Jaké pneu?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
v.vilik

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od v.vilik »

Pitris píše:Pokud vím tak plocha se počítá v jednotkách čtverečních :shock: No nic.... ale možná si jen nerozumíme.

Vem si motopneu. .....
V tom s tebou na sto pro souhlasím.


Ale znovu připomínám. Pokud chceš něco porovnávat a dospět k solidnímu výsledku, musíš nastavit stejné podmínky.
Ještě dodám. Představ si auto, čtyřkolku, které má zapnutou jen jednu nápravu a chce se rozjet na asfaltu, ale nemůže, protože mu to prokluzuje. Plocha, kterou sedí na asfaltu je plocha jedné pneumatiky (například 4 dcm2), ale zabírají pouze dvě, takže je to plocha dvou pneumatik, tedy 8 dcm2.
Pak zapne i druhou nápravu a rozjede se. Zdvojnásobil plochu styku s vozovkou hnaných kol na 16 dcm2.
V podstatě stejného výsledku by se dalo dosáhnout použitím širokých pneumatik na hnané nápravě, jejichž celková plocha by byla také 16 dcm2.
A stejný princip je i u bočního namáhání. Budeš mít úzké pneumatiky, dojde v určitém okamžiku k překonání přilnavostí a pneu se utrhne od povrchu. Čím užší, tím dříve a naopak. Ale vždy za stejných podmínek. Stejné auto, stejný povrch, jen jiná šíře pneumatik. A to platí i pro mokro. Stále je základní veličina plocha kterou sedí auto na silnici. A s šířkou plocha roste při stejném průměru (velikosti) kol.
Mnd

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Mnd »

Pitris píše:
Mnd píše:vezmi nafouknutý pouťový balonek, polož ho na stůl a zhora ho zatěžuj silou. Dole můžeš pozorovat jak se úměrně se zatěžující silou zvětšuje "kontaktní plocha".
Ale ano kristepane. Když se bude zatěžovací síla zvětšovat, tak se bude zvětšovat i kontaktní plocha.
Ale tady jde celou dobu o sice zvětšování kontaktní plochy šířkou gumy, avšak auto / jeho váha bude pořád stejná :!: A už víš že velikost kontaktní plochy u široké a úzké pneumatiky není stejná :?: :mrgreen:
:roll: Když platí úměra: větší síla = větší plocha, tak musí platit i úměra stejná síla = stejná plocha, ne? :idea: To je pořád stejná závislost!!! Trapná trojčlenka, učivo prvního stupně základní školy. Ale mně je to nakonec jedno. :lol:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Pitris píše:Vem si motopneu. .....
v.vilik píše:V tom s tebou na sto pro souhlasím....
No a když to platí u motorek, nemělo by to platit i u aut :?:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Mnd píše:Když platí úměra: větší síla = větší plocha, tak musí platit i úměra stejná síla = stejná plocha....
Ano. Jenomže tu plochu šířkou gumy měníš a hmotnost auta zůstává stejná :shock:
A nechlub se základní školou, já tam byl taky :P
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
emge
Příspěvky: 369
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od emge »

Mnd píše:Velikost kontaktní plochy u široké a úzké pneumatiky je stejná. Jiný je tvar této plochy. http://www.az-pneu.cz/clanky/pirelli-ty ... us-zima-22 nebo http://www.pneuleader.sk/poradenstvo-k- ... pneumatiky
Mnd, tie články sú z pohľadu tejto diskusie zavádzajúce. Mení sa v nich nielen šírka pneumatiky, ale aj jej profil :idea:
Preto aj Tvoje ďalšie úvahy odvodené z údajov v článkoch sú chybné. Ak sa mení len šírka pneumatiky, tak sa jej styčná plocha mení tiež.
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Hombre »

Jen jedna věc,váha kompletního kola = guma + rozličná váha ráfku /kov, Al/čím větší váha, tím hůře na podvozek působí síla. Vytahněte přední kolo z vidlice bicyklu, chytněte pravou z jedné strany čep a druhou z druhé strany. Přihlížející nechť vám roztočí kolo co to dá. A nyní zkuste kolem naklánět na pravo a levo. Pěkně to rovná ruky :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: No a nyní si představte , že tato síla se zvyšuje větší váhou kola nebo zvyšujícíma se otáčkama. To je příklad z praxe. a tomu připočtěte sílu působící na kolo v zatáčce...... :P :P :P
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od skodovkar »

Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Hombre »

Nechtěl jsem to více rozpisovat, ale na tomto principu funguje řízení dráhy letu staré protitankové ruční střely, která za sebou tahne mikrokabel /PTŘS/.
Proto i na kole z kopce při větší rychlosti se naklápí snáze zatáčka s menšíma plášti a lehkým duralovým ráfkem , než s nějakýma těžšíma balony s ráfkem ocelovým . :P
No a nyní to převeďte na kolo auta, sebemenší gram navíc v otáčející se váze kola, v konečné fázi působí na čepy a nápravu několika kg. :wink:
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

v.vilik píše:Ale znovu připomínám. Pokud chceš něco porovnávat a dospět k solidnímu výsledku, musíš nastavit stejné podmínky....Ještě dodám. Představ si auto, čtyřkolku, které má zapnutou jen jednu nápravu a chce se rozjet na asfaltu, ale nemůže, protože mu to prokluzuje. Plocha, kterou sedí na asfaltu je plocha jedné pneumatiky (například 4 dcm2), ale zabírají pouze dvě, takže je to plocha dvou pneumatik, tedy 8 dcm2. ....
Ale to je čtyřkolka a to jsme jinde - to máš jako průjezd mokrou zatáčkou s Golfem nebo se Subaru....
Mě jde celou dobu o plošné zatížení. A vem si teda tu "Tvou" čtyřkolku, která bude vážit 250kg a bude mít obuty 195-ky a na silnici bude sedět plochou (když už si to použil) 4 x 4 dcm2 / tj. 16 dcm2 (nechce se mě to počítat - bo v základní škole jsme se byli podívat všichni :P) Když ale na té čtyřkolce, která bude vážit 250kg vyměníš gumy a dáš 225-ky, tak bude styčná plocha se silnicí už 4,5 x 4,5 dcm2 / tj. 20,25 dcm2 - ale váha čtyřkolky bude stejná. Kdy bude vyšší plošné zatížení, kdy nižší a kdy to dřív ustřelí :?: Když bude působit těch 250kg na 16 dcm2 / tj. plošné zatížení 15,625kg na 1 dcm2, nebo když na 20,25 dcm2 / tj. 12,345kg na 1 dcm2 :?: Na suchu bude šiřší lepší, protože záběrová plocha je větší, ale když bude mezi silnicí a gumou vrstvička vody - neb podmínky se mění, tak Ti širší v zatáčce "uhne" dřív ! :!: Protože čím horší adheze a širší guma, tím horší přilnavost a menší plošné zatížení. On je totiž rozdíl jet rovně nebo do zatáčky, protože odstředivá síla a boční stabilita taky funguje. Aquaplaning je sviňa a obecně platí, že čím širší pneumatika, tím je riziko vzniku aquaplaningu vyšší - širší pneumatika hůře odvádí vodu ke krajům. Naopak s užší pneumatikou bává riziko ztráty kontaktu nižší. Hlavně v zatáčce. Uff. A už mě to nebaví.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Hombre »

Ještě dodám, jestli tam pak chce dát, 225 , 235..., musí volit takový vzorek , který vytvoří plochu těch 16 dcm2 a zbytek jsou drážky velikosti zahradní hadice. V tomto případě bude i na mokru sedět lépe, protože se počítá šířka dotekových bodů kraje gumy - lepší stabilita, guma drží tvat a stále je celou plochou v kontaktu. To jen , proč pak široké závodní gumy drží i na mokru. Pro obyčekného smrtelníka jsou k ničemu, protože dotyková plocha je takových max 60%, zbytek drážky a to sjedou po pár desítkách ostrých kol.
PS: proto i volba pneu není o nějakých testech a jejich vítězích. Selským rozumem, proč stáje testují gumy a ladí na ně podvozek, protože musí. A u našich kár to je podobné, mi nic neladíme, jen vlastnost gumy musíme sladit s podvozkem daného auta a to výběrem gum, tak pak nějaké testy si mohou strčit do řiti / to je spisovně/
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud někdo tvrdí a je o tom přesvědčen, že jízdní vlastnosti "dělá" šířka pneumatik, pak jeho postižení řadím pod F78, možná F79.
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

