Klimatizace

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník

Klimatizace

Příspěvek od Návštěvník »

Modeláři ty jsi to nakousnul co to znamená "dobře používat klimatizaci"????
modelář

Příspěvek od modelář »

To je na delší povídání, ale v zásadě platí, že především ten, kdo má automatickou klimu, si to vysvětluje tak, že pracuje "automaticky", jinými slovy, že tak akorát (a to ještě zcela výjimečně) změní nastavení teploty. Tím se ovšem dopouští fatální chyby spočívající zejména v tom, že nevypíná kompresor klimy tak nejméně 5 min. před dojetím, resp. vypnutím motoru, aby se srovnaly teploty na výparníku a aby se ten alespoň trochu vysušil.

Pokračování příště... :lol:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Modeláři prosím prosím jěště jeden díl :D
modelář

Příspěvek od modelář »

OK!

Ještě dodatek k 1. dílu: V důsledku toho se na výparníku úspěšně namnoží jak bakterie a viry, které mají rády vlhký chlad (např. Legionella), tak rovněž bakterie, viry, plísně a houby, které mají rády pro změnu teplé vlhko. Bezprostředním signálem přítomnosti plísní a hub jak pak typický smrad, projevující se hlavně krátce po nastrartování motoru a tím i spuštění nesprávně používané klimy.

2. díl: Naopak typickou chybou majitelů "manuální" klimatizace je, že ji celou zimu nespustí - ve smyslu, že nezapnou kompresor klimy. Chladivo v okruhu totiž obsahuje i mazivo, které zajišťuje jednak mazání kompresoru, jednak "mazání"/kondici všech těsnění v systému zajišťujících jeho těsnost. Kvůli dlouhodobé absenci tohoto mazání pak dojde k tomu, že chlad. náplň uteče (to v lepším případě) a/nebo se při prvním jarním spuštění poroučí kompresor (v tom horším případě).

3. díl: Společnou chybou "obsluhovačů" jak automatické, tak "manuální" klimy je přesvědčení, že na aktivovaný "vnitřní okruh" to lépe chladí. Tento všeobecně vžitý omyl vychází z předvědčení, že již jednou ochlazený vzduch se lépe a o to více při opětovném průchodu klimou ochladí. Jenže tato logika funguje pouze do momentu, kdy se vzduch v kabině zbaví větší části vzdušné vlhkosti, jejíž přítomnost je důležitá z hlediska účinnosti práce výparníku klimy. Právě na něm totiž dochází ke kondenzaci vzdušné vlhkosti, při které voda ve vzduchu obsažená mění své skupenství z plynného na kapalné, což je provázeno "samovolným" ochlazováním vzduchu (viz fyzika v oboru skupenského tepla, rosného bodu atd.). Ostatně první "přirozené" (bezkompresorové) klimatizace - samozřejmě stacionární, nikoli v autech - byly postaveny právě na tomto principu.

O silně negativních důsledcích dlouhodobého používání režimu vnitřní recirkulace vzduchu na kondici posádky (nedostatek kyslíku, přílišná koncentrace CO2, nulový přísun čerstvého vzduchu, pocení oken zevnitř...) snad ani nemusím psát.

.../...
modelář

Příspěvek od modelář »

4. díl: Málokdo tuší, že pustit si klimu je nejrychlejším způsobem, jak odmlžit skla zevnitř, a to především za chladného a vlhkého počasí. Pozor - vnitřní recirkulace NESMÍ být aktivována, jinak to má zcela opačný efekt!!! Mnozí přitom namítnou, že pouštět si klimu, když i tak je mi v autě zima, je blbost. Blbost je však především nevědět, že k zajištění tepelné pohody je třeba míchat studený a teplý vzduch, tedy si do klimování přitápět, což je ostatně hlavní metoda, s jejíž pomocí automatická klima udržuje nastavenou teplotu.

A ještě jednou pozor: Pokud se už rozhodnete pomocí klimy odmlžit skla, s největší pravděpodobností pak už budete muset klimovat až do konce jízdy, jinak se skla po vypnutí kompresoru klimy opět rychle zamlží. Proto je někdy lépe počkat, zda sí s tím zarosením neporadí topení. Tohle bývá problém hlavně řidičů/"ovladačů", kteří mají na přístrojovce tlačítko pro rychlé odmlžení (nikoli elektrické - to je něco jiného!) čelního skla: jeho funkcí je totiž přesměrovat všechen vzduch na čelní sklo, maximalizovat otáčky větráku a zároveň spustit kompresor klimy. Deaktivace tlačítka potom vede k vypnutí kompresoru s již shora popsanými negativními důsledky pro opětovné rosení čelního skla. Proto by se toto tlačítko mělo používat s rozmyslem, resp. vědomím toho, jaké jsou jeho funkce a co následuje po jeho deaktivaci.
modelář

Příspěvek od modelář »

5. díl: Věčný spor - "manuální" nebo automatická klima?

