Jawa
Moderátor: Colommbo
Té převodovce by se to fakt asi "nelíbilo", je to sice olej na převody, ale není to auto/moto olej; je průmyslový - jinak naaditivovaný. Pro ložiska a převody větších strojů (nejčastěji obráběcích) s nízkým až středním namáháním, pro nenáročné hydrostatické systémy a také pro kalicí lázně.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Olej do převodovky
Zdravím všechny příznivce Jaw a Zetek a potřebuju poradit. Jaký olej mám nalít do převodovky v malotraktoru domácí výroby s motorem Jawa nebo ČZ (nevím přesně co je to zač, koupeno s chalupou), obsah nevím, jednoválec. Zbyl mi necelý 1l Tutely Car Technyx, ale nevím, jestli je to vzhledem ke spojce to pravé ořechové. Díky za rady.
Re: Jawa
Ano, Jawy měly spojku v olejové lázni. Byly to korkové lamely prokládané ocelovými plechy. Tady bych s ničím nespekuloval. PP 90 je jasná volba. Ta 80sátka je (pokud si pamatuji)hustší a docházelo k přilepení lamel a špatnému vystavování spojky. Do benzínu jsme dávali Mogul ( název si již nepamatuji), který se prodával extra v pylíku, nebo lahvičce a míchal se v takových zvláštních konvích. To si dělal každý motorkář sám. Později přišly automatické stojany, na kterých se navolil poměr oleje a benzínu a tankovalo se rovnou do nádrže. Tady již byl M2T, který se také dostal do normálního prodeje. takže s motorovým olejem bych taky nedělal nějaké experimenty a dal tam to, co tam patří, tedy M2T.
Re: Jawa
Je tomu přesně naopak!v.vilik píše:... PP 90 je jasná volba. Ta 80sátka je (pokud si pamatuji)hustší a docházelo k přilepení lamel a špatnému vystavování spojky.
Tohle je úplně stejné, jako v dnešní době prohlásit např.: "A zalepíme to klihem!" M2T bylo neskutečné svinstvo, dnes je na trhu množství nesrovnatelně lepších olejů pro dvoutakty. Volil bych nějaký v API TC.v.vilik píše:... Tady již byl M2T, který se také dostal do normálního prodeje. takže s motorovým olejem bych taky nedělal nějaké experimenty a dal tam to, co tam patří, tedy M2T.
Re: Jawa
S tím převoďákem je to možné. Je to přeci jenom pár slunovratů. Ale s M2T bych to tak jistě netvrdil. Ano, dnešní oleje v mnoha parametrech tu M2T předčí. Jenže ne každá inovace je ku prospěchu.
PS. Dal bys bezolovnatý benzín do Š 120 ? Nebo nemrznoucí směs G12 místo Fridexu do stejného auta, protože ta G12 má nesporně lepší parametry?
PS. Dal bys bezolovnatý benzín do Š 120 ? Nebo nemrznoucí směs G12 místo Fridexu do stejného auta, protože ta G12 má nesporně lepší parametry?
Re: Jawa
Zcela jednoznačně: kdo kdy okusil cokoli jiného než původní M2T, určitě to rád potvrdí!v.vilik píše:... Ale s M2T bych to tak jistě netvrdil. Ano, dnešní oleje v mnoha parametrech tu M2T předčí. Jenže ne každá inovace je ku prospěchu.
Tohle je už ovšem z kategorie srovnávání hrušek s jablky.v.vilik píše:PS. Dal bys bezolovnatý benzín do Š 120 ?
G11/G48 rozhodně ano, G12 za určitých podmínek rovněž.v.vilik píše:Nebo nemrznoucí směs G12 místo Fridexu do stejného auta, protože ta G12 má nesporně lepší parametry?
Re: Jawa
Děkuji za rady, dám tedy PP80. Jinak do benzínu jsem použil olej Dolmar (červený, API TC) a vše se zdá být OK. Nebo mám ještě Husqvarnu (modrý, API neuvedeno, jen JASO FD). Taky jsem slyšel, že někdo používá do převodovky ten M6AD proto, aby při případném úniku do spalovacího prostoru nezadřel motor. Já to rozhodně dělat nemíním.
Re: Jawa
PP80 je řidší - bude vhodnější i při nižší venkovní teplotě (třeba bude traktůrek i odhrnovat sníh),
PP90 je lepší v teple (nebo při drobnějších netěsnostech). A M2T raději ne - zanáší to svíčku i výfuk.
PP90 je lepší v teple (nebo při drobnějších netěsnostech). A M2T raději ne - zanáší to svíčku i výfuk.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Jawa
Já bych dal do převodovky takový olej, aby nelepila spojka. Zda-li tento požadavek splňuje PP80, nevím. To je na vyzkoušení. Do benzinu M2T určitě ne, páč M2T je za trest pro každý motor. Že se tam kdysi také dával, není důvod, proč by se měl dávat dnes. Spíš je s podivem, že takový olej je dosud na trhu. Pokud už by byla obava dát do starého motoru moderní olej, vybral bych tedy minerální API-TC. Přitom bych se stále ještě vyhnul Mogulu TS (lepší M2T). Poměr 1:33 s API-TC se mi zdá dostatečně "opatrný". Takový motor jsem ale neprovozoval, tak ohledně mísicího poměru radši nic neradím.