ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

rexxowski

ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od rexxowski »

Zdravim,
mam C-Max 2007 1.8TDCi 85kW, (pravdepodobne skutecnych) 128tkm najeto. Problem s razenim 2 a 3 rychl. stupne ve studenem pocasi. O jednicce ani nemluve. Z ruznych for jsem se docetl dve mozna reseni problemu:

1) vymena oleje za originalni Ford olej. Nekteri pisou ze ke zlepseni stavu nedoslo.
2) vymena oleje za kvalitni ATF olej. Vetsina pise, ze doslo k vyraznemu zlepseni. Nekteri zase pisou, ze by se experimentovat nemelo a melo menit vzdy za origo olej.

Je lepsi vymenit za origo olej a doufat, ze se to zlepsi nebo spis jit rovnou do ATF a doufat, ze nebude olej saknout a ze to cely nepohrbim? :)
Btw, pokud ATF, jaky by pak mel byt interval vymeny takoveho oleje?

Diky moc za jakoukoliv odpoved!
Martin
Ještěr

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Ještěr »

Napíšu Ti svoje poznatky:
1) do r. 2001 byl pro mtx75 předepsán std, po tomto roce olej 75w90. A přesto jsem z převodovky vypustil ve 145tis. km std a to mám r.v.05. Takže to nějak moc nevadilo, převodovka byla a je tichá.
2) nalil jsem Mogul 75w90, malinko ale fakt nepatrně se to zlepšilo. To jsem připisoval na vrub nové náplni, nikoli jiné specifikaci.
3) Po 15tis. km jsem tomu chtěl dát ještě jednu šanci a nalil origo fordí 75w90 BO. Stále defacto to samé.
Jezdil jsem v životě se spoustou Fordů - Cortina, Taunus, Granada, Tranzit,Escort, Mondeo - to vše v provedení několika generací a s klidným svědomìm prohlašuji, že mtx75 je to nejhoršì, co jsem od Forda poznal.
Nyní bych šel asi cestou Pitrise, který mi radil tuším 75w80, ale raději ať to to tady posvětí kluci. Já už na tu svou převodovku prdím :)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27484
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Pitris »

Něco o tom je i tady: http://www.oleje.cz/forum/prevodovy-ole ... t4236.html
A "fordí" normu (nevím ale jestli je to přesně pro tu "Tvoji" převodovku) v 75w80 má třeba http://www.oleje-fuchs.cz/zbozi/titan-s ... ni-vozidla

A olej bych měnil po 5-ti letech nebo po 100 tkm....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Ještěr

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Ještěr »

Jen taková perlička - volal jsem do autorizáku. kde bylo moje Mondeo prodáno prvnímu majiteli. Na mou otázku, co mám dle VIN nalít do serva mi bylo odvěceno " Tam se leje automaťák, normální dexron dvojku. To se dává do všeho, pane".
Dle roku výroby to ale odpovídá Dexronu III. nikoli II. A dle manuálu a Fordí normy v něm uvedené tam patří úplně něco jiného. Jediný výrobce, co jsem našel, že tu normu splňuje je Liqui Moly a ta kapalina má ZELENOU barvu...jako třeba pro VW. A teď se v tom vyznejte...
Byla tam samozřejmě červená kapalina (jak neobvyklé u mého vozu, že :lol: ), tak jsem jí vyměnil za DIII a nazdar bazar.
e-panolin.cz

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od e-panolin.cz »

To Ještěr: špatně položená otázka. Správně má být: " Co je předepsáno pro konkrétní VIN ?" 8)
Ještěr

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Ještěr »

Tak to bych se nedočkal odpovědi vůbec...ale vyšlo by to nastejno :)
rexxowski

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od rexxowski »

Sakra, takze zase vicemene rozporuplne nazory. Pri procitani diskuze z linku od Pitrise tam nekdo psal, ze se mu to po naliti originalniho 75w-90 BO strasne zlepsilo, ale mel 6-ti kvalt. Jester tady pise, ze ten olej prakticky vubec nepomoh..
Zkusim jeste najit dalsi informace ohledne Fordackejch norem a bud tam naleju nakej origo, kterej mi doporuci v servisu podle VIN nebo naky ATFko. Pak dam vedet, jak to dopadlo :)
Kadopadne diky moc vsem za odpovedi!!
Ještěr

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Ještěr »

