Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

Tak, Jezevčíku, informace ohledně elektriky už jsem pozjišťoval, také jsem brouzdal po netu, kde to není asi nikde popsáno nějak korektně a přehledně. Našel jsem tam také něco, co zvedne náladu tomu bručounovi Návštěvníkovi:
Jedna emancipovaná dáma si sama zapojovala lustr a celkem už pohoršeně vznesla na netu dotaz, co má tedy dělat, že má proud na středním kontaktu i na závitu a žárovka jí přesto nesvítí !? :wink:
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

Mám takový dotaz k zapojování lustru svépomocí, nejsem elektrikář, ale vždy jsme tohle doma zvládali sami. Nyní jsou lustry modernější, rozvody elektřiny doma nikoliv... Na netu jsou rady, že bych někdy slzel, i když odborníkem na věc nejsem. Třeba jako: má-li lustr více fázových vodičů a v rozvodech elektřiny máte jen jeden, musíte se smířit se svícením jen části lustru...(a podobné krávoviny). Mimochodem, tak to mám rovněž a lustr svítí celý. Nyní jsou u lustrů často ochranné vodiče na kostru (žlutozelený) a doma v rozvodech je nemáme. Vyčetl jsem jednoduché řešení připojit ochranný vodič lustru na "nulák" rozvodů společně s "nulákem" lustru (to jsem i udělal), nebo složitější formulaci připojit ochranný vodič lustru na nulák rozvodu a z něj na nulák lustru... :?: To je jak? :idea:
Díky za rady :D . Lustr už visí a svítí, ale předělat to můžu vždycky... :wink:
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Jezevcik »

Italle, myslím, že v tom mailu to bylo celkem jasné, ale zkusím to znovu. Tvůj rozvod domovní elektroinstalace je v soustavě TN - C (dva dráty). Máš tam fázi L (Live) a nulovací vodič PEN. Je to společný vodič, který zastává jak zemnění PE (Protective Earth) tak i nulování N (Neutral). V nové soustavě TN - S je bod rozdělení těchto vodičů již v domovním/ bytovém rozváděči a od toho místa se vše táhne třívodičově (1 f)/ pětivodičově (3 f).
Pokud jsou u lustru čtyři dráty, tak zapojíš obě fáze na černý ve zdi a svítí celý lustr. Kdybys měl dva spínané fázové od vypínače, tak by sis mohl dovolit lustr ovládat na poloviny.
Zelenožlutý vodič PEN ze zdi dáš nejdříve na ukostřovací svorku PE a pak až na svorku N. Důvod, proč je to zrovna v tomto pořadí, jsem Ti již popsal v mailu. Tento vodič musí vždy být delší, než fázový - opět vysvětleno.
Může se stát, že máš spotřebič (lustr) třídy II, u kterého se zemnění neprovádí z důvodu dvojité izolace, nebo konstrukce z nevodivých materiálů. Pozná se to jednoduše, nikde není zemnicí svorka s takovým tím mezinárodním znakem (obrácené "T" s dalšími dvěma vodorovnými čárkami).
Napsal jsem to sem z důvodu, že kdybych něco opomněl, tak mne může kdokoli doplnit, či opravit.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Pitris »

Ježiš tomudle jsem taky kdysi rozuměl :P to už je hódně dávno :oops: ale třeba zásuvku ještě zvládnu :mrgreen:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

Jezevčíku, barvami drátů ve starých rozvodech bych se nezabýval. Zkusím to také znovu. Tedy - mám 2 dráty ze stropu - ochranný zelenožlutý vodič mezi nimi určitě není :idea: . Píši zelenožlutý, páč je to záležitost novějších rozvodů, a tam by zelenožlutý měl být a by mělo smysl zabývat se i barvami drátů. Mám tedy ze stropu pouze laicky řečeno fázi a nulák. Na lustru mám 4 dráty - 2 fáze, nulák a ochranný vodič. Barvy odpovídají dnešku, fáze je černá a hnědá, nulák modrý, ochranný zelenožlutý. Fázové vodiče z lustru (hnědý, černý) jsem jsem připojil oba do stejné zdířky svorkovnice, na druhou stranu je připojena fáze ze stropu. Na nulák ze stropu jsem připojil, zase z druhé strany 2 dráty do stejné zdířky - modrý nulák a zelenožlutý ochranný vodič lustru.
Nerozumím tomu, jak mám připojit 1 drát ze zdi (nulák) na 2 svorky lustru - do dvou zdířek. Dva dráty do jedné zdířky umím, ale jeden drát do dvou zdířek jaksi neumím. Do zdířek se strkají konce drátu a z každého drátu mám k dispozici jen jeden konec... :idea:
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od lengy60 »

Itall píše:Nerozumím tomu, jak mám připojit 1 drát ze zdi (nulák) na 2 svorky lustru - do dvou zdířek. Dva dráty do jedné zdířky umím, ale jeden drát do dvou zdířek jaksi neumím. Do zdířek se strkají konce drátu a z každého drátu mám k dispozici jen jeden konec... :idea:
Proklemovat,ty dvě zdířky(nulák a ochranný)propoj krátkým kusem drátu.
Pak je také možnost provést rekonstrukci stávajících rozvodů. :D
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

lengy60 píše:Proklemovat,ty dvě zdířky(nulák a ochranný)propoj krátkým kusem drátu.
Možná tak, ale to doteď nikdo neřekl.
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od lengy60 »

