Interval výměny

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Itall

Interval výměny

Příspěvek od Itall »

Návštěvník: Teď to asi nikde nenajdu, ale byloť psáno, co ovlivňuje spolehlivost a životnost výrobku. Pokud se pamatuji, tak z 75-80% konstrukce a výroba a jen zbytek způsob užívání a údržba. Což bych podepsal. Proto se mi nezdá, že zde se přeceňuje vliv toho, co uživatel ovlivnit může a nedoceňuje daleko větší vliv toho, co uživatel ovlivnit nemůže. Resp. může, ale jen vhodným výběrem výrobku.
Tedy, pokud si zákazník vybere výrobek s konstrukčními nebo výrobními vadami, vliv zkracování výměnných intervalů je zanedbatelný. Naopak, pokud je výrobek dobře navržen a vyroben, pak mu jen tak něco neublíží (viz video o neměničích).
Negativní vliv prodloužených výměnných intervalů oleje na choulostivé části motoru (turbo?) nepopírám, i když vyzkoušeno nemám. Však také prodloužené intervaly výměny oleje nijak neprosazuji ani o nich u svých aut neuvažuji.
Možná větší důležitost bych přičítal způsobu užívání, např. turba (znám jen z doslechu), kdy kamarád profi řidič vyniká jako "šetřil turb", kdy mu tento komponent vydrží násobně déle, než "nešetřilům turb". Vozy jsou normálně obdobně udržované, určitě nejsou krácené intervaly, možná jsou i prodloužené (nevím). Pamatuji, že tento spolužák ze základky má výborný hudební sluch (velmi čistě zpíval) a jezdí "na uši". Asi to má vliv :roll: . Nebo jen kecá, ale myslím, že ne.

Pokud se týká svíček, kupoval jsem jen do P107. Původní jsou snad Denso (nevím, zda Iridium), interval výměny 60000 km. Teď mají 80000 km a měnit je chci po 90000 km. Přinesu na nějaký sraz :roll: . Uplatňuji "prodloužený interval" 8) , třeba svíce nevydrží, ale jsem přesvědčen, že ano (jinak bych to nezkoušel). Co pozoruji? Nic, auto startuje v zimě v létě, spotřeba stejná, v max. otáčkách nevynechává, ani na volnoběh, emise OK, nevím co bych měl sledovat. Neděsím se toho, až je vyndám, neboť na svících po 60000 km není vidět prakticky zhola nic (mohli jste vidět na srazu v Letech). Byly ovšem z Fábie, teď uvidíme z Japonce :D . Ve značkovém servisu také nabízejí snad Denso (už je to skoro 2 roky, co jsem vše zjišťoval) a já jsem pořídil Brisk A-line (Yttrium), s výměnným intervalem 90000 km. Této domácí značce věřím, neboť zatím nemám důvod nevěřit. Jejich životnost, resp. správnost daného intervalu už neposoudím. Auto bude mít nejpozději kolem 150000 km jiného majitele. Ale tipnul bych, že budou fungovat tak, jak je deklarováno.
Návštěvník

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Návštěvník »

Tohle všechno jsou jen mylné závěry opírající se o přitruoblý hospodský kecy neinformovaných rádoby odborníků. Skutečně bych rád poznal někoho, kdo dokáže sluchem prodloužit životnost turba! Ale možná by nebylo od věci vyložit např. tomu, komu upadla vnější elektroda opotřebené svíčky do spalovacího prostoru (což ho stálo balík za opravu motoru), jak ty předepsané výměnné intervaly zapalovacích svíček vlastně vůbec nejsou důležité, a počkat si na jeho reakci. :mrgreen: Nebo někomu s uvnitř totálně zas.aným motorem, jaká je blbost zkracovat intervaly výměny motorového oleje při ztížených provozních podmínkách. Ale ať si každý dělá, co chce! :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od skodovkar »