Moje zcela jednoznačná odpověď: Pokud nutně nepotřebuji dvouzónovou klimu, což je podle mne jediná výhoda automatiky, pak rozhodně "manuální"!

Důvody jsou vcelku prosté:
- Otázka vnímání teploty a tepelné pohody je věc silně individuální a navíc se může během jízdy rychle měnit, tedy nijak nesouvisí s tím, co je právě na displeji autoklimy. Už proto se mi ještě nikdy nestalo, že bych za jízdy nemusel zasahovat do nastavení autoklimy, což je u některých systémů docela pakárna, a to do té míry, že je dokonce lepší si zastavit. Tuto potřebu jsem u "manuální" klimy dosud nepocítil.
- Autoklima svádí k tomu kašlat na potřebu vypínání kompresoru v dostatečném předstihu před dojezdem - viz též 1. díl. U některých systémů to jde dokonce tak obtížně (abych vypnul jen ten kompresor, nikoli celý systém, což je jednoduché vždy), až se přiznám, že na to také kašlu...
- Naprostá většina autoklim neumožňuje pustit si jen úplné minimum chladného vzduchu na nohy a většinu do průduchů v přístrojovce. Prostě ty klapky ovládané servomotory znají povětšinou jen několik málo přednastavených/předprogramovaných poloh a nic víc. To čistě mechanicky ovládaný rozvod vzduchu tohle umí.
- Autoklima běžící v plně automatickém režimu se snaží za každou cenu co nejrychleji dosáhnout přednastavené teploty a tu pak udržovat. Tou cenou je však ledový vichr krátce po výjezdu rozpáleného vozidla, u většiny cenově dostupných aut pak neskutečný kravál v kabině od větráku a proudění vzduchu v aerodynamicky neodladěných kanálech, a během jízdy potom také prudké změny otáček větráku, někdy až "hodné úleku", zejména pak v případě, že autoklima je vybavena čidlem slunečního svitu. Nic z toho u "manuální" klimy nehrozí.
- Málokterý uživatel si uvědomuje, že autoklima nastavená do autorežimu využívá kompresoru klimy i v případě, že požadovaná cílová teplota zdaleka přesahuje vnější teplotu (např. 22 uvnitř vs. 10 st. C vně). Většina neinformovaných uživatelů se mylně domnívá, že za dané situace autoklima pouze topí, ale to není pravda - ona klimuje a do toho "jen výrazněji" (než obvykle) topí. Pozitivním dopadem tohoto stavu věcí je vyšší kvalita (z hlediska dýchání) vzduchu v interiéru, na druhou stranu to zbytečně zvyšuje spotřebu paliva a omezuje efektivní využitelnost výkonových parametrů motoru v době, kdy kompresor právě odebírá výkon z klikovky motoru.
- Na druhou stranu musím autoklimě přiznat jednu výhodu - zvláště u moderních kompresorových systémů nehrozí, že by se během zimy nikdy neprovětrala/nepromazala - viz 2. díl. :wink:
Shi
Příspěvky: 1310
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

S manuální klimou je ten problém, že nemá mozek. Pokud na ni řidič zapomene, tak ona chladí, chladí a chladí. A tělo se pomalu adaptuje na klesající teplotu, takže ve výsledku je v kabině 18 stupňů a venku 32 stupňů. Po vystoupení z vozu (bez vyplnutí klimy před dojezdem), tedy třeba na benzince, je to pak pro tělo šok. A návrat do vymraženého vozu je druhý šok. Já proto vždy volil radši automatickou klimu.

