Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět

Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

36
40%
Nie/Ne
53
60%
 
Celkem hlasů: 89

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Pitris »

Pokud to přeliješ destilkou "o trochu", je lepší to tam nechat - časem se to odpaří.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
FF

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od FF »

Ha-ha! ...bol som o 3 minúty rýchlejší!!! :lol: :lol: :lol:
Tomas-SA

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Tomas-SA »

Nechal som to na hlupej nabijacke, nech si trochu plynuje herecka a nechal som aj otvorene viecka, nech ma kade odparovat. Po nabijani necham tiez otvorenu baterku, nech sa luftuje. Ak dobre chapem, mala by sa odparovat hlavne voda, nie kyselina. Zhodou okolnosti tato baterka zostava doma, na teple - toto mam rezervnu, ktoru prehadzujem v malom aute za druhu - tak ich na striedacku nabijam. Holt, male auto parkuje pred panelakom, ina moznost nieje :) [a bez baterky neviem zamknut auto] :D
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Pitris »

Tomas-SA píše:....mala by sa odparovat hlavne voda, nie kyselina....
Ano, H2SO4 se normálním nabíjením neodpaří....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Autoxxxrady

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Autoxxxrady »

Misojogi píše:zaujimala by ma jedna vec
na fore pre karavany som sa docital ze pre karavany(vnutorna spotreba v obytnej casti) nie je dobra bateria z auta (startovacia) ale tzv trakcna bateria ktoru mozno viac vybit, ale viac vydrzi nabijacich cyklov
vie niekto vysvetlit ze preco ?
Startovací akumulátor neni svou konstrukcí vhodný k zásobování energií. Jeho fuknce spočívá v dodání velkého proudu po krátkou dobu při startu a pak se musí zpátky dobít dobíjecí soustavou vozidla. Měl by se udržovat maximálně nabitý.

Trakční akumulátor je konstruován na to, aby dodával energii dlouhodobě. Je uzpůsoben na to, aby odevzdal 80% své kapacity bez poškození. Pak by se měl dobít. Kdyby se používal pro napájení karavanu startovací akumulátor, tak odebrání 80% jeho kapacity a znova nabití by jeho životnost rapidně snížilo a za chvíli by byl na konci životnosti. Trakční akumulátor je uzpůsoben na dodávání energie po delší dobu. Neumí dodat, tak velký proud jako startovací akumulátor.
Startovací akumulátor nepotřebuje, tak velkou kapacitu. Potřebuje umět odevzdat velký startovací proud.
Trakční akumulátor potřebuje velkou kapacitu a stačí mu odevzdávat menší proud, který odevzdává v delším časovém úseku.
Tam kde potřebuji energii na delší dobu. Jako např. pohon vozíku nebo energie pro karavan použiju trakční akumulátor. Startovací neni pro tyto aplikace vhodný. Ten je vhodný jen pro odevzdání velkého proudu v krátkém čase, tak aby se moc nevybil a hned se dobít zpátky.
Po trakčním akumulátoru chceme velkou kapacitu a možnost tuto kapacitu maximálně využít. Po startovacím chceme velký proud v krátkém čase. Kapacita nás tolik nezajímá a možnost jejího využití, protože akumuátor se ve vozidle nabíjí a slouží k zásobování energie spotřebičů ve vozidle jen v situacích, kdy nestíhá zásobovat energií dobíjecí soustava vozidla.

Pro trakční akumulátory se používají tyto nabíjecí charakteristiky:

Klasické nabíječe
W

Řízené nabíječe
WUI

IUI

Například tento nabíječ od firmy Gys France je přímo určen jak pro startovací tak i pro trakční akumulátory.
http://www.metaweld.cz/detail/nabijecka ... -24v/87/5/

Ze stránek Varty:
Elektrody v bateriích VARTA Professional Deep Cycle obsahují aktivní hmotu s vyšší hustotou než běžné SLI baterie. Právě proto jsou schopny odolávat vysokému namáhání opakovaného nabíjení a vibracím, aniž by docházelo k úbytku aktivního materiálu či snižování kapacity.

http://www.varta-automotive.cz/cs-cz/pr ... eep-cycle/

Trakční akumulátory by měly mít zesílené elektrody, které tak odolávají opakované zátěži při vybíjení. Startovací akumulátory používají tenčí, které jsou vhodnější k vydání velkého proudu během krátkého času.