Itall píše:Tedy, pokud si zákazník vybere výrobek s konstrukčními nebo výrobními vadami, vliv zkracování výměnných intervalů je zanedbatelný. Naopak, pokud je výrobek dobře navržen a vyroben, pak mu jen tak něco neublíží (viz video o neměničích).
Není! A mohu porovnávat dvě auta, se stejným motorem (průserovým HTP), rokem výroby i nájezdem (dokonce i barvou a blízkou SPZ). Ale samozřejmě se k tomu přidávají proměnné ve způsobu užívání vozu. Už jen na volnoběžných otáčkách je rozdíl zcela jasný :idea:
Mick 1
Příspěvky: 255
Registrován: pát říj 12, 2012 18:08

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Mick 1 »

Pod - onu větu,kde se praví že : Nějvětší podíl na životnosti je v konstrukci.... Se klidně podepíšu..
Mám to totiž ověřeno z motoristického sportu,kde se delší dobu pohybuji. Závody,které se jezdí se seriovými,nebo ze seriových motorů a konstrukcí (cupové závody) - právě na "takové" motory,resp. auta ukazují. Věřte něvěřte - co se týká zátěže a podmínek v jakých motory pracují jim v běžném provozu nenastanou (ale uznám,že třeba podtáčeči na spotřebu, nebo vytáčeči na studeno v zimě jsou zase jiný extrém) Jezdí se oleje 0W/20, 0W/40 .. bežně 5W/40,50 ta tam je nejspíš doba (krom historiků 10,20W/60) :roll:
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Pedro »

Mick 1 píše:Pod - onu větu,kde se praví že : Nějvětší podíl na životnosti je v konstrukci.... Se klidně podepíšu..
Mám to totiž ověřeno z motoristického sportu,kde se delší dobu pohybuji. Závody,které se jezdí se seriovými,nebo ze seriových motorů a konstrukcí (cupové závody) - právě na "takové" motory,resp. auta ukazují. Věřte něvěřte - co se týká zátěže a podmínek v jakých motory pracují jim v běžném provozu nenastanou (ale uznám,že třeba podtáčeči na spotřebu, nebo vytáčeči na studeno v zimě jsou zase jiný extrém) Jezdí se oleje 0W/20, 0W/40 .. bežně 5W/40,50 ta tam je nejspíš doba (krom historiků 10,20W/60) :roll:
Zde není co dadat ani napadnout. :wink:
U turba,rozuměj výfukového,nikoliv kompr.,lze životnost jasně ovlivnit,primárně,
1.ideálním olejem
2.nedáváním čočky za studena a při dojezdu do cíle,pokud je plánován,posledních pár km,zvolnit tempo,res.,nelze-li,tak po dojezdu nechat motor běžet nějakou dobu na zvýšené,mírně,otáčky volnoběhu.
Platí to zejména u vyšších tlaků,otáček dmychadla,točej se jako krááááááááva a je potřeba zejména usazaní a ložiska dochladit.Olejem. A je fuk jestli je to 120ti litrový motor v brejlovci či 12ti lit Lízy nemo 4 litr v Cumminsu. V osobácích benzin nafta taky,ale jejich životnost je vcelku sekundární.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Pedro »

A pokud někdo má uši,a zajímá ho to,lze po EXTRA zvýšené námaze poznat jiný zvuk chodu uložení dmychadla,páč řídká olej udělá své a snížený tlak oleje při dojezdu a následném volnoběhu,se projeví. Mohu rovněž potvrdit,pokud nejsem línej a jdu si poslechnout celkový chod motoru,lze to poznat,při nepatrném zvýšení ot,se uložení hřídelé truba zklidní. A nejen turba. Mluvim o svém živiteli 7,8 iveco cursor Di, cca 500 000km.
10w40 MOL diesel
Návštěvník

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Návštěvník »

PePe píše:A pokud někdo má uši,a zajímá ho to,lze po EXTRA zvýšené námaze poznat jiný zvuk chodu uložení dmychadla,...
Jasně! Ovšem jak dokážeš
Návštěvník píše:sluchem prodloužit životnost turba
:?:
Vždyť málokdo např. ví, že největší záhul dostává turbo v oblasti otáček motoru blízkých max. točivému momentu pod plným plynem. Naopak většina je přesvědčena, že turbo nejvíce trpí při vysokých otáčkách motoru.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Pedro »