Při jízdě s manuální klimou se mi málokdy poštěstilo nastavit ji tak, abych po pár minutách jízdy nemusel zase nastavení měnit. Do nastavní požadované teploty u automatické klimy sice za jízdy taky musím občas zasahovat, ale nestane se mi, když jsem unavený a méně vnímám potřeby svého těla, že bych se přechladil nebo přehřál.
modelář

Příspěvek od modelář »

Nějak mi není jasné, jak mohu na "zapomenout na to", že je mi zima/teplo. A jestliže jsem psal o tom, že musím měnit nastavení autoklimy, pak tím spíše musím zasahovat do nastavení "manuální" klimy, akorát že to jsem schopen udělat po paměti prsty pravé ruky při řazení kvaltů 1/3/5, poněvadž ovládací prvky klimy mám v těchto momentech v dosahu prstů.

No a tím se současně dostávám k 6. dílu, který s právě probíranou záležitostí těsně souvisí, a který bych nazval "výkon klimatizace".

Problémem moderních systémů s regulovatelných výkonem/příkonem kompresoru klimy je to, že jejich výkon se přizpůsobuje režimu, v němž je momentálně provozován zdroj energie, tj. motor, a to právě proto, aby kompresor zbytečně nezatěžoval motor běžící na volnoběh. Tzn. že např. při popojízdění v koloně je k dispozici výrazně nižší výkon chlazení, než třeba při rychlé jízdě po dálnici. Bohužel potřeby chlazení interiéru vozu jsou obvykle zcela protichůdné, tedy více chladu by bylo zapotřebí právě při tom poskakování v koloně, než při plynulé jízdě po dálnici.

Na první pohled by se mohlo zdát, že automatická klima tuhle záležitost úspěšně řeší, ale není tomu tak docela: prostě jsou situace, kdy by z hlediska nastavené teploty potřebovala větší chladicí příkon, ale ten není kvůli nedostatečnému disponibilnímu výkonu motoru k dispozici. To je ostatně také jedním z hlavních důvodů, proč je třeba při jízdě zasahovat do nastavení automatické klimy, byť pro to jinak jakoby není žádný důvod. Výsledkem pak bývá často to, že člověk si zvolí nějakou pro něj vhodnou teplotu při jízdě po městě a často už nezaregistruje, že při jízdě ve vyšším otáčkovém režimu má v autě posléze výrazně chladněji, třebaže na displeji má stále ty samé údaje.

Tím zároveň "vracím míč" na "území Shi": Autoklima sice má mozek, ale úplně hloupý! A pokud řidič vozu s manuální klimou nechápe, že ji musí průběžně přenastavovat (což by ze shora nastáněných důvodů měl i řidič autoklimy), pak ten mozek nejspíše chybí jemu... (nebrat osobně! :)
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Modeláři děkuji za informace musím se přiznat že jsem z těch řidičů kterým "chybí mozek"mám v autě automatickou klimu a dost často s ní "bojuji" a dokonce mě bylo i párkrát zle (škrábání v krku a nepříjemný pocit po vystoupení) :( :wink:
modelář

Příspěvek od modelář »

Nic si z toho nedělej, tenhle problém má většina, poněvadž "automatika" speciálně v daném případě není vůbec automatická!

Jak už napsal Shi, zásadním problémem je rozdíl teplot vně a unitř vozu. Sice na to existují různé poučky, jak velký by maximálně tento rozdíl měl být, ale podle mého názoru jsou to čistě teoretické úvahy nezohledňující např. styl oblečení a délku jízdy. Abych to ozřejmil: jinak se mi pojede v dvouřadovém obleku 1000 km daleko prakticky bez zastávky s nastavenými (abych zůstal u příkladu dle Shi) 18 st. při venkovních 32 st. C a jinak stopařce v lehkých letních šatečkách (a třeba bez spodního prádla :D ), kterou naberu u pangejtu vystavenému přímému slunci a provezu ji pouhých 30 km. Ta takové svezení totiž nejspíše odstůně... :D
Shi
Příspěvky: 1310
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

modelář píše:Nějak mi není jasné, jak mohu na "zapomenout na to", že je mi zima/teplo.
Když jsem unavený, jsem méně vnímavý k potřebám mého těla. Termoregulace mi funguje v porovnání s mnoha lidmi zcela luxusně, takže selhává až když jsem opravdu utahaný. Díky tomu s manuální klimou jsem schopen interiér extrémně vychladit, aniž by mi byla zima. Když únava stoupne a tělu začne být tak trochu zima, já necítím chlad, ale jakoby mi nebylo příjemně. Než přijdu na to, že je mi vlastně zima, může to trvat dost dlouho - čím unavenější jsem, tím déle mi může trvat rozeznat příčinu problému, protože se soustředím na jízdu a ne na pocity mého těla.

