Jawa

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

olda

Příspěvek od olda »

jen jsem se zeptal, protože mám tento olej k dispozici a zajímalo mě to (píšou u něj že je použitelný pro ložiska a převody), předpokládal jsem že to asi nebude správná volba, koupím tedy PP80 nebo 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Té převodovce by se to fakt asi "nelíbilo", je to sice olej na převody, ale není to auto/moto olej; je průmyslový - jinak naaditivovaný. Pro ložiska a převody větších strojů (nejčastěji obráběcích) s nízkým až středním namáháním, pro nenáročné hydrostatické systémy a také pro kalicí lázně.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Dan1

Olej do převodovky

Příspěvek od Dan1 »

Zdravím všechny příznivce Jaw a Zetek a potřebuju poradit. Jaký olej mám nalít do převodovky v malotraktoru domácí výroby s motorem Jawa nebo ČZ (nevím přesně co je to zač, koupeno s chalupou), obsah nevím, jednoválec. Zbyl mi necelý 1l Tutely Car Technyx, ale nevím, jestli je to vzhledem ke spojce to pravé ořechové. Díky za rady.
matz

Re: Jawa

Příspěvek od matz »

Tutelu schovej pro jiný stroj.Nalej tam PP80 a můžeš frčet :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Jawa

Příspěvek od skodovkar »

Nejsem v tom kovaný, ale nepoužívaly se tehda klasické převodové oleje i pro spojku? Tedy PP90.
v.vilik

Re: Jawa

Příspěvek od v.vilik »

Ano, Jawy měly spojku v olejové lázni. Byly to korkové lamely prokládané ocelovými plechy. Tady bych s ničím nespekuloval. PP 90 je jasná volba. Ta 80sátka je (pokud si pamatuji)hustší a docházelo k přilepení lamel a špatnému vystavování spojky. Do benzínu jsme dávali Mogul ( název si již nepamatuji), který se prodával extra v pylíku, nebo lahvičce a míchal se v takových zvláštních konvích. To si dělal každý motorkář sám. Později přišly automatické stojany, na kterých se navolil poměr oleje a benzínu a tankovalo se rovnou do nádrže. Tady již byl M2T, který se také dostal do normálního prodeje. takže s motorovým olejem bych taky nedělal nějaké experimenty a dal tam to, co tam patří, tedy M2T.
modelář

Re: Jawa

Příspěvek od modelář »

v.vilik píše:... PP 90 je jasná volba. Ta 80sátka je (pokud si pamatuji)hustší a docházelo k přilepení lamel a špatnému vystavování spojky.
Je tomu přesně naopak!
v.vilik píše:... Tady již byl M2T, který se také dostal do normálního prodeje. takže s motorovým olejem bych taky nedělal nějaké experimenty a dal tam to, co tam patří, tedy M2T.
Tohle je úplně stejné, jako v dnešní době prohlásit např.: "A zalepíme to klihem!" M2T bylo neskutečné svinstvo, dnes je na trhu množství nesrovnatelně lepších olejů pro dvoutakty. Volil bych nějaký v API TC.
v.vilik

Re: Jawa

Příspěvek od v.vilik »

S tím převoďákem je to možné. Je to přeci jenom pár slunovratů. Ale s M2T bych to tak jistě netvrdil. Ano, dnešní oleje v mnoha parametrech tu M2T předčí. Jenže ne každá inovace je ku prospěchu.
PS. Dal bys bezolovnatý benzín do Š 120 ? Nebo nemrznoucí směs G12 místo Fridexu do stejného auta, protože ta G12 má nesporně lepší parametry?
modelář

Re: Jawa

Příspěvek od modelář »

v.vilik píše:... Ale s M2T bych to tak jistě netvrdil. Ano, dnešní oleje v mnoha parametrech tu M2T předčí. Jenže ne každá inovace je ku prospěchu.
Zcela jednoznačně: kdo kdy okusil cokoli jiného než původní M2T, určitě to rád potvrdí!
v.vilik píše:PS. Dal bys bezolovnatý benzín do Š 120 ?
Tohle je už ovšem z kategorie srovnávání hrušek s jablky.
v.vilik píše:Nebo nemrznoucí směs G12 místo Fridexu do stejného auta, protože ta G12 má nesporně lepší parametry?
G11/G48 rozhodně ano, G12 za určitých podmínek rovněž.
Mirek1

Re: Jawa

Příspěvek od Mirek1 »

Do převodovek Jawa byl původně předepsán olej PP7, nevím jestli se ještě vyrábí. Do benzínu jsme míchali běžně M6A, později i M2T, ale dnes, když jsou již jiné možnosti, bych žádný z těch olejů nepoužil.
Dan1

Re: Jawa

Příspěvek od Dan1 »

Děkuji za rady, dám tedy PP80. Jinak do benzínu jsem použil olej Dolmar (červený, API TC) a vše se zdá být OK. Nebo mám ještě Husqvarnu (modrý, API neuvedeno, jen JASO FD). Taky jsem slyšel, že někdo používá do převodovky ten M6AD proto, aby při případném úniku do spalovacího prostoru nezadřel motor. Já to rozhodně dělat nemíním.
modelář

Re: Jawa

Příspěvek od modelář »

Dan1 píše:... Taky jsem slyšel, že někdo používá do převodovky ten M6AD proto, aby při případném úniku do spalovacího prostoru nezadřel motor.
Asi by se dal použít i M6A (nikoli AD), ale ten popsaný důvod je nesmyslný.
Mike

Re: Jawa

Příspěvek od Mike »

hlavně nesnižovat poměr !
sice ty nové oleje slibují i 1:100, ale nepočítají s bronzovým ložiskem na ojnici
takže dodržovat 1:33 a bonusem bude menší zanášení kanálů a výfuku
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jawa

Příspěvek od Pitris »

PP80 je řidší - bude vhodnější i při nižší venkovní teplotě (třeba bude traktůrek i odhrnovat sníh),
PP90 je lepší v teple (nebo při drobnějších netěsnostech). A M2T raději ne - zanáší to svíčku i výfuk.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Itall

Re: Jawa

Příspěvek od Itall »

Já bych dal do převodovky takový olej, aby nelepila spojka. Zda-li tento požadavek splňuje PP80, nevím. To je na vyzkoušení. Do benzinu M2T určitě ne, páč M2T je za trest pro každý motor. Že se tam kdysi také dával, není důvod, proč by se měl dávat dnes. Spíš je s podivem, že takový olej je dosud na trhu. Pokud už by byla obava dát do starého motoru moderní olej, vybral bych tedy minerální API-TC. Přitom bych se stále ještě vyhnul Mogulu TS (lepší M2T). Poměr 1:33 s API-TC se mi zdá dostatečně "opatrný". Takový motor jsem ale neprovozoval, tak ohledně mísicího poměru radši nic neradím.
Odpovědět