Existují i duální akumulátory, které zvládají jak podat vysoký proud při startu, tak cyklické zatížení.
FF

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od FF »

FF píše:...ale dosť sa zabúda na to, že podchladený akumulátor sa dá nabíjať iba nižším prúdom, nakoľko ak sa akumulátor teploty okolo 0°C (a menej) pripojí k aj elektronickej nabíjačke, ktorá dodá povedzme 3A a viac, tak je akumulátor "nabitý" za povedzme 10s, nakoľko je vnútorný odpor akumulátora vysoký a nestihne prijímať takýto prúd, napätie stúpne na plynovacie a elektronika nabíjanie ukončí.
Ja používam keď idem na chalupu (cca 15km a do akumulátora skrátka nedostanem naspäť tú energiu, ktorú som jej zobral pri štarte - viem to, lebo to často merám - som skrátka maniak) tú elektronickú nabíjačku z Lidlu, nakoľko táto nabíjačka dokáže prepnúť pri dosiahnutí určitého napätia (okolo 14,0V) do režimu prúdu s obmedzením na 0,8A, nakoľko by s tými 3,8 A bola rýchlo "hotová". Dokonca používam v chlade už rovno ten režim s 0,8A. Ten režim s ukončovacím napätím 14,7V nemá podľa mňa až taký význam, nakoľko po ukončení nabíjania v režime 14,4V@0,8A a odpojenia a znovupripojenia nabíjačky s týmto režimom sa do akumulátora už moc energie nedostane (mám to niekoľkonásobne vyskúšané).
Mimochodom - tá nabíjačka z Lidlu je za tú cenu skvelá, pretože: všimnite si podobné elektronické nabíjačky rôznych (aj renomovaných značiek) ako majú úplne totožné režimy/parametre/kontrolky - vychádza mi z toho, že vnútra (črevá) pochádzajú z jednej linky, akurát stoja aj 4x viac...


...tak toto, ale v menšej miere platí celoročne (aj za "hicov") - totiž pri určitom stave (ne)nabitia ide do akumulátora kvôli jeho vnútornému odporu iba malý prúd a preto sa nenabije krátkymi jazdami tak, ako by mal aj napriek tomu, že alternátor by doňho vedel "natlačiť" aj 50A... ...v sobotu som pripojil nabíjačku s obmedzeným prúdom na 800mA a nabíjalo sa cca 6 hodín, kým bolo 14,4V - pričom nabíjanie v aute je O. K. (tie otáčky štartéra tesne po nabiti boli pri týchto teplách skoro na vzlietnutie :wink: )!
Nenabíjal som od zimy a dlhé trasy (ktoré by to riešili) si nedoprajem. Po pripojení nabíjačky so 4A bolo nabíjané iba chvíľu (ale samozrejme dlhšie ako za mrazov), takže nabíjačky s vyššími prúdmi sú dobré iba ak večer niečo v aute zabudneme vypnúť - na maximálnu životnosť akumulátora totiž nedosiahnu! ...samozrejme pri teplotách okolo 20°C (ako panujú teraz) naštartujeme aj s akumulátorom nabitým na 25% a to skoro bez spozorovania čohokoľvek zvláštneho...
Autoxxxrady

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Autoxxxrady »

Jasně, že na pravidelný dobíjení je nabíječka s malým nabíjecím proudem vhodnější kolem 1A. Menší nabíjecí proud ti šetří akumulátor. A když akumulátor pravidelně dobíjíš a není extra moc vybitý, tak ti ani malým proudem netrvá nabití věčnost. Ale i s chytrou nabíječkou např. 5A není problém nabít akumulátor. Ona ho nabije a když bude mít 14.4V tak když používá charakteristiku IUoU, tak přejde na plovoucí napětí. Ona hlásí že akumulátor je nabit. Ale když ji necháš připojenou, tak ho ještě dobije víc při tom plovoucim napětí.
Tam záleží jakou charakteristikou ta nabíječka nabíjí. Lidl nabíječka ti hlásí, že je akumulátor nabit když dosáhne napětí 14.4V, ale to ještě není plně nabit. Proto je vhodnější charakteristika IU která ti po dosažení napětí dál nabijí s klesajícím proudem
Stačí tu nabíječku nechat připojenou a ne ji hned odpojovat, když hlásí, že je akumulátor nabit.

Ta charakteristika I v krocích jak používá Lidl není špatná dá se používat. Ale je to spíš na rychlý nabíjení např. pro manipulační techniku a tak. Tam kde se potřebuje akumulátor rychle nabít. Tam je jedno jestli se nabije na 90% nebo 98%. Lepší je si koupit něco s charakteristikou IUoU ta ti po dosažení 14.4V dál nabíjí klesajícím proudem a až klesne na malou hodnotu přejde na plovoucí napětí a neustále nabíjí. Akumulátor je už připraven je např. nabit z 95%, ale když ho necháš na plovoucim napětí, tak se dál nabije až co to půjde. Takže nabíječka s vyšším proudem není žádný problém.
Když si koupíš nabíječku, která dává 25A a má charakteristiku IUoU tak ti akumulátor bez problémů nabije, tak jako ta malá co dává 800mA. Ona po dosažení plynovacího napětí taky přejde na malý proud ten nechá spadnout až pod 1A a pak přejde na plovoucí napětí. A bude dál nabíjet malým proudem stejně jako ta malá nabíječka.
FF

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od FF »

Poviem to takto: pri charakteristike I nie je jedno aký veľký nabíjací prúd použijeme. Veľký prúd totiž spôsobí veľký odpor akumulátora pri nabíjaní a skoršie dosiahnutie plynovacieho napätia ako pri malom prúde, takže s veľkým prúdom akumulátor nabijeme na nižšie percento (okrem prípadu, že ho takto necháme nabíjať povedzme aj týždeň a akumuláor sa mnohými takýmito cyklami nabije na v podsate 100%).

Nabíjače s charakteristikou U majú obrovskú výhodu v tom, že pri konečom nabíjaní vlastne neustále zmenšujú prúd (nemusia to ani robiť aktívne - stúpajúci odpor akumulátora to urobí automaticky), ale takéto nabíjače sú drahšie a nemožno s nimi bez ampérmetra sledovať "kde práve sme", kdežto u charakteritiky I stačí jednoduchý voltmeter v konektore "zapaľovača"... ...a nakoniec každá dobíjacia sústava v aute je charakteristiky U (keď nebudeme špekulovať nad tým, že je to tak trochu aj W, alebo pri veľkom vybití čiastočne aj I).
Autoxxxrady

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Autoxxxrady »

Normální automatický nabíječe za 1000kč pořídíš s charakteristikou IUoU. Jasně, že tyhle levnější apérmetr nemají. Ty dražší ho mají. Ale ten nepotřebuješ. Tyhle nabíječe hlásí nabito, když přejdou na plovoucí napětí. Když chceš ještě dál nabíjet stačí ho nechat připojený k akumulátoru a dál nabíjí při plovoucim napětí.
Tenhle modýlek ti uplně stačí na dobíjení a udržování. Má charakteristiku nabíjení IUoU a stojí necelých 900kč
http://eshop.micronix.cz/akumulatory-a- ... -1800.html
FF

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od FF »

...ale ako som spomenul - keď je hotovo, tak síce hlási, že má hotovo, ale keď nabíjaš bez ampérmetra (a to asi 99,99% ľudí) nemáš šajnu "kde si" a asi na ako dlho to ešte vypadá...
Autoxxxrady

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Autoxxxrady »

No když hlásí hotovo, tak jsi vždycky na skoro plném nabití. Když to chceš mit uplně naplno, tak to necháš ještě pár hodin na plovoucim napětí.
Díky tomu, že po dosažení začátku plynování začne proud klesat a klesá až na nějakou nastavenou minimální hodnotu proudu nabije akumulátor víc než Lidl a ostatní modely s charakteristikou I které vypnou hned při dosažení začátku plynování. A jak dosáhne minimální hodnoty proudu, tak přejde na plovoucí napětí neustále nabíjí.

Nevidim v tom problém, když nemáš ampérmetr. To si bude měřit jen ten koho to zajímá. Normální uživatel to zapojí a nechá běžet dokuď se to nenabije. Proto si kupuje automatickou nabíječku.

Můžeš si koupit laboratorní zdroj s plynule regulovatelným napětím a proudem a nebo nabíječ co to umožňuje. K tomu si koupíš voltmetr a ampérmetr sednout si k akumulátoru a měřit a sledovat proces nabíjení a upravovat si hodnoty podle sebe a vědět přesně v jaký fázi nabíjení se nacházíš.
A nebo to napíchnout na automat a jít se věnovat jiný zábavě.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne čtv črc 11, 2013 22:03, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9853
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Colommbo »

Autoxxxrady píše:Normální uživatel to zapojí a nechá běžet dokuď se to nenabije. Proto si kupuje automatickou nabíječku.
Ako aj ja... :oops:
http://www.abv-autodily.cz/?page=detail ... id=4#popis
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
FF

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od FF »

Colommbo nás chce presvedčiť, že je "normálny užívateľ"... :lol: :lol: :lol:
Autoxxxrady

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od Autoxxxrady »

Tady je nabíječ s ampérmetrem a charakteristikou nabíjení IUoU co ještě nestojí balík. Ale u tý charakteristiky IUoU ten ampérmetr není moc potřeba ona to nabije sama. To jen, že tam vidíš jak klesá proud v závěrečný fázi. Ty ampérmetry se hodně používají pro nabíječe co jsou jen na akumulátory s tekutym elektrolytem. Ty nemají charakteristiku IUoU
Tam pak vidíš, že je akumulátor plně nabit a můžeš to odpojit. Tady u těch automatů s charakteristikou IUoU oni nepřebíjí, ty se můžou nechat připojený. Proto se u těch levnějších modelů ani ampérmetry nepoužívají, protože tam nejsou k ničemu nutný.

http://www.battery-import.cz/nabijecky- ... --12v--10a
FF

Re: Dolievate bezúdržbové akumulátory...?!

Příspěvek od FF »

...ja to nechcem sledovať kvôli ukončeniu nabíjania - preto používam zásadne automaty - ja to chcem kvôli tomu, aby som vedel v akom stave nabitia ten akumulátor bol pred nabitím a podobne...
...tú charakteristiku U vozí každý stále v aute, takže tomu akumulátoru rád doprajem pri nabíjaní niečo I-né :wink: a tieto s pulznými meničmi majú ešte k tomu aj aký-taký desulfatačný účinok... :wink: :wink: :wink:
Odpovědět