Jaké pneu?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

emge píše:A ešte ma napadla ďalšia výhoda hliníkových diskov - lepší odvod tepla z kotúčov bŕzd a lepšie chladenie bŕzd.
Ano, zejména pak v případě, kdy průměr středové díry v hliníkovém disku přesně sedí na průměr osazení náboje kola, tj. nejsou tam žádné vyrovnávací mezikroužky.
emge
Příspěvky: 369
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od emge »

Návštěvník píše:...čo sa rozumie pod pojmom "manipulácia"?
Chápem to úplne rovnako:
Návštěvník píše:...zatímco "manipulace" by v daném kontextu znamenala výhradně fyzické nakládání se samotnými koly, tj. nikoli na autě.
V súvislosti s autom by to mohlo byť ešte nasazdovanie a snímanie kolies z auta.
emge
Příspěvky: 369
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od emge »

Návštěvník píše:
emge píše:... Ako ďalší prínos by som spomenul iný tvar pätky ráfika hliníkových diskov, ktorý lepšie drží pneumatiku pri rýchlejšom prejazde zákruty a znižuje riziko úniku vzduchu, či dokonca skĺznutiu pneumatiky.
Na tohle jsou mezinárodně uznávané normy a ani zde není důvod, proč by se tvary, rozměry a provedení patek měly lišit v závislosti na materiálu disku.
Tu som mal na mysli tvar disku na mieste, do ktorého zapadá pätka pnemuatiky. Tzv. hump. Tu ponúka opracovanie hliníkovej zliatiny viacej možností.

Obrázek
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Obrázek chybí, ale tuším, o čem píšeš. Nicméně i to se běžně vyskytuje na plecháčích, jenomže na hliníkáčích to kvůli jinému charakteru povrchu (lakování plecháčů je hladší) způsobuje potíže s naskočením patky pláště do oné západky při přezouvání. Dokonce se mi na služebním autě stalo, že jsem opakovaně reklamoval vyvážení, aby se nakonec ukázalo, že část patky ne zcela zaskočila do oné drážky. A to jsem s tím autem před oním zjištěním absolvoval cestu 1000 km, včetně německé dálnice rychlostí až 240 km/h. Když jsem se na to posléze ptal "mého dvorního" pneuservisáka, dozvěděl jsem se, že on to preventivně řeší výrazným přefoukáním pneu při montáži (údajně až 4,5 atmosféry), ale také se mu prý už stalo, že naskočení patky bylo při tom tak razantní, že uletěla část límce ráfku, bohužel hodně drahého, poněvadž šlo o kovaný hořčičák.
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

emge píše:... V súvislosti s autom by to mohlo byť ešte nasazdovanie a snímanie kolies z auta.
Díky! Ano, samozřejmě.

Jenom bych k tomu dodal, že nejde jen o samotnou "statickou" hmotnost kol, ale při jízdě hlavně o jejich moment setrvačnosti, který je o to větší, oč více hmotnosti je soustředěno dále od osy otáčení, kterýžto problém se týká zejména "větších" disků se širokými nízkoprofilovými pneumatikami.
Jens

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jens »

Protože se k tomu nikdo nemá, musím opravit tvrzení o ploše a třecí síle. V každé učebnici fyziky se hned na začátku kapitoly o tření doslova uvádí, že žádná třecí síla (smyková, valivá) nezávisí na velikosti třecích ploch. Třecí síla je závislá jen a pouze na součinu součiniteli tření a kolmé tlakové síly mezi tělesy. Viz například tady http://cs.wikipedia.org/wiki/Třecí_síla nebo tady http://cs.wikipedia.org/wiki/Tření nebo tady http://www.nabla.cz/obsah/fyzika/mechan ... -treni.php nebo tady http://www.zsondrejov.cz/Vyuka/F-7H/Treni-tlak_01.pdf nebo tady http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyz ... /7_123.HTM nebo tady http://amper.ped.muni.cz/~xstibor/pokusy/cislo3.htm a ještě třeba tady http://albert.zsunesco.cz:8888/moodle/m ... php?id=258 .