Teď sranduješ nebo jsi tohle fakt nevěděl? :idea:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

Pokud je tomu tak - mě to tedy také napadlo, ale nechtěl jsem to psát přímo do dotazu jako nějakou fintu navíc, kterou jsem vymyslel a ptát se, jestli je to dobře. Každopádně doma jsem to nikde neviděl, staré lustry ochranné vodiče nemají, i když kovovou kostru mají...A nový lustr tu je asi jeden, a ten zrovna ochranu zas mít nemusí. Zkoušel jsem také jeden letitý lustr zkoušečkou na kostře. Je na dvojvypinač. Když se zapne samostatně jeden vypinač, dobrý. Když se zapne samostatně druhý vypinač, dobrý. Když se zapnou oba, tak doutnavka (nebo co to je) na zkoušečce svítí, asi slaběji, než normálně na fázi. No, rukou jsem to radši neověřoval...
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

lengy60 píše:Teď sranduješ nebo jsi tohle fakt nevěděl? :idea:
Ne, nevědel, mohl jsem jen vytušit. Z praxe tohle vědět nemohu, páč žádnou nemám. Proto jsem čekal, až to někdo řekne, jinak bych věc bral jako svůj výmysl a já bych si, jako neelektrikář, v elektrice radši nevymýšlel :idea: . Což nevylučuje udělat si pár jednodušších úkonů sám, po vstřebání zopár podstatných informací.
Mám trochu podezření, že i elektrikáří lustr někdy zapojí tak, jako já...Zvláště, když tam je čokoláda (to jsem se už naučil i trochu slangu :wink: :lol: ) jen na 2 dráty.
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Jezevcik »

Mohlo mi dojít, že Ti to nedojde. Ano, je to tak, svorky se musí proklemovat. Každopádně pod jeden šroubek vždy stejný průřez. Je to taková nenápadná hloupost, ale může končit příjezdem hasičů.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

Tady už jde o odbornější záležitost, než jen nastrkat drátky do svorek, tak se hodně divím, že zrovna tohle by se mělo brát jako samozřejmost, když na druhé straně se k zapojení píše: "spoj fázový vodič s fází" apod. A najednou: "no jasně, že proklemovat, ale to máš vědět". Takhle se asi správně návody nedávají, ale to není nic proti nikomu. To se stává běžně a často, a tak to je.
Odbornost je dále v tom, že musím mít další drát, měl bych mít ten správný drát a...jakou má mít barvu? :lol: Zkrátka to nejde jen tak přejet, že zapojíš z této svorky na tuto svorku a zbytek máš vědět :idea: . Z toho je vidět, že odborník kolikrát těžko může učit ve škole, i když temu rozumí... :D . A zas - dobrý pedagog může žáky naučit, i když je jen 2 lekce před nimi :lol: . Neplatí tam, kde potřebuje např. velkou zručnost, to by se určitě poznalo. Ale v čistě "kecacích" záležitostech to jde...
Nic, výhledově najdu drát a ještě to přezapojím na vyšší bezpečnost :wink: .
Děkuji všem za rady :wink: .
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od lengy60 »

Italle,to určitě nebylo myšleno nějak zle. :D Mě opravdu překvapilo,že tuto věc nevíš,protože já tohle vím někdy od 8 let,kdy jsem začal koukat tátovi(neelektrikáři) pod ruce při pracech na baráku.Z té doby si vybavuji veselou historku,když se otec svépomocí pokoušel zapojit schodišťový vypínač. :wink: :mrgreen:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

No jasně, všechno to byly rady poskytnuté z dobré vůle a byly určitě lepší, než co se dá vyčíst na netu. Něco jsem se dověděl, a za to děkuji. Jezevčíkovi jenom nedošlo, co nechápu, i když věci rozumí (nebo právě proto, že věci rozumí). Tobě to došlo, asi jsem také více polopatě napsal, co mi není jasné. Tak jsme to dali dohromady a teď to zapojím až nebezpečně bezpečně :lol: .
Lustr jsem zapojoval prvně, jinak to dělal vždy otec (neelektrikář, takže nápodobně, jenže já mu od osmi let pod ruce zrovna v tomhle nekoukal) a z těchto nových lustrů byl i tak rozpačitý, co s tím ochranným vodičem, u starších lustrů to není. Veselé příhody při tom nepamatuji, ale ani smutné, což je důležitější :roll: :wink: .
Itall

Re: Itall a modelář / tady se můžete "hádat"

Příspěvek od Itall »

Teď mám zas jiný námět: U Splashe, pokud se při rozjíždění dá víc plynu a dejme tomu, že se rychleji pustí spojka, zkrátka ostřejší rozjezd, se ozve takový nepříjemný zvuk, možná od tření, jako kdyby třeba lamela spojky. Nevím, zda je to od spojky, nebo jinde z hnacího ústrojí. Tření mezi lamelami spojky jsem ale nikdy neslyšel... :?:
Odpovědět