Dejme tomu, že venku je 28 stupňů a svítí slunce.

S automatickou klimou mívám podle aktuálního pocitu (únava, hlad, oblečení, intenzita skunečního svitu) nastaveno 21 až 23 a v rámci své omezené inteligence mi automatika tuto teplotu drží. S manuální klimatizací se ovládání klimatice budu muset věnovat mnohem častěji, ale i tak mi teplota v kabině bude kolísat mezi 18 (to už mi začíná být zima) až 26 (to už mi začíná být nepříjemně teplo). Osobně se s manuální klimou snáze nachladím, než s automatickou.

Na sobě jsem také pozoroval, že když řídím, tak pro své pohodlí volím teplotu o 1 až 2 stupně nižší, než když jsem na sedadle spolujezdce.

Za moc dobrou myšlenku považuji to, co jsem poprvé slyšel v souvislosti s Oktávkou II - "bezprůvanová klimatizace". V mnoha autech z klimatizace fučí ledový vzduch na posádku a nedá se s tím nic rozumného udělat. (Ne že by tím Oktávka II netrpěla v omezené míře také). Je to velmi nepříjemné, obzvlášť když člověk jede se spolujezdcem a tedy nemůže své výdechy přesměrovat do prostoru spolujezdce.
modelář

Příspěvek od modelář »

Tak u mě je tomu přesně naopak: čím jsem unavenější, tím menší rozpětí teplot jsem schopen dlouhodobě v pohodě snášet, a zároveň tím více mne dokáže prudká změna teploty probrat z únavy.

Ta "bezprůvanová klimatizace" mi v souvislosti s Oct.II vyráží dech, poněvadž v ní (v té Oct.II) nenacházím nic, co by obsah tohoto termínu v praxi naplňovalo! Obvykle se pod tímto pojmem totiž chápe nejen výrazné zmnožení počtu větracích výdechů a aerodynamické odladění kanálů, jimiž prochází vzduch (to jsem už dnes ostatně zmiňoval), ale zároveň prostup vzduchu skrz materiály čalounění přístrojovky, sloupků, obložení dveří apod., a to tak, aby se u těch elementů, které mají za běžných okolností tendenci sálat do interiéru teplo/zimu, díky přívodu studeného/teplého vzduchu ze zadní strany těchto prvků vlastně obrátila jejich vyzařovací funkce. Uf, snad je to alespoň trochu srozumitelné... :oops:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Jen doplním modelářovy cenné rady ohledně klimatizace, že by se mělo po asi dvou letech doplnit její pracovní médium, protože za rok se ho může "ztratit" provozem a mikroskopickými spáry 10-15%. A jak zmínil modelář, protože chladivo obsahuje i mazivo, je potřeba klimatizaci zapnout - i když není potřeba - tak na 10minut každých alespoň 14dní.
Itall

Příspěvek od Itall »

S manuálem mám dobrou zkušenost a automatiku bych nechtěl. Pro lidi, kteří nesnesou chladný průvan (a těch bude dost) je dobré si nastavit nejprve vyšší teplotu a pak ji postupně snižovat. Pokud je v autě velké horko, tak nejprve nejnižší teplotu a trochu to zchladit. U manuálu je nastavení teploty dílem dvou sekund a je to určitě výhodnější. Mám za to, že dobrý je také nesměrovatelný výdech ventilace uprostřed palubky, jak to vidíme u některých luxusnějších aut nebo naopak u kolíňat :P . Když jde chladný vzduch do prostoru, je to přecejen příjemnější. Samozřejmě s výjimkou osob, které si to nasměrují na sebe, pustí chlazení naplno a libují si v tom. Také nechápu, proč bych ve vedru jezdil ve dvouřadovém saku a pustil si víc chlazení. Pokud nejsem řidič prezidenta, tak si sako svleču, ne? Značnou výhodou pro klima v autě za vysokých vnějších teplot a slunečního svitu je 1. bílá barva vozu, 2. tónovaná skla se zvýšeným zatmavením skel zadních (sunset), 3. světlá barva palubní desky (ale kdo to má?).
modelář

Příspěvek od modelář »

(pokračování příspěvku Italla) ...pokovené čelní sklo, velká plocha plechové střechy, malá plocha zasklení s malým sklonem vůči kolmici atd.

P.S.: Pod dvouřadovým sakem dobře schováš velký kvér, takže je dobré si ho nesundavat, a to ani při dlouhé jízdě autem! :lol:
Odpovědět