Ano, zejména pak v případě, kdy průměr středové díry v hliníkovém disku přesně sedí na průměr osazení náboje kola, tj. nejsou tam žádné vyrovnávací mezikroužky.emge píše:A ešte ma napadla ďalšia výhoda hliníkových diskov - lepší odvod tepla z kotúčov bŕzd a lepšie chladenie bŕzd.
Jaké pneu?
Moderátor: Colommbo
Re: Jaké pneu?
Re: Jaké pneu?
Chápem to úplne rovnako:Návštěvník píše:...čo sa rozumie pod pojmom "manipulácia"?
V súvislosti s autom by to mohlo byť ešte nasazdovanie a snímanie kolies z auta.Návštěvník píše:...zatímco "manipulace" by v daném kontextu znamenala výhradně fyzické nakládání se samotnými koly, tj. nikoli na autě.
Re: Jaké pneu?
Tu som mal na mysli tvar disku na mieste, do ktorého zapadá pätka pnemuatiky. Tzv. hump. Tu ponúka opracovanie hliníkovej zliatiny viacej možností.Návštěvník píše:Na tohle jsou mezinárodně uznávané normy a ani zde není důvod, proč by se tvary, rozměry a provedení patek měly lišit v závislosti na materiálu disku.emge píše:... Ako ďalší prínos by som spomenul iný tvar pätky ráfika hliníkových diskov, ktorý lepšie drží pneumatiku pri rýchlejšom prejazde zákruty a znižuje riziko úniku vzduchu, či dokonca skĺznutiu pneumatiky.
Re: Jaké pneu?
Obrázek chybí, ale tuším, o čem píšeš. Nicméně i to se běžně vyskytuje na plecháčích, jenomže na hliníkáčích to kvůli jinému charakteru povrchu (lakování plecháčů je hladší) způsobuje potíže s naskočením patky pláště do oné západky při přezouvání. Dokonce se mi na služebním autě stalo, že jsem opakovaně reklamoval vyvážení, aby se nakonec ukázalo, že část patky ne zcela zaskočila do oné drážky. A to jsem s tím autem před oním zjištěním absolvoval cestu 1000 km, včetně německé dálnice rychlostí až 240 km/h. Když jsem se na to posléze ptal "mého dvorního" pneuservisáka, dozvěděl jsem se, že on to preventivně řeší výrazným přefoukáním pneu při montáži (údajně až 4,5 atmosféry), ale také se mu prý už stalo, že naskočení patky bylo při tom tak razantní, že uletěla část límce ráfku, bohužel hodně drahého, poněvadž šlo o kovaný hořčičák.
Re: Jaké pneu?
Díky! Ano, samozřejmě.emge píše:... V súvislosti s autom by to mohlo byť ešte nasazdovanie a snímanie kolies z auta.
Jenom bych k tomu dodal, že nejde jen o samotnou "statickou" hmotnost kol, ale při jízdě hlavně o jejich moment setrvačnosti, který je o to větší, oč více hmotnosti je soustředěno dále od osy otáčení, kterýžto problém se týká zejména "větších" disků se širokými nízkoprofilovými pneumatikami.
Re: Jaké pneu?
Protože se k tomu nikdo nemá, musím opravit tvrzení o ploše a třecí síle. V každé učebnici fyziky se hned na začátku kapitoly o tření doslova uvádí, že žádná třecí síla (smyková, valivá) nezávisí na velikosti třecích ploch. Třecí síla je závislá jen a pouze na součinu součiniteli tření a kolmé tlakové síly mezi tělesy. Viz například tady http://cs.wikipedia.org/wiki/Třecí_síla nebo tady http://cs.wikipedia.org/wiki/Tření nebo tady http://www.nabla.cz/obsah/fyzika/mechan ... -treni.php nebo tady http://www.zsondrejov.cz/Vyuka/F-7H/Treni-tlak_01.pdf nebo tady http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyz ... /7_123.HTM nebo tady http://amper.ped.muni.cz/~xstibor/pokusy/cislo3.htm a ještě třeba tady http://albert.zsunesco.cz:8888/moodle/m ... php?id=258 .
Styková plocha mezi pneumatikou a vozovkou nemá čtvercový tvar, pneu široká 225 mm nemá stykovou plochu dlouhou 225 mm, to je vidět už od oka, to ani nemusím měřit. Něco málo o adhezi pneumatik je tady http://k622.fd.cvut.cz/downloads/bp_vopava_2013.pdf
Styková plocha mezi pneumatikou a vozovkou nemá čtvercový tvar, pneu široká 225 mm nemá stykovou plochu dlouhou 225 mm, to je vidět už od oka, to ani nemusím měřit. Něco málo o adhezi pneumatik je tady http://k622.fd.cvut.cz/downloads/bp_vopava_2013.pdf
Re: Jaké pneu?
