chladicí nemrznoucí směs

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Autoxxxrady

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Autoxxxrady »

Glysantin G48 má alkalickou rezervu podle technického listu 13-15ml je to zelená (modorzelená) Škoda G11 (VW TL 774 C)

Červené kapaliny mají alkalickou rezervu kolem 5-6ml Škoda G12 (VW TL 774 D/F) G12+ a G12++

Norma pro zelené kapaliny nařizuje větší alkalickou rezervu. Proto, když si někdo myslí, že dá do staršího vozu novější kapalinu a pomůže si není to pravda.
Modernější kapaliny počítají s modernějším chladícím okruhem. Těsnějším kde nedochází k takové kontaminaci chladícího média.

Proto u starších vozidel doporučuju používat kvalitní G11 a ne novější.
Někde pak píší, že jsou novější kapaliny agresivnější, ale to není pravda. Jen ve starších vozech může dojít, k rychlému snížení PH a způsobu použití na delší dobu to ještě zhorší. Takže určitě ne 5let s moderní kapalinou ve starém motoru. Ale používat se bez problémů dá. Jen, když se použije nový typ, tak to pak svádí, k tomu nechávat jí tam dlouho.

Norma pro G11 nařizuje minimálně 11ml pro G12 minimálně 5ml.

Ale moderní kapaliny by měli působit jen tam kde dochází ke korozi a neměly by zbytečně působit všude. Proto mají sníženou alkalickou rezervu a umí si zachovat svoje vlastnosti delší dobu. Jednoduše řečeno působí jen tam, kde musí a tím se šetří. Na rozdíl od starší kapaliny G11, která působí i tam kde nemusí. Fungují trošku na jiném principu, takže se nedají srovnávat jen podle alkalické rezervy.
Ale alkalická rezerva je jen jedna vlastnost. Protikorozní zkoušky na různé materiály nebo zkouška na pěnivost (kapalina nesmí pěnit, aby dokázala předávat teplo) a další.
Ještě jsem koukal na technický list Glysantinu G30 to je G12 červená a má alkalickou rezervu 8,5-11ml což je výrazně nad normu.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3940
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Durex »

Jeden takový dotaz ohledně chladící kapaliny bych ještě měl. Když se doporučuje měkká voda,že je dokonce lepší,jak voda destilovaná,tak co když vypustím chladící kapalinu,dopustím čistou vodou. Nastartuju,nechám chvilku promototat a opět vypustím. Pak naleju novou směs chladící kapaliny s destilkou v poměru 50:50. Tak jednoznačně nemůžu ničemu ublížit ... Protože za tu dobu se nemůže nic usadit i když doma máme kurevsky tvrdou vodu a případné minerály sebou pak vezme nová destilka. Nebo se pletu?
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9853
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Colommbo »

Ano, obecně se obyčejná voda doporučuje víc než voda destilovaná, ale má být měkká, kupř. dešťová. Sám stejnak ale používám destilku (taky máme ve studni hodně tvrdou vodu.) A uvažovaným postupem skutečně ničemu neublížíš. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Pedro »

Rozhodně se nic nestane.Ručim za to z dlouholeté praxe v oso i nákl.,
dokonce se používala a dodnes používá,odstátá kohoutková voda a mísí se v poměru 3:1 až 1:1 s nemrzkou.
Když jsem někomu proplachoval,používal jsem někdy určitý poměr s octet. Ano,dnes předpotopní,nicméně účinné.
(pak znova jen vodou)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27405
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Pitris »

Durex píše:....tak co když vypustím chladící kapalinu,dopustím čistou vodou. Nastartuju,nechám chvilku promototat a opět vypustím. Pak naleju novou směs chladící kapaliny s destilkou v poměru 50:50....
Já to téměř přesně tak dělal včera na dvou Accordech a na Yarisovi....:P
2litry nemrzky, 2litry destilky, a něco málo (asi 1/4l) vody z kohoutku....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
cipajs

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od cipajs »

Evans Coolants Power Cool 180°C – zkušenosti

Přihodím pár zkušeností s „evanskou“ po cca 2000km…
Tak na začátek.. Je to pekelně mastný, až mazlavý sajrajt s celkem vysokou viskozitou kolem teploty cca 20°C. :D Tato viskozita však se vzrůstající teplotou velmi rychle klesá. (i tak se ale kapalina celkem blbě odvzdušňuje)

Co se náročnosti její výměny týká, moc neposloužím. Evans šel do nově poskládaného motoru a se zbytkovým obsahem vody tedy nebyl problém. Při výměně nebyl refraktometr k dispozici. Po nějakých 1500km byla ale hodnota R.I. 1,43106, což podle tabulky odpovídá necelému 1% vody.

Jestli má kapalina nějaký výrazně funkční přínos stoprocentně neřeknu. Co je ale již od začátku citelně znát, je doba zahřívání chladícího média. Je to opravdu fofr. Nedokážu ale říci, jestli tento fakt nějak zasáhl i dobu ohřevu oleje.
Co se „teplotní stability“ evensky týká, nedokážu poskytnou úplně standardní data. Termostat není sériový a teplota kapaliny osciluje v širším spektru teplot. Je ale jasné, že max. teplota lehce stoupla a to na 95°C. A pokud nesepne termostat, je tato hodnota +/- stabilní.

