tak ta je u obou 30.
A tech. list uvádí u těchto olejů skladovatelnost (pouze) roky tři. Zřejmě se separují jednotlivé složky a méně aditivované "monograde" oleje mají trvanlivost ještě menší než celoroční oleje "heavy duty"....
http://www.madoil.cz/tech_listy_madoil/TL-M6A.pdf
http://www.madoil.cz/tech_listy_madoil/TL-M6AD.pdf

Díky za technické listy, zjistil jsem, že jediný rozdíl je de facto v kinematické viskozitě. Nakonec ale dám na rady a na oleji raději usamažím řízky :-), protože do motoru se už nehodí. Ač jsem tomu nepřikládal velkou váhu, jistý proces stárnutí tam bude, jak jsem si zde nastudoval https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... race-oleje a i z technických listů M6A vyplývá vysoká náchylnost, respektive nízká oxidační stálost. Ta je sice výrazně závislá na teplotě, která v pixlách v garáži určitě vysoká nebude, ale čas svou roli bude mít také.
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od NOVON »

1MM: Pokud nejsi z daleka,tak te toho oleje za 100 kc zbavim.Na retez motorove pily je kal delany.. :-)
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od Pitris »

to 1MM: Ten odkaz sice pojednává o "stárnutí" oleje, ale hlavně už nalitého do motoru > tam je pro životnost oleje důležitá oxidace vlivem teplot a jeho odolnost vúči ní. Nepoužitý olej degraduje hlavně tím, že při několikaletém stání se od sebe odloučí jeho jednotlivé a původně spojené složky.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od Jerry3 »

"Vykopal" jsem na zahradě staré oleje z poloviny 70. let min. st. Šlo o motorové i převodové oleje. Podotýkám, že celou dobu byly "venku", plně vystavené vlivům střídání teplot, jen chráněné před přímým slunečním svitem a částečně i před dešťem. Původní plastové litrové obaly byly neporušené, řada z nich nebyla nikdy otevřena. Když jsem je sléval do 20l kanystru, byl jsem překvapen, v jak dobrém stavu některé z nich na pohled byly.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od Pitris »

Nezačal si "Italovatět" :?: Na pohled dobrý :evil: :twisted:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od Jerry3 »

Na pohled rozhodně lepší, než jeden Castrol, u kterého došlo po dvou měsících k separaci složek. A to strávil v převodovce mého vozu pouhý týden. Ale nepoužil bych je ani na řetěz motorovky, neměl bych tu odvahu.

P.S.: To tamtéž "uložené" vazelíny dopadly podstatně hůř.
1MM

Re: M6A nebo M6AD

Příspěvek od 1MM »

Pitris píše:to 1MM: Ten odkaz sice pojednává o "stárnutí" oleje, ale hlavně už nalitého do motoru > tam je pro životnost oleje důležitá oxidace vlivem teplot a jeho odolnost vúči ní. Nepoužitý olej degraduje hlavně tím, že při několikaletém stání se od sebe odloučí jeho jednotlivé a původně spojené složky.
Jasně že se článek věnuje hlavně oleji v motoru, ale dozvěděl jsem se, že teplotou se celý proces jen urychluje.Oxidace je totiž závislá (už z podstaty názvu) na přístupu kyslíku. I v motoru bude oxidovat, i když to bude stát léta v garáži. Jde o plochu, která je vystavena působení vzduchu. Rozklad složek bez působení kyslíku, jiných prvků a teploty si u M6A nedovedu představit. To je spíše otázka na chemika. Některé látky se bez působení vnějších vlivů rozkládají velmi obtížně, a myslím tím i M6A, který není nasycen různými přísadami upravující jeho vlastnosti.
Odpovědět