Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Moderátor: Colommbo
Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Pri kupe motoroveho oleja,co urcuje najdolezitejsi bod (y) v technickom liste? Napriklad treba sa pozerat ktory olej ma najvacsie TBN a podla toho viem ze je najkvalitnejsi?Alebo je to bod tuhnutia ci vzplanutia? Na co treba proste v tom technickom liste pozerat?
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Při výběru motorového oleje jsou nejdůležitější výkonnostní normy API a ACEA
A v TL je důležité třeba to TBN - pro krátké jízdy vyšší; HTHS viskozita - nižší / eko, vyšší vhodnější....
Pokud jde o hodnoty viskozit při 40-ti a 100°C, tak ty jsou v rámci SAE víceméně podobné a stejně se provozem mění. Bod tuhnutí je sice gut, ale důležitější je bod čerpatelnosti, který ale určuje SAE xw. Dál se někdy uvádí odparnost Noack - nižší lepší a třeba hodnoty fosfátů ale to taky určuje ACEA C"něco"
A v TL je důležité třeba to TBN - pro krátké jízdy vyšší; HTHS viskozita - nižší / eko, vyšší vhodnější....
Pokud jde o hodnoty viskozit při 40-ti a 100°C, tak ty jsou v rámci SAE víceméně podobné a stejně se provozem mění. Bod tuhnutí je sice gut, ale důležitější je bod čerpatelnosti, který ale určuje SAE xw. Dál se někdy uvádí odparnost Noack - nižší lepší a třeba hodnoty fosfátů ale to taky určuje ACEA C"něco"
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Ok fajn, a pri TBN tam su ake cisla? Myslim najvyssie a najnizsie cislo.
- Colommbo
- Příspěvky: 9935
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Hodnoty TBN přes 10 (11, 12...) jsou považovány už za hodně dobré...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Tu sa pise ze pre benzinove motory TBN je dostacujuca hodnota 7 až 9. A pre naftove motory TBN hodnota taktiez 7 až 9
http://motorove-oleje.eu/tbn-celkove-cislo-zasaditosti
http://motorove-oleje.eu/tbn-celkove-cislo-zasaditosti
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Tak vidíš
7 až 9 dostačující, přes 10 hodně dobré. Potíž je v tom, že některé "LL" oleje pro DPF mají i pod 6
7 až 9 dostačující, přes 10 hodně dobré. Potíž je v tom, že některé "LL" oleje pro DPF mají i pod 6
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Klasifikácia ACEA pre osobné a ľahké úžitkové autá
tabulka dole A3/B3 max 8,0 TBN (mg KOH/g)
A3/B4 8,0 až 10,0 TBN (mg KOH/g)
http://motorove-oleje.eu/klasifikacia-acea
tabulka dole A3/B3 max 8,0 TBN (mg KOH/g)
A3/B4 8,0 až 10,0 TBN (mg KOH/g)
http://motorove-oleje.eu/klasifikacia-acea
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
v technickom liste ma zaujima:
1. TBN (ale nie kazdy vyrobca to uvadza)
2. kinematicka viskozita pri 40°C (cim nizsia tym lepsie)
3. viskozitni index (cim vacsi tym lepsie)
4. bod tuhnutia
1. TBN (ale nie kazdy vyrobca to uvadza)
2. kinematicka viskozita pri 40°C (cim nizsia tym lepsie)
3. viskozitni index (cim vacsi tym lepsie)
4. bod tuhnutia
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
nemusí být pravdaKoliesko píše:....viskozitni index (cim vacsi tym lepsie)....
Cituji: Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje.
A ještě by mě zajímala hodnota HTHS viskozity - ovšem pouze v případě olejů xw20 nebo xw30.
Od 40-ti nahoru už jsou (v Evropě) všechny s normální HTHS....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Je potrebné si najprv ujasniť, že pre aký motor ten olej hľadáme. Ak sa jedná o motor bez DPF, tak v technických listoch sledujem tieto hodnoty. Vlastne aj pri motorch s DPF, ale tam toho človek moc nevymyslí.
1. TBN (ideálne 10+)
2. Bod čerpateľonosti (čím nižší, tým lepšie)
3. Kinematická vyskozita pri 40°C (čím nižšia hodnota, tým lepšie)
4. HTHS viskozita (3,5 a viac)
5. Bod vzplanutia (čím viac, tým lepšie)
Pri motorch s DPF treba sledovať aj hodnoty SAPS. Tam je lepšie, ak sú čísla menšie. Ale potom to ide takmer vždy na úkor hodnoty TBN.
A ako to tu odznelo, prioritne sa hľadí na ACEA výkonnostné triedy, a schválenia výrobcov (neplatí pre motory Ford a Fiat, tam sa skôr ignorujú). Preferuje sa ACEA trieda A3/B3/B4, akceptuje sa ešte C3(-10, -12), nedoporučuje sa C1/C2 a úplne tabu sú A1/B1/A5/B5.
Vzhľadom na to, že API je americká norma, tak tieto hodnoty by som vôbec neriešil ak výrobca určil aj iné podľa ktorých sa dá olej vybrať. Ak výrobca určil iba API, ja by som smelo zobral najnovšie SN. Skôr či neskôr bude olejov SL a nižších na trhu čoraz menej, tak nevidím dôvod sa držať starích noriem.
1. TBN (ideálne 10+)
2. Bod čerpateľonosti (čím nižší, tým lepšie)
3. Kinematická vyskozita pri 40°C (čím nižšia hodnota, tým lepšie)
4. HTHS viskozita (3,5 a viac)
5. Bod vzplanutia (čím viac, tým lepšie)
Pri motorch s DPF treba sledovať aj hodnoty SAPS. Tam je lepšie, ak sú čísla menšie. Ale potom to ide takmer vždy na úkor hodnoty TBN.
A ako to tu odznelo, prioritne sa hľadí na ACEA výkonnostné triedy, a schválenia výrobcov (neplatí pre motory Ford a Fiat, tam sa skôr ignorujú). Preferuje sa ACEA trieda A3/B3/B4, akceptuje sa ešte C3(-10, -12), nedoporučuje sa C1/C2 a úplne tabu sú A1/B1/A5/B5.
Vzhľadom na to, že API je americká norma, tak tieto hodnoty by som vôbec neriešil ak výrobca určil aj iné podľa ktorých sa dá olej vybrať. Ak výrobca určil iba API, ja by som smelo zobral najnovšie SN. Skôr či neskôr bude olejov SL a nižších na trhu čoraz menej, tak nevidím dôvod sa držať starích noriem.
Re: Kupa motoroveho oleja/Techn.list
Aha, takze kdyz podle tvych kriterii porovnam Mobil 1 0w40 a Millers xf 0w40, tak vitezi Mobil?
Pritom viskozni index ma xf 0w40 162 a Mobil pres 180 a xf ma v sobe aspon cast PAO oleju.
Pritom viskozni index ma xf 0w40 162 a Mobil pres 180 a xf ma v sobe aspon cast PAO oleju.