Z čeho evansku ale „podezdřívám“ nejvíce a zároveň hodnotím jako její „nej“, je vysoká teplotní kapacita, díky níž se mi olej z celkem častých hodnot kolem 110°C, dostane po zvolnění během velmi krátké chvíle opět na hodnoty 95-98°C. ;)
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Fahrer »

Ještě by mě zajímalo, zda je možné zaměňovat modrozelenou a růžovou nemrzku. Samozřejmě po řádném vypláchnutí a změnou termínů výměn.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3940
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Durex »

Samozřejmě možnost tu je a ani nemusíme chodit pro názorný příklad moc daleko - vid Pitrisi :lol: Ale za sebe radím používat jen to,co se používat má. Tedy pokud mám okruh naplněn modrou (a má být naplněn modrou),tak opět použiju modrou. Rozhodně nedoporučuju přecházet z G11 na G12. Nevím jaký je důvod,ale i kdybych musel G11 kupovat a G12 měl zadarmo,tak do okruhu koupím G11 a použiju G11 ...
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Návštěvník

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Návštěvník »

Durex píše:... Rozhodně nedoporučuju přecházet z G11 na G12. Nevím jaký je důvod,ale i kdybych musel G11 kupovat a G12 měl zadarmo,tak do okruhu koupím G11 a použiju G11 ...
Moje řeč! Ona ta G12 totiž není "lepší".
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Fahrer »

Vysvětlím ten dotaz. Již cca rok pozorujeme u aut koncernu Chrysler potíže s ucpáváním radiátoru topení. Radiátor bývá tak zabetonovaný, že ho tlakem nelze propláchnout. Viděl jsem i slušnou hromádku „písku“, která z něj byla vysypána po demontáži. Já měl v autě, jako všichni, už z továrny růžovou nemrzku ((Mopar Antifreeze/Coolant 5year/100 000 Mile Formula HOAT (Hybrid Organic Additive Technology)). Ta mi ale byla při pětiletém servise vyměněna právě za modrozelenou a teď se blíží doba, kdy tam je už dva roky. Proto nevím, jestli pokračovat v modrozelené nebo se vrátit k růžové. Zdá se totiž, že s topením zatím potíže nemám a tak mám dilema, jestli je to klika nebo jestli to přičíst typu kapaliny.
Návštěvník

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Návštěvník »

Tak to je potom jiná! Ty kapaliny nejsou vzájemně mísitelné, přičemž zde k tomu smísení došlo, což vedlo k předpokládané reakci i následkům... Moje rada: aplikovat nějaký čistič chlad. systému, následně velmi důkladně propláchnout a nalít G12.
jarson1
Příspěvky: 2062
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od jarson1 »

osbna skusenost:
mal som v aute "odjakživa" kvapalinu modru. Po nehode - celný naraz - bol voz v servise a po navrate zo servisu som si vsimol, že mam kvapalinu ružovu. Aj som nasledne na to upozornil tam kde mi to urobili, že preco atd...( nie hned , vsimol som si to až po case pri zbežnej kontrole kvalalin). Bolo mi povedane, že tam dali toto, lebo to davaju vsade :shock: ale sucasne ma ukludnoval, že islo o napln do prazdneho ( po rozobrati a znovuzloženi) systemu . ak by doslo k zmiesaniu, mohlo by to udajne mat negativne nasledky ( ake , to som sa nedozvedel - skor mam pocit, že je to taka vseobecna pravda) ale takto to udajne ma byt v poriadku.
každopadne nic som nespozoroval, okrem lahkeho uniku, ktorý vsak nemusi mat s typom kvapaliny nic spoločne ( aj ked može) - mam totiž trocha sfarbene konce hadic kde sa to napaja na trubky ale to može byt kludne starobou materialu gumy ( svorky sa nezatahuju su to len take pružne droty) a už to zrejme trochu pusta. Okrem toho mi odvtedy povolilo jedno tesnenie ( pod prirubou k motoru na výstupe do chladica z hlavy , ale opäť nie je jasne ci je to zmenou kvapaliny alebo by sa to stalo aj tak.
teda resume - fakticky doslo od zmeny kvapaliny k istým netesnostiam systemu, nie je vsak možne dokazať , že pricinou je prave toto. Pre uplnost auto ma celkovo najazdene okolo 430tis( teda co viem doložiť) a je to rok 96. K unikom doslo cca 30-50tis.km od výmeny modrej za ružovu. K zmene doslo ked malo auto cca.320-330 tis.km
Naposledy upravil(a) jarson1 dne pát říj 10, 2014 19:24, celkem upraveno 1 x.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Fahrer »

Ano, tak nějak jsem s tím počítal a s poslední objednávkou oleje od MO vzal i TEC 2000 Radiator Flush. Ten tam na jeden až dva dny dám, aby se systém pořádně pročistil a pak několikrát propláchnu vodou. Následně dám předepsanou růžovku. Ten TEC bych tam nechal i týden, ale nevím, jestli to už není moc. Jinak to ještě upřesním. Auta, která jsem viděl, měla originální růžovou a pravidelně měněnou. Já i přes záměnu kapalin potíže zatím nemám. Proto zatím dumáme, čím to může být.
Návštěvník

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Návštěvník »

Pokud se jedná o moderní auto s minimálním průřezem kanálků chladiče, je růžová kapalina nezbytná! Proč? Protože na rozdíl od zelené/modré nezanechává žádné usazeniny, které by průtok v těch kanálcích snižovaly.

Jestliže servis aplikoval do motoru, kde je růžová předepsána a původně byla, zelenou/modrou, pak postupoval vyloženě nekompetentně. :evil:
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: chladicí nemrznoucí směs

Příspěvek od Fahrer »

Dík za info. Byl to servis na Chodově. Říkal jsem si, jestli jim nepřišlo třeba nějaký TSB na změnu. Spíš to ale vypadá, že nějakej jouda vzal to, na co ve skladě narazil jako první.
Odpovědět