Asi takhle - u mého auta najezdila převodovka na jakési ÁTÉefko červené barvy cca 140tis. km a nevylágrovala se. A dál 30tis. km na 75W90 různých značek a taky cajk. Tudíž se nemusíš bát, že bys něco pohnojil. Tak i tak byla stejně tichá, ale prostě jde hůř řadit. Lanovody mám seřízené, několikrát překontrolované.
Všiml jsem si ale jedné věci. Můžeš to vyzkoušet také:
1) Nastartuju motor
2) Vyšlápnu spojku a držím vyšlápnutou. Projedu řadicí pákou všechny kvalty (stále na jedno vyšlápnutí), jde to poprvé ztuha. STÁLE PŘI TOM PRVNÍM VYŠLÁPNUTÍ spojky projedu všechny kvalty ještě jednou. Už tam jdou velmi lehce. Pak klidně znova a znova jakýkoli kvalt bez problému. I při totálně promrzlé převodovce, třeba pár vteřin po startu v hlubokých mrazech!!!
3) Pokud ale pustím spojku a znovu jí zmáčku, situace se opakuje (poprvé ztuha, podruhé dobře). Po ohřátí už není problém nikdy. Nevím, co si o tom mám myslet, asi se srovnají hřídele, natočí se kolečka do vhodných poloh a pak po puštění pedálu se roztočí mrkev a zase se to rozhází. A možná hustý olej brzdí synchronizaci...
rexxowski

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od rexxowski »

S tim razenim to je presne jak pises. Ja jsem fascinovanej tim, ze par minut po nastartovani v mrazu to jde mnohdy lip, nez po ujeti dalsich 5km.. Ale jak kdy :) Proste totalni nahoda. Lanovody jsem taky nechal promazat a seridit. Bohuzel to nemelo zadny vliv..
Jedine, co ma vzdycky vliv, je zahrati prevodovky, coz me neustale privadi na to, ze ridsi olej by mel pomoct. Pak me ale moc nepotesuje skutecnost, ze u tebe (Jester) to ATF olej neresil. Jestli jsem to spravne pochopil, tak ani prvnich 140tkm s ATF olejem nebyl to prave orechove..
Ještěr

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Ještěr »

No, nevím jak to šlo když bylo nové, já ho kupoval při 130ti.km. Nutno podotknout, že poctivých a ověřených přes známého z autorizáku, kde bylo servisováno. A první zimu po koupi (kupoval jsem ho v Dubnu) jsem si toho všiml. Myslím, že je to z větší části konstrukční chyba, než vina náplně (jak stáří náplně, tak specifikace). Protože spousta převodovek u Forda s původní náplní a nájezdem třeba 500tis. km řadí líp...
rexxowski

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od rexxowski »

Tak jsem zde s vysledkem prvni faze mych laboraci.. Po porade se svym opravarem a po kontrole u distributora jsem tam nalil toto: http://www.millersoils.cz/377--ee-trans ... 75w90.html
Chtel jsem tomu dat sanci a dal tam stejnou viskozitni tridu, ackoliv k tomu zrejme v dnesni dobe neni az tolik duvodu.
A vysledek? Doslo ke zlepseni prechodu z nizsiho stupne na vyssi. Pri razeni z 2->3 a ze 3->4 uz se to nezadrhava na ceste z neutralu do vyssiho stupne. Zarazeni jednicky pri urcite minimalni rychlosti je stale nemozne. Suma sumarum k dramatickemu zlepseni nedoslo. Tolik zatim pro vsechny, kdo se touto otazkou take zabyvaji..
Nevim, jestli uz si na to zvyknu jako Jester :) ale kdyby ne, tak tam jeste dam nakej ATF olej a napisu co a jak. Abych treba par lidem usetril hledani a penize..
Návštěvník

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Návštěvník »

rexxowski píše:... nakej ATF olej a napisu co a jak. Abych treba par lidem usetril hledani a penize..
Ne "ňákej" ale Valvoline MaxLife ATF! A ne proto, že jde o Valvoline, ale proto, že splňuje SP II/III. :idea:
Návštěvník

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Návštěvník »

Zdravim,
jsem zde s dalsi fazi experimentu s oleji :-P
Bohuzel se ukazalo, ze olej Millers 75w90 z meho minuleho prispevku je velmi nevhodny pro provoz v teplotach vic pod nulou. Auto po vyjeti z teply garaze radilo bez problemu, ale jakmile jsem vyjizdel s promrzlym autem, tak byl problem s razenim predevsim druheho stupne. A to ze jako hodne.
Proto jsem se nakonec priklonil k rade Pitrise a dal tam Fuchs 75w80 z jeho prispevku. Mel jsem to udelat rovnou :oops:
Nicmene teprve pri surfovani ohledne Fuchs 75w80 jsem pochopil celou problematiku a pokud to nekoho zajima, tak zde je vysvetleni, proc Millers 75w90 neni dobry napad, ackoliv originalni Ford olej ma taky viskozitni tridu 75w90..
Jeste ohledne ATF oleje. Vzhledem k tomu, ze se jedna uz o hodne ridke oleje, trosku jsem se obaval mozneho prehrivani oleje v letnim pocasi. Preci jen automaticke prevodovky maji chladic oleje, jimz klasicka manualni prevodovka nedisponuje, jest tomu tak? Toto mi ale bylo vyvraceno jak Jesterem zde v diskuzi, tak i clovekem, ktery mi auto servisuje. Tak nevim.. 8)