Původně jsem to chtěl rozebrat s využitím příspěvků, které tu za dobu mé nepřítomosti naskočily, ale protože jsem od přírody líný tvor, reaguji jen stručně (s výjimkou několika málo příspěvků, kterým postupně věnuji samostatné reakce):
- v případě civilních vozů (chci tak vyřadit např. závodní speciály pro silniční okruhy) existuje jediný důvod technické povahy, pro který šířka pneu zejména v posledních cca 20 letech rostla, a tím je hmotnost vozů jaksi navíc, a to kvůli pasivní bezpečnosti, která něco váží;
- menší část připadá na módu, což ovšem nemá technické opodstatnění;
- a ten úplně malý zbytek připadá na tuzing opírající se o rádoby fyzikální vysvětlení, které je ovšem zcestné/mimo mísu (zde např. vilík a spol.).
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

lengy60 píše:Jen abych se v tom zorientoval,jízdní vlastnosti vozu nemají vliv na manipulaci,pohodlí,jízdu po špatné silnici,akceleraci .....?
Rád bych se rodilých Slováků na zdejším fóru zeptal, čo sa rozumie pod pojmom "manipulácia"? Vím, jak to vzniklo, nejspíše hloupým překladem anglického termínu "handling", jenže pro něj má čeština ekvivalent "ovladatelnost", zatímco "manipulace" by v daném kontextu znamenala výhradně fyzické nakládání se samotnými koly, tj. nikoli na autě. Navíc "ovladatelnost" ani není přesným ekvivalentem pojmu "jízdní vlastnosti". A jsem si téměř jist, že totéž platí ve slovenštině. Ostatně "podvozku" také neříkáme "utíkající kolo".

K tomu není až tak úplně pravda, že těžká kola mají negativní vliv na pohodlí, v řadě situací je tomu právě naopak, a to díky již někým shora zmíněnému gyroskopickému efektu, samozřejmě s negativními dopady na ovladatelnost a jízdní vlastnosti vozu.
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

skodovkar píše:A přesně proto jsou lepší plechové disky, které si reznou a vypadají nepěkně, ale NIKDY neodejdou naráz, jako se to stává v případě litých disků a skryté mezikrystalové koroze. Běžný plechový disk je bohatě předimenzovaný. Ostatně, kdy jsi slyšel, že se někomu kvůli korozi rozletěl ráfek? Pokud by došlo k porušení plechového disku, tak by díky tažnosti plechu došlo pouze k rozhození vyvážení narozdíl od totálního selhání odlitku :idea:
Ano, máš pravdu. Ale zatímco totálně zrezlý plechový disk rozumný uživatel obvykle včas vyřadí (poněvadž už na první pohled nebudí důvěru), na hliníkáči často nejsou akutní krozby patrné ani při podrobnějším laickém (bez využití techniky) ohledání. Jinak jsem viděl zničené i plechové disky (pravda, těch hliníkových bylo řádově víc), vždy však selhaly na úrovni spojení (celistvý či bodový svár) "srce" s "obručí". A nikdy jsem se až dosud nesetkal s plechovým diskem po destrukci, který měl toto spojení zajištěné navíc nýtem.
Návštěvník

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Návštěvník »

emge píše:... Ako ďalší prínos by som spomenul iný tvar pätky ráfika hliníkových diskov, ktorý lepšie drží pneumatiku pri rýchlejšom prejazde zákruty a znižuje riziko úniku vzduchu, či dokonca skĺznutiu pneumatiky.
Na tohle jsou mezinárodně uznávané normy a ani zde není důvod, proč by se tvary, rozměry a provedení patek měly lišit v závislosti na materiálu disku.
Odpovědět