Styková plocha mezi pneumatikou a vozovkou nemá čtvercový tvar, pneu široká 225 mm nemá stykovou plochu dlouhou 225 mm, to je vidět už od oka, to ani nemusím měřit. Něco málo o adhezi pneumatik je tady http://k622.fd.cvut.cz/downloads/bp_vopava_2013.pdf
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Jens píše:Protože se k tomu nikdo nemá, musím opravit tvrzení o ploše a třecí síle. V každé učebnici fyziky se hned na začátku kapitoly o tření doslova uvádí, že žádná třecí síla (smyková, valivá) nezávisí na velikosti třecích ploch. Třecí síla je závislá jen a pouze na součinu součiniteli tření a kolmé tlakové síly mezi tělesy.
Proto jsem se nenamáhal s odpovědí pro vilíka a spol. Házet po některých zdejších diskutérech základními poučkami z fyziky opravdu nemá smysl. Aniž bych měl čas se nyní dívat do těch odkazů, jenom připomínám, že adheze jakékoli pneumatiky je dána vlastnostmi směsi na povrchu jejího běhounu, které do značné míry závisejí na teplotě běhounu. Tím chci říct asi tolik, že pro maximální adhezi je třeba udržovat optimální teplotu povrchu běhounu, což znamená mít schopnost té teploty rychle dosáhnout a poté ji efektivně udržovat. Tím současně odpovídám na otázku, proč je tak důležité dodržet "správné" plošné zatížení na styku pneu s vozovkou a proč je kontraproduktivní ho snižovat zvětšováním té plochy při neměnící se hmotnosti vozu.
Jens píše:...Styková plocha mezi pneumatikou a vozovkou nemá čtvercový tvar, pneu široká 225 mm nemá stykovou plochu dlouhou 225 mm, to je vidět už od oka, to ani nemusím měřit...
Ano, daná pneu by podle příslušné normy EHK OSN měla být široká 225 mm "v rameni". O šířce běhounu, která není normalizována, to nic moc nevypovídá.
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Brembo »

hliníkové disky su len dizajne a ničom inom !!!!! Ked sa má dosiahnut menšia hmotnost a vačšia pevnost musí byt za tým kopec vývoja a techniky-nestačí viac meteriálu,to už dávno zistili konštruktéry moto,ked prešli na hliníkové rámy. Je to poriadna makačka dosiahnut lepšie vlasnosti ale to aj niečo stojí a nie nejakých 100€ za kus hliníkovej liatiny v podobe disku. A rovnaká pevnost neznamená rovnaku odolnost proti poškodeniu.Na to aby sa plechový disk zdeformoval potrebuje poriadnu ranu,nezriedka tak velku,že sa poškodí i pneumatika. Hlinivým stačí k deformácii podstatne menej. A každý kto si obul širšie pneu zistil,že mu to nič neprinieslo.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Brembo píše:... A každý kto si obul širšie pneu zistil,že mu to nič neprinieslo.
Možná to někteří i zjistili, ale NIKDO z nich to veřejně nepřizná! :twisted:
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od lengy60 »

Brembo píše:... A každý kto si obul širšie pneu zistil,že mu to nič neprinieslo.
Tím bych si nebyl tak jist,určitě vyšší spotřebu paliva. :mrgreen:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

To nepochybně. A také horší dynamiku i maximálku. Holt za blbost se platí a pro krásu nutno trpět! :P
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9850
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Colommbo »

Když jsem si Omču pořídil, měla na 16" discích obuté 205 gumy. Předepsaná je ale šířka 225. Na stávajících jsem dojezdil spokojeně jedno léto a na jaře tedy koupil nové letní 225/55R16. Na opravdu dobrých silnicích s dobrým povrchem bez vyjetých kolejí a příčných nerovností se jezdilo hezky, ale kolik takových silnic je... :? Chtěl-li jsem užší gumy, musel jsem přejít na nejmenší povolený rozměr disku (tedy 15"), tož jsem po dvou letech obul bačkůrky 205/65R15 a jak kdysi říkávala Veronika Žilková - ty už nevyzuji... :P :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od jerome »

Vyrobca stanovi rozmer pneumatiky pre dany model resp. viac rozmerov a ktorykolvek uzivatel zvoli musi byt vsetko ok. Ked uz niekto spekuluje sirsim rozmerom je to jeho problem :mrgreen:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

jerome píše:Vyrobca stanovi rozmer pneumatiky pre dany model resp. viac rozmerov a ktorykolvek uzivatel zvoli musi byt vsetko ok.
Tak to rozhodně ne! Je třeba rozlišovat mezi tím, na jaký rozměr výrobce vozu ladil jeho podvozek, a co si pak nechal homologovat jako alternativy, např. ve formě úlitby módě. :idea:
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od lengy60 »

jerome: Víceméně,ale nejvhodnější rozměr je ten,který je uvedený v řádku 20/21 a k tomu se také vztahuje deklarovaná spotřeba. :wink: V dalších záznamech jsou pak uvedené alternativní rozměry,na tohle byla dobrá Xsara Picasso,tam žádné alternativy neexistovaly a bylo. :mrgreen:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Odpovědět