Proto jsem se nenamáhal s odpovědí pro vilíka a spol. Házet po některých zdejších diskutérech základními poučkami z fyziky opravdu nemá smysl. Aniž bych měl čas se nyní dívat do těch odkazů, jenom připomínám, že adheze jakékoli pneumatiky je dána vlastnostmi směsi na povrchu jejího běhounu, které do značné míry závisejí na teplotě běhounu. Tím chci říct asi tolik, že pro maximální adhezi je třeba udržovat optimální teplotu povrchu běhounu, což znamená mít schopnost té teploty rychle dosáhnout a poté ji efektivně udržovat. Tím současně odpovídám na otázku, proč je tak důležité dodržet "správné" plošné zatížení na styku pneu s vozovkou a proč je kontraproduktivní ho snižovat zvětšováním té plochy při neměnící se hmotnosti vozu.Jens píše:Protože se k tomu nikdo nemá, musím opravit tvrzení o ploše a třecí síle. V každé učebnici fyziky se hned na začátku kapitoly o tření doslova uvádí, že žádná třecí síla (smyková, valivá) nezávisí na velikosti třecích ploch. Třecí síla je závislá jen a pouze na součinu součiniteli tření a kolmé tlakové síly mezi tělesy.
Ano, daná pneu by podle příslušné normy EHK OSN měla být široká 225 mm "v rameni". O šířce běhounu, která není normalizována, to nic moc nevypovídá.Jens píše:...Styková plocha mezi pneumatikou a vozovkou nemá čtvercový tvar, pneu široká 225 mm nemá stykovou plochu dlouhou 225 mm, to je vidět už od oka, to ani nemusím měřit...
Re: Jaké pneu?
hliníkové disky su len dizajne a ničom inom !!!!! Ked sa má dosiahnut menšia hmotnost a vačšia pevnost musí byt za tým kopec vývoja a techniky-nestačí viac meteriálu,to už dávno zistili konštruktéry moto,ked prešli na hliníkové rámy. Je to poriadna makačka dosiahnut lepšie vlasnosti ale to aj niečo stojí a nie nejakých 100€ za kus hliníkovej liatiny v podobe disku. A rovnaká pevnost neznamená rovnaku odolnost proti poškodeniu.Na to aby sa plechový disk zdeformoval potrebuje poriadnu ranu,nezriedka tak velku,že sa poškodí i pneumatika. Hlinivým stačí k deformácii podstatne menej. A každý kto si obul širšie pneu zistil,že mu to nič neprinieslo.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Re: Jaké pneu?
Možná to někteří i zjistili, ale NIKDO z nich to veřejně nepřizná!Brembo píše:... A každý kto si obul širšie pneu zistil,že mu to nič neprinieslo.
Re: Jaké pneu?
Tím bych si nebyl tak jist,určitě vyšší spotřebu paliva.Brembo píše:... A každý kto si obul širšie pneu zistil,že mu to nič neprinieslo.
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Re: Jaké pneu?
To nepochybně. A také horší dynamiku i maximálku. Holt za blbost se platí a pro krásu nutno trpět!
- Colommbo
- Příspěvky: 9850
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Jaké pneu?
Když jsem si Omču pořídil, měla na 16" discích obuté 205 gumy. Předepsaná je ale šířka 225. Na stávajících jsem dojezdil spokojeně jedno léto a na jaře tedy koupil nové letní 225/55R16. Na opravdu dobrých silnicích s dobrým povrchem bez vyjetých kolejí a příčných nerovností se jezdilo hezky, ale kolik takových silnic je... Chtěl-li jsem užší gumy, musel jsem přejít na nejmenší povolený rozměr disku (tedy 15"), tož jsem po dvou letech obul bačkůrky 205/65R15 a jak kdysi říkávala Veronika Žilková - ty už nevyzuji...
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Jaké pneu?
Vyrobca stanovi rozmer pneumatiky pre dany model resp. viac rozmerov a ktorykolvek uzivatel zvoli musi byt vsetko ok. Ked uz niekto spekuluje sirsim rozmerom je to jeho problem
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: Jaké pneu?
Tak to rozhodně ne! Je třeba rozlišovat mezi tím, na jaký rozměr výrobce vozu ladil jeho podvozek, a co si pak nechal homologovat jako alternativy, např. ve formě úlitby módě.jerome píše:Vyrobca stanovi rozmer pneumatiky pre dany model resp. viac rozmerov a ktorykolvek uzivatel zvoli musi byt vsetko ok.
Re: Jaké pneu?
jerome: Víceméně,ale nejvhodnější rozměr je ten,který je uvedený v řádku 20/21 a k tomu se také vztahuje deklarovaná spotřeba. V dalších záznamech jsou pak uvedené alternativní rozměry,na tohle byla dobrá Xsara Picasso,tam žádné alternativy neexistovaly a bylo.
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW