BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
bjukemen
Příspěvky: 4867
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od bjukemen »

pokial viem tak od chladenia sme sa presunuli k brzdnemu ucinku a na ten ma plynovanie velky vplyv ako sa uz pisalo
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od BigBang »

Toliko stran pro nic...

V zásadě oba máte pravdu. Nicméně primárním úkolem vrtání kotoučů je odvod plynů. Teoretické zintenzivnění chlazení je až sekundárním průvodcem celého děje. Díry znamenají zvětšení plochy pro prostup tepla, plyn skrz ně proudící bude mít vysokou rychlost, která bude zesilovat přestup tepla. Na druhou stranu se dírami ochuzuji o styčnou plochu kotouč-deska. Myslím si, že teoretickým ideálěm by byly co nejmenší díry poměrně hustě vedle sebe. Z desek se uvolňuje prach, který by je ucpával. Takže rozhodně zajímavé by bylo prostudovat vliv velikosti děr, jejich množství a umístění na velikost vyvozeného brzdného momentu. Ovšem nepochybuji, že se tím mnozí výrobci nezabývají, ale nic z jejich výzkumu nebude volně přístupno...
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od Pitris »

BigBang píše:....primárním úkolem vrtání kotoučů je odvod plynu....
Však ano. A taky to Jerry a Shi napsal. To až N22 začal o chlazení....
Jerry3 píše:....ty dírky jsou tam výhradně kvůli odvodu plynů vznikajících při prudkém brzdění na styčné ploše mezi deskami a kotouči.
Shi píše:....vrstva plynu brání dosednutí destičky na kotouč. V globále se to jeví jako snížení tření mezi destičkou a kotoučem....
Návštěvník22 píše:Aha. A když ty plyny neodvedeš se stane co? Co tam ty plyny provedou? Respektive proč se ty plyny odvádí? A proč se neodvádí u sériových aut? Protože se s nimi nejezdý ostré jízdy? Tak proč se sakra vlastně ty kotouče vrtají na autech co jezdí na pilu, když to není kvůli chlazení? A neodvádí se proto, že se tím chladí místo expanze? Fyzika základní školy! :mrgreen:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od Jerry3 »

BigBang píše:V zásadě oba máte pravdu.
O tom se dá s úpěchem pochybovat. :mrgreen:
BigBang píše:Nicméně primárním úkolem vrtání kotoučů je odvod plynů.

Existují i "důlkované" kotouče. Účel je stejný, akorát že plyn se neodvede úplně mimo, pouze se mu umožní dočasná expanze do těch důlků.
BigBang píše:Teoretické zintenzivnění chlazení je až sekundárním průvodcem celého děje. Díry znamenají zvětšení plochy pro prostup tepla, plyn skrz ně proudící bude mít vysokou rychlost, která bude zesilovat přestup tepla.
Teoreticky sice pěkné, nicméně vliv odvodu plynů na zvýšení brzdného výkonu, tedy i nárůstu ztrátového tepla, které se díky tomu uvolní, řádově převyšuje tebou popisovaný "chladící efekt". A jelikož jsem na děrovaných kotoučích najezdil min. 100 tis. km, tak se klidně o pravdivost předchozí věty vsadím: děrované kotouče se při intenzivním využívání výrazně více zahřívají než standardní kotouče, neboť za těchto podmínek lépe brzdí! Aby mne někdo nechytal za slovíčka: jejich pozitivní efekt jsem mnohokrát ocenil při ostré jízdě s plně vytíženým MPV. Ovšem jakmile jsem v něm začal jezdit převážně sám, vyměnil jsem je za neděrované, poněvadž:
BigBang píše:Na druhou stranu se dírami ochuzuji o styčnou plochu kotouč-deska.
tzn. že při běžném využívání brzdí naopak hůře.
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2258
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od tonny »

Díky vášnivé debatě rozpoutané dvaadvacítkou jsem se alespoň dozvěděl, že pro mne děrované kotouče nemají smysl. Zkusím ty kryogenní i s destičkama.
Jerry3 píše: Ovšem jakmile jsem v něm začal jezdit převážně sám, vyměnil jsem je za neděrované, poněvadž:
BigBang píše:Na druhou stranu se dírami ochuzuji o styčnou plochu kotouč-deska.
tzn. že při běžném využívání brzdí naopak hůře.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od Shi »

Co se týče odvodu tepla chlazením, tak se domnívám, že dírky v kotoučích budou generovat turbulentní proudění, pro odvod tepla je však lepší proudění laminární.