Ale proto tam důchadlo přeci je,a konstruktér s tim počítá,vše je však odvislé od druhu paliva,počtu válců,tvaru potrubí (obojeho) a zejména od pl.tlaku,pokud je tam dmychadlo na to,aby upravovalo-žehlilo linii točáku,je to pro něj ok,paradoxně,pokud na velké zvyšování výkonu,je ta tvoje oblast průser.
Návštěvník

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Návštěvník »

Nejsem si jistý, zda si rozumíme. Proto (v souvislosti s tím "sluchem") uvedu názorný příklad:
- Asi se shodneme na tom, že životnost turbodmychadla závisí především na zatížení jeho rotoru a na otáčkách toho rotoru. Pomíjím teď např. destrukci jeho skříně vlivem přílišného tepelného spádu.
- Zatížení rotoru je přímo úměrné tlaku výfukových plynů v oblasti těsně před zásahem regulace turba. Onen tlak je nejvyšší při jízdě pod plynem v otáčkách motoru blízkých maximu jeho točivého motoru.
- Ze stejných důvodů jsou tamtéž zároveň nejvyšší i otáčky rotoru turba.
- Jenže v daném režimu je motor ještě celkově tichý, jelikož veškerý objem produkovaných výfukových plynů jde přes rotor turbodmychadla, který zajišťuje homogenizaci jejich proudění, což se projevuje tlumením hluku.
- Zato ve vysokých otáčkách "motor řve" - jednak je v daném režimu přirozeně hlučnější, jednak jde část výfukových plynů již mimo rotor turba, obtokem, kde jejich proud není homogenizován, tj. zvukově tlumen.

A tak se ptám znovu: Jak někdo, kdo nejspíše patří k většině mylně se domnívající, že "když motor řve, tak trpí", zajistí "sluchem prodloužení životnosti turba"? :mrgreen:
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Pedro »

Návštěvník píše:Nejsem si jistý, zda si rozumíme. Proto (v souvislosti s tím "sluchem") uvedu názorný příklad:
- Asi se shodneme na tom, že životnost turbodmychadla závisí především na zatížení jeho rotoru a na otáčkách toho rotoru. Pomíjím teď např. destrukci jeho skříně vlivem přílišného tepelného spádu.
- Zatížení rotoru je přímo úměrné tlaku výfukových plynů v oblasti těsně před zásahem regulace turba. Onen tlak je nejvyšší při jízdě pod plynem v otáčkách motoru blízkých maximu jeho točivého motoru. :wink:
- Ze stejných důvodů jsou tamtéž zároveň nejvyšší i otáčky rotoru turba.
- Jenže v daném režimu je motor ještě celkově tichý, jelikož veškerý objem produkovaných výfukových plynů jde přes rotor turbodmychadla, který zajišťuje homogenizaci jejich proudění, což se projevuje tlumením hluku. :wink:
- Zato ve vysokých otáčkách "motor řve" - jednak je v daném režimu přirozeně hlučnější, jednak jde část výfukových plynů již mimo rotor turba, obtokem, kde jejich proud není homogenizován, tj. zvukově tlumen.

:mrgreen:
Pokud se motor pomocí dmychadla dostane nad točák a začne se blížit k otáčkám max.výkonu (né max otáčkám),rotor se i dále může roztáčet,nikoliv však již závratně a není až tak namáhám tlakem,nicméně uložení,ač né "do stran",dostáva sodu taky,ale jen otáčkama a pokud je v dobrém stavu a mazáno,nevadí mu to tak,jak při tlaku v oblastech točáku,jak správně píšeš.
Toto je napsáno přesně,zde se shodnem,narozdíl od molitanu z dob bolševické. Nicméně na poslední,větu,necitovanou,odpovědět nedokážu.
miki

sviečky

Příspěvek od miki »

