V tom s tebou na sto pro souhlasím.Pitris píše:Pokud vím tak plocha se počítá v jednotkách čtverečních No nic.... ale možná si jen nerozumíme.
Vem si motopneu. .....
Ale znovu připomínám. Pokud chceš něco porovnávat a dospět k solidnímu výsledku, musíš nastavit stejné podmínky.
Ještě dodám. Představ si auto, čtyřkolku, které má zapnutou jen jednu nápravu a chce se rozjet na asfaltu, ale nemůže, protože mu to prokluzuje. Plocha, kterou sedí na asfaltu je plocha jedné pneumatiky (například 4 dcm2), ale zabírají pouze dvě, takže je to plocha dvou pneumatik, tedy 8 dcm2.
Pak zapne i druhou nápravu a rozjede se. Zdvojnásobil plochu styku s vozovkou hnaných kol na 16 dcm2.
V podstatě stejného výsledku by se dalo dosáhnout použitím širokých pneumatik na hnané nápravě, jejichž celková plocha by byla také 16 dcm2.
A stejný princip je i u bočního namáhání. Budeš mít úzké pneumatiky, dojde v určitém okamžiku k překonání přilnavostí a pneu se utrhne od povrchu. Čím užší, tím dříve a naopak. Ale vždy za stejných podmínek. Stejné auto, stejný povrch, jen jiná šíře pneumatik. A to platí i pro mokro. Stále je základní veličina plocha kterou sedí auto na silnici. A s šířkou plocha roste při stejném průměru (velikosti) kol.