Já jsem si kdysi udělal závěr, že pro moje použití lepší než děrované budou kotouče drážkované (méně potenciálních problémů s praskáním) a když jsem pak viděl cenový rozdíl mezi hladkým a drážkovaným/děrovaným, tak jsem si na ten luxus nechal zajít chuť - peníze radši vrazím do prémiových pneumatik a o trochu lepších destiček, protože podle všeho nejezdím tak, abych potřeboval zrovna z brzd dostat absolutní maximum a na svém autě jsem sériové brzdy + lehce upgradované destičky ještě nepřehřál.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od Pedro »

Po rozborce,udrzbe a poskladani,jsem dost casto ,,udelal,, brzdy na 742/136.
To byly fakt dobry a dobre davkovatelny brzdy. Bohuzel nechlazene kotouce,ac z NSR,umiraly diky ctyrem pistkum a tvrdym i mekkym Ferodum,brzo. K lepsim uz jsem se nedokopal,stejne jako na montaz zadnich...
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od BigBang »

Shi píše:Co se týče odvodu tepla chlazením, tak se domnívám, že dírky v kotoučích budou generovat turbulentní proudění, pro odvod tepla je však lepší proudění laminární.
...
Mýlíš se. Přestup tepla je závislý na rychlosti proudění, viskozitě, tepelné vodivosti, char. rozměru kanálu (díry), hustotě. Otázkou je jakou rychlostí můžou ty plyny proudit skrz tu díru a jaký rozměr díry mají. Podle toho pak by se počítal přestup tepla - nucená nebo přirozená konvekce (zjednodušeně výpočet z bezrozměrných čísel pojmenovaných po různých chytrých pánech :) ). Nicméně bych předpokládal, že množství plynů a s tím související rychost proudění nebude nijak extrémně vysoká a ve spojení s poměrně malými průměry kanálů bude produkovat právě proudění laminární.
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od Jerry3 »

Ke tvaru těch děr: na jedněch kotoučích jsem je měl ve formě nálevky s tím, že jejich základ evidentně pocházel z fáze lití a finiš byl dovrtáván. Tohle provedení mi připadalo z několika důvodů nejlepší.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od Shi »

Shi píše:Co se týče odvodu tepla chlazením, ...
Mělo to být samozřejmě odvod tepla prouděním vzduchu - před půlnocí je očividně lepší už nic nepsat.
Neumím si představit, že by dírky mohly přispívat ke vzniku laminárního proudění, nicméně vliv děr/drážek na proudění vzduchu pro účely chlazení bude podle mě tak tak malý, že to bude bez jakéhokoliv praktického významu.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od Pitris »

Pitris píše:Vpředu Brembo/Brembo a vzadu Ferodo/Ferodo. Brzdí to dobře ale zadní brzdy potřebují zahřát víc....
Jenom vzady disky trochu ztmavly - jakoby uvnitř, pod činnou plochou :o
Tak předek Brembo/Brembo super :wink: ale vzadu to Ferodo už ne. Začalo to i drhnout a černý byly víc a víc. Šly do kopru - nandány kotouče i desky Japanparts za 1350,- Tož vyzkúšam a zgómnu :)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bjukemen
Příspěvky: 4867
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od bjukemen »

Na terajsie vozidlo idem na zadnu napravu dat kombinaciu delphi kotuce delphi platnicky alebo metteli kotuce a fri-rech platnicky (je to jeden koncern)
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
bjukemen
Příspěvky: 4867
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od bjukemen »

Brembo vyraba len kotuce platnicky maju dodavatelsky resp par rokov do zadu platnicky od nich vobec nejestvovali..a ani ich moc neodporucam zvycajne su pomerne tvrde az samozrejme aktualne nieje ina zmes
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od NOVON »

Desky od Brembo patří k tem "měkčím"..Ze zkusenosti kotouce jakekoliv,ale desky k nim BREMBO.
Resp. ten přebal a překup dílů obecne je dneska tak rozšířený a kvalita hodne kolísá,tak že v podstate zalezi na co zrovna natrefíš..
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
bjukemen
Příspěvky: 4867
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: BRZDOVÉ KOTOUČE+DESKY-zkušenosti,kombinace,apod..

Příspěvek od bjukemen »

Moja skusenost s doskami brembo je taka ze vo velkej miere mizli kotuce, kotuc platnicka 1:1
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Odpovědět