Jaké pneu?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Colommbo »

Quido píše:Tlak mezi běhounem a vozovkou bude stejný.
Nebude a nebude, je to prostá fyzika, dovolím si (zcela výjimečně... :D ) souhlasit s Pitrisem :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Děkuji Ti náčelníku, že ses mě zastal :wink: Já míval z fyziky sice trojku, ale něco si z ní pamatuji.... :P
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od skodovkar »

bouchy píše:...VW zřejmě ví, co dělá...
A kdo tu flejmuje :lol:
bouchy píše:4. Ostatní fajn věci - tak třeba že to nekoroduje ve smyslu oranžových kruhů rzi po třech letech.
Přesně tak, koroduje to zevnitř, potichu a v úkrytu.
Quido

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Quido »

Ale bude, ale bude. Protože co přitlačuje běhoun k vozovce?

To není jako když v hodině fyziky taháš hranolek po lavici jednou po menší stěně a jednou po větší stěně. No nic ........
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Quido píše:Protože co přitlačuje běhoun k vozovce?
Hmotnost vozidla / gravitace :shock: Pokud bude hmotnost auta stejná, a v jednom případě budou obuté "stopětadevadesátky", a v druhém "dvěstědvacetpětky", tak u těch širších bude styčná plocha větší a tím pádem váha vozu rozložena na větší plochu =>> nižší tlak. K tomu nepotřebuji po lavici hranolek.

Já nejsem teoretik, já jsem spíš praktik, a vím, jak se auto chová v různých situacích, a mimojiné i na různě širokých gumách. No nic..... když tomu věříš, co bych ti to vyvracel..... Ať žije 305/40R20
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od skodovkar »

Quido píše:Ale bude, ale bude. Protože co přitlačuje běhoun k vozovce?

To není jako když v hodině fyziky taháš hranolek po lavici jednou po menší stěně a jednou po větší stěně. No nic ........
Rozveďme na to akademickou debatu. Vektor síly působící kolmo na vozovku se logicky nemění (tíha vozu a aerodynamický přítlak). No a pokud budu mít širší pneu, tak plocha dotyku s vozovkou pod každou pneu? Pokud by byla větší, tak se hmotnost rozloží po ploše a tlak na cm2 klesne. Pokud bude plocha menší, tak naopak vzroste. Jenomže je otázka jestli bude u širší pneu větší styková plocha? Já teda nevím jak se zdeformuje :idea:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Když bude správně nahuštěná tak se deformovat nemá proč. Spíš jde o to aby byla správně nahuštěná.
"Stopětadevadesátky" budou mít asi psáno něco jiného, než by bylo správné u "dvěstědvacetpětek".
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Colommbo »

Mám na Omeze pneu 225/55R16 už z výroby (prodeje) vozu a tedy by na tato kola a pneu měl být vůz naladěn (modelář... :) ) Tlak je předepsán 2,1 atm. vpředu i vzadu, v případě plného zatížení pak 2,5/2,9 a hodnoty huštění platí i pro alternativní rozměry pneumatik 205/65R15 nebo 235/45R17, popř. (jen) zimní 195/65R15. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Pitris »

Tak já mám u Civica předepsáno u rozměru 175/65-14 vpředu/vzadu 2,1/2,0 a u rozměru 185/60-14 vpředu/vzadu 2,3/2,2. Ale kolik hustit 225/40-14 (což jsem na Civicu už taky viděl :cry: ), to nevím....

A u HR-V má být tlak u altrnativního rozměru 205/60-16 o 0,2 vyšší, než u standardního 195/70-15
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Colommbo »

Takže víme zase houby... :? jj, svět je mnohobarevnej a je to dobře... 8)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
emge
Příspěvky: 370
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od emge »

Colommbo píše:
Quido píše:Tlak mezi běhounem a vozovkou bude stejný.
Nebude a nebude, je to prostá fyzika, dovolím si (zcela výjimečně... :D ) souhlasit s Pitrisem :)
Tlak rovná sa sila na plochu. Sila je konštantná a rovná sa hmotnosť auta. Medzi plochou a tlakom je nepriama úmera, takže čím väčšia plocha, tým nižší tlak. A pri tom nižšom tlaku bude potrebné z pod širšej pneumatiky odviesť väčšie množstvo vody.

Ale ďalej sa hliníkových diskov zastanem. Ja sám mám na hliníkových diskoch letné, aj zimné pneumatiky.
Áno, je to aj o vzhľade. Vzhľad auta je dôležitým faktorom už pri kúpe a pre mnohých dokonca jediným :). Vhodné disky dokážu výrazne oživiť vzhľad auta, ale aj znehodnotiť. Pripadá mi komické, keď vidím auto z vyššej cenovej kategórie, na ktorom si majiteľ priplatil za metalízu, ale jazdí na plechových diskoch, na ktorých má "ozdobné" plastové kryty, ktoré imitujú tvar hliníkových diskov. Na historických autách boli často estetické plechové disky a hliníkové by boli ako "päsť na oko". Dnes sú však už plechové disky len ekonomickou záležitosťou a výrobcovia ich zakrývajú plastovou kamuflážou. Naposledy sa mi páčili plechové disky na Felíciách, ktoré mali len stred zakrytý malou plastovou krytkou vo farbe disku s logom uprostred.