Ja len jednu skúsenosť so sviečkami... origo NGK vydržali 45 000km, myslím že boli bežné-nie platinové, ďalšie origo- teda jedna zo sady - ten istý typ len 30 000 a samozrejme to vyšlo na ideálny čas- zima, noc, prechod horskými oblasťami kde som za hodinu nestretol iné auto.... auto šlo-nešlo, duaml som kde budem zháňať odťah, jedna sviečka končila... po tejto skúsenosti nečakám či sada sviečok vydrží 30-45-60 000km ale vymením ich pri 30 000. Určite v jednej serii nájdeme sviečky ktoré vydržia omnoho viac a iné ktoré menej - to je štatistika, nejaká Gaussova krivka... nemám chuť skúšať čo koľko vydrží ak nejazdím do 15km od bydliska...
Mick 1
Příspěvky: 255
Registrován: pát říj 12, 2012 18:08

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Mick 1 »

Tak za mě je turbodmychadlu (které je již zahřáté na svoje tepelné pracovní rozmezí a je mu dodáván odpovídající tlak oleje o konstantní teplotě) už v podstatě "jedno" jak je zatěžováno a "pouze" se běžně optřebovává jako každý jiný díl. -tady ale záleží kdo je výrobce turba a jaká je kvalita a konstrukční dimensování... Nejvíce mu("turbu") škodí termální šoky a nerovnoměrné ohřátí/ochlazení a taky jak objemově výkonné je čerpalo oleje.(tlak oleje na volnoběh při max.teplotě oleje při oleji s nejnižšší povolenou viskozitou) Třeba já nesnáším "závodníky chladící turba na volnoběh" :twisted:
Mj. omlouvám se za OT
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Pedro »

O ideal dochlazeni jsem vyse psal
Návštěvník

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Návštěvník »

PePe píše:... pokud je v dobrém stavu a mazáno,nevadí mu to tak,jak při tlaku v oblastech točáku.
Ano, a o to tady právě jde. Rozklíčováno:
- Pokud je někdo takový borec, že skutečně slyší (a správně si svůj sluchový vjem vykládá), kdy je turbo nejvíce namáháno, a tomuto režimu se záměrně vyhýbá, pak sice šetří turbo, ale neguje důvod, pro který tam je, totiž nevyužívá právě toho režimu, v němž motor pracuje s největší účinností. Pak by si samozřejmě měl raději pořídit atmosféru. :x
- No a pokud si pouze myslí, že takový borec je, a odvozuje si namáhání turba od hlukové kulisy samotného motoru, pak se prostě "jen" mýlí, ostatně jako většina povětšinou. :mrgreen:

Závěr: Jelikož první případ neguje účel použití turba, dá se směle a bez uzardění konstatovat, že "sluchem" (na rozdíl od informovaných postupů, které zde již byly dalšími účastníky zmíněny) nelze životnost turba ovlivnit!
PePe píše:... se shodnem,narozdíl od molitanu z dob bolševické ...
Vyčkejme na sraz, abychom rozklíčovali, co kdo považuje na molitan. Já to, co se používalo (dnes jde už spíše o kaučukové pěny) do matrací.
Návštěvník

Re: api sl alebo vyššie

Příspěvek od Návštěvník »

Mick 1 píše:...Třeba já nesnáším "závodníky chladící turba na volnoběh" :twisted:
Mj. omlouvám se za OT
No vidíš, a tady (hledat to nebudu) si někdo v paralelní diskusi o nuceném volnoběhu myslí, že (volně interpretováno) "volnoběh je prostě volnoběh a není důvod, proč by se vstřiky měly při brzdění motorem znovu zapínat nad jeho úrovní".

P.S.: Díky! Přišlo mi to velmi vhod - do mého argumentáře, jelikož je alespoň vidět, jak vše souvisí se vším, a jak špatně si někteří vykládají motivy počínání konstruktérů.
Odpovědět