miki píše:... auto šlo-nešlo, duaml som kde budem zháňať odťah, jedna sviečka končila...
Jestli tam máš katalyzátor, pak je lepší neriskovat jeho zničení a nechat se raději odtáhnout. Ovšem pokud jsi trochu zdatnější a motor má MPI, můžeš nouzově dojet, ovšem je třeba najít, který válec nepracuje a odpojit k němu příšlušný vstřik.
miki píše:... po tejto skúsenosti nečakám či sada sviečok vydrží 30-45-60 000km ale vymením ich pri 30 000. Určite v jednej serii nájdeme sviečky ktoré vydržia omnoho viac a iné ktoré menej - to je štatistika, nejaká Gaussova krivka... nemám chuť skúšať čo koľko vydrží ak nejazdím do 15km od bydliska...
Moje řeč!
P.S.: "Obyč." NGK pro Evropu se totiž vyrábějí ve Francii.
Návštěvník píše:Nejsem si jistý, zda si rozumíme. Proto (v souvislosti s tím "sluchem") uvedu názorný příklad:
- Asi se shodneme na tom, že životnost turbodmychadla závisí především na zatížení jeho rotoru a na otáčkách toho rotoru. Pomíjím teď např. destrukci jeho skříně vlivem přílišného tepelného spádu.
- Zatížení rotoru je přímo úměrné tlaku výfukových plynů v oblasti těsně před zásahem regulace turba. Onen tlak je nejvyšší při jízdě pod plynem v otáčkách motoru blízkých maximu jeho točivého motoru.
- Ze stejných důvodů jsou tamtéž zároveň nejvyšší i otáčky rotoru turba.
- Jenže v daném režimu je motor ještě celkově tichý, jelikož veškerý objem produkovaných výfukových plynů jde přes rotor turbodmychadla, který zajišťuje homogenizaci jejich proudění, což se projevuje tlumením hluku.
- Zato ve vysokých otáčkách "motor řve" - jednak je v daném režimu přirozeně hlučnější, jednak jde část výfukových plynů již mimo rotor turba, obtokem, kde jejich proud není homogenizován, tj. zvukově tlumen.
A tak se ptám znovu: Jak někdo, kdo nejspíše patří k většině mylně se domnívající, že "když motor řve, tak trpí", zajistí "sluchem prodloužení životnosti turba"?
Ano, taknějak to říká i ten můj spolužák. Pokud turbo pod zátěží, zhruba v ot. maxima krouťáku, začne pískat, vždy mu "povolí" na plynu.
Návštěvník: No, profesionální řidič náklaďáku si asi "atmosféru" nevybere. A doma má samozřejmě také naftu s turbem, jako ostatně každý řidič náklaďáku .
Nesouhlas.
Výfukové dmychadlo může,co,musí,při změně dávkování paliva,lehce písknout resp. změnit frekvenci.
Nemám tim na mysli kvičivý zvuk ložisek před smrtí nebo netěsnosti ve spojích. Prioritně o dieselech píši,neb Itall asi má kámoše v něčen ropáckém a větším.
Některé motory Catr,pískaj skoro ud volnoběhu při okamžitém zvýšení dodávka paliva,samozřejmě s TB efektem.
Já ale píšu o turbech v osobácích. Tam může písknout tak akorát pop-up ventil, pokud je otevřený, resp. vyvedený ven, což už ale patří do kategorie tuningu.
Jinak nejběžnějším zdrojem pískání turba nejsou ložiska, ale poškození náběžných hran lopatek rotoru vlivem průniku mechanických nečistot do sání. Mimochodem, repasní dílny turbodmychadel jsou právě tímto způsobem (mechanickou "úpravou" náběhu některé z lopatek) na zakázku ochotny zajistit efektní pískavý zvuk, hlavně při zrychlování. Na rozdíl od "nechtěné úpravy" z úvodu to nevadí, jelikož v dílně po záměrné modifikaci náběhu lopatek rotor znovu dokonale vyváží.
Já jsem zase psal o náklaďácích , i když menších, velikosti Avie. Nafťáky jsem moc nezkoušel, ale podle mě turbo slyšet je, pro toho, kdo slyší. I u traktoru Octavia I 1,9TDi.
No máš pravdu Návštěvníku,že oso,i když třeba 4.0 TDI je jiné než motor né až tak většího obsahu,je kočka a pes. A se zvyšujícím se obsahem a relat. klesajícíma hodnotama ot. výkonu a točáku,je zvuk dmychadel inačí. S těma moje zkušenost jaxy větší. A pro mě zajímavější.
Za mlada jsem měl možnost zařídit si kombajn "Kolos". Snad to mělo několik druhů pohonu, ale tenhle byl vyzbrojen motorem V12 se dvěma turby (po jednom pro každou řadu válců). Impozantní zvuk při přidání plynu a neskutečný točák do záběru těch obrovských předních kol (snad se pro odlehčení používala i ve dvojmontáži). Ve srovnání s SK-4 obrovský rozdíl, už jen tou prosklenou kabinou a centrální pozicí řidiče.
Vcera som v praci debatoval s kolegom. Ma stare Uno Logo 1.4 TDi. Od novoti meni olej po 7.500km a po 15.000 vsetky filtre. Ziadny problem s tym autom nemal. Startuje na brk 300.000 km Zhrniem to ze spravny interval vymeny je velmi dolezity na zivotnost motora