Ale zároveň mám rád aj funkčnosť a neuznávam "tuzing" vo forme väčších diskov s nízkoprofilovými pneumatikami s pôvodnými tlmičmi, pružinami a brzdami. Ako tu už bolo písané, dôvodom pre väčšie disky u športových áut sú brzdy. Jasne to vidieť na monopostoch F1, kde sú jazdné vlastnosti na prvom mieste a jazdia na (pre niekoho) "balónoch". Súhlasím s názormi, že zmena priemeru disku (profilu pneumatík) si vyžaduje aj zmenu tlmičov a pružín. Mal som možnosť istú dobu striedavo jazdiť po rovnakej trase na vlastnej Felicii s 13" diskami a na služobnej Felicii so 14" diskami a bezprostredne porovnať ich správanie. Jazda so 14" diskami bola veľmi diskutabilná a menej komfortná. Jazdné vlastnosti boli väčšinou horšie, stačili menšie nerovnosti na vozovke a kolesá "odskakovali" a v zákrute malo auto tendenciu ísť priamo.

Prínos hliníkových diskov vidím v tom, že schválené typy sú väčšinou širšie, ako plechové disky. Napr. v mojom prípade je schválená šírka pre plechové disky 4,5", ale pre hliníkové 5,5". Bočnice pneumatiky sa na širšom disku vyrovnajú a auto sa správa v zákrutách stabilnejšie, dochádza k menšiemu vychyľovaniu zvislej osi pneumatiky od osi disku. Keď som disky zvážil, tak širší 5,5J hliníkový disk mal približne rovnakú hmotnosť, ako plechový 4,5J. Takže kúpou hliníkového disku som získal širší disk bez nárastu hmotnosti.
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Harry »

Quido píše:
Pitris píše: .... Ale když dáš místo třeba 195/65-15 (sice jeho ekvivalent) 225/40-17, tak to sice (možná) hezky bude vypadat (i když brzdy tam nebudou vidět), ale změníš tím jízdní vlastnosti. Asi to bude líp držet, ale jen na suchu :!: Na vodě z toho bude "loď", protože váha auta tu vodu z pod o tolik širších gum prostě nevytlačí. A to nemluvím o o dost zvýšené spotřebě paliva. Ostatní negativa tu již zazněli.
Jinak: dej si tam co chceš, ale s rozumem.... :shock: A elektron a elektron je taky rozdíl.... :x


Proč by nevytlačilo?? Tlak mezi běhounem a vozovkou bude stejný.
To jó, :lol:
ale měrný tlak, tedy kg/cm2 bude u širší gumy podstatně menší, :wink: takže zákonnitě bude "plavat". :!:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
emge
Příspěvky: 370
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od emge »

Letné a zimné disky s pneumatikami si prehadzujem zásadne sám. Je to pre mňa aj príležitosť skontrolovať stav náprav, čo mi žiaden pneuservis (určite nie v mojom okolí) neurobí. Zdvihnuté koleso vždy pokrútim, pokývem, či nemá vôle, po zložení skontrolujem manžety, silentbloky, brzdy - tie vždy očistím čističom... Pred nasadením diskov vždy očistím dosadacie plochy, čo som v pneuservise tiež ešte nevidel. A na skrutky používam medenú pastu.

V zime som mal defekt (len pomalé sfukovanie) a tak som zašiel do pneuservisu. Pri nasadzovaní opraveného kolesa servisák najskôr pneumatickým uťahovákom naskrutkoval 3 skrutky, štvrtú - bezpečnostnú naskrutkoval ručne kľúčom, a potom ich všetky starostlivo "dotiahol" momentovým kľúčom. Netušil som, aký moment má nastavený na pneumatickom uťahováku, takže som nemal dôvod mu nedôverovať, ale doma som si skontroloval. Bezpečnostnú som povolil bez problémov (asi tak, ako keď si doťahujem skrutky sám), ale tie 3 boli dotiahnuté príliš. Takže ten momentový kľúč bola len "kamufláž" :(
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Colommbo »

Jen ještě drobnost - široké gumy kontra vyjeté koleje od náklaďáků... :roll: Na opravdu kvalitním povrchu je jízda na 225 se zadohrabem velmi příjemná a v zatáčkách (na suchu) zvlášť, ale v podélných nerovnostech je to chvílemi opravdu boj a to mám obě nápravy včetně geometrie ťipťop a nové tlumiče... :? A dokonce i mnozí mladí kalósci objektivně přiznávají, že na alternativních 235/45R17 je to ještě horší a už hodně drncavý. Tož mi hlava nějak nebere, když si (a znám takové) někdo dává na Omegu nepovolené 18" nebo 17" vpředu 235 a vzadu dokonce 255 - hlavně když to hezky vypadá... :roll: Asi už jsem starej... :oops:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Harry »

Pitris píše:Tak já mám u Civica předepsáno u rozměru 175/65-14 vpředu/vzadu 2,1/2,0 a u rozměru 185/60-14 vpředu/vzadu 2,3/2,2. Ale kolik hustit 225/40-14 (což jsem na Civicu už taky viděl :cry: ), to nevím....

A u HR-V má být tlak u altrnativního rozměru 205/60-16 o 0,2 vyšší, než u standardního 195/70-15
Čím nižší profil, tím vyšší tlak u pneu s přibližně stejným průměrem a obvodem na tomtéž autě.
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Odpovědět