Viskozitni trida 75w90 urcuje pouze maximalni, resp. minimalni viskozitu. Jinymi slovy, olej 75w90 musi mit viskozitu maximalne 150000mPas (milipascalsekunda) pri -40 stupnich Celsia. Naopak pri +100 stupnich Celsia musi byt minimalne 13,5 a maximalne 24 mm2/s. To je ale skutecne velky prostor, ktery ve finale znamena dramaticke rozdily mezi vlastnostmi oleju stejne nebo sousedici tridy. Predevsim v hodnotach viskozity pri teplotach pod nulou. Zde je porovnani trech oleju, dva z nich jsem pouzil a zduvodneni, proc muj prvni vyber byl tak spatny. Castecne vynato z meho rozhovoru s technikem olejarske firmy:

1) Kinematicka viskozita je dynamicka viskozita zavisla na hustote, je to pravda?
Odpoved:Ano

2) Proc se u teploty -40 stupnu uvadi dynamicka viskozita a u teplot +40 a +100 stupnu kinematicka?
Odpoved:Závislost dynamické a kinematické viskozity jste popsal správně, při velmi nízkých teplotách je tekutost oleje malá, a jeho průtok silou gravitace je nepatrný, proto se měří dynamicky – rotačním viskozimetrem, nejčastěji Brookfieldovým. Jednotky cP (centipoise) a mPas (milipascalsekunda) jsou totožné.

3) Je Brookfield viskozita totozna s dynamickou viskozitou?
Odpoved:Vyplyva z odpovedi 2)

4) Priklad srovnani tri oleju:

Millers EE Transmission 75w90 Nano (http://www.millersoils.cz/377--ee-trans ... 75w90.html)
Kinematicka viskozita pri +100 stupnich: 17.85cSt (neboli mm2/s ?)
Kinematicka viskozita pri +40 stupnich: 108cSt (mm2/s ?)
Brookfield viskozita pri -40 stupnich: 48,000 cP (neboli 48000 mPas?)

Millers TRX Synth 75w80 GL5 (http://www.millersoils.cz/387--trx-synth-75w80-gl5.html)
Kinematicka viskozita pri +100 stupnich: 8.7cSt (neboli mm2/s ?)
Kinematicka viskozita pri +40 stupnich: 46.0cSt (mm2/s ?)
Brookfield viskozita pri -40 stupnich: 133,000 cP (neboli 133000 mPas?)

Fuchs Titan SINTOFLUID 75w80 (http://www.oleje-fuchs.cz/zbozi/titan-sintofluid-75w-80)
Kinematicka viskozita pri +100 stupnich: 9.4 mm2/s
Kinematicka viskozita pri +40 stupnich: 49.8 mm2/s
Dynamicka viskozita pri -40 stupnich: 37,000 mPas

5)Jak je mozne, ze Millers TRX 75w80 ma pri -40 stupnich v podstate trojnasobne vetsi viskozitu nez Fuchs 75w80 kdyz pri teplotach +40 a +100 jsou na tom vicemene stejne. A souvisejici otazka, jak to, ze Millers 75w90 Nano muze mit pri -40 stupnich skoro stejnou viskozitu jako Fuchs 75w80 kdyz pri teplotach +40 a +100 jsou na tom uplne jinak?

Odpoved:
Nesoulad mezi „logikou“ viskozit při běžných a velmi nízkých teplotách je dán recepturou produktů – konkrétně použitými základovými oleji a kombinací aditiv (tzv. Pour point depressants – snižovačů bodu tuhnutí). Z hodnoty viskozity při -40 °C nelze odvozovat chování oleje při 40 a 100 °C a naopak.

Muj osobni zaver:
Pri vyberu prevodoveho oleje je samozrejme nejlepsi se drzet normy vyrobce auta. Pokud zacnete vybirat jiny olej, nelze se drzet udaje vyskozitni tridy, ale je potreba se primo podivat na udaje o viskozite pri jednotlivy teplotach -40, +40 a +100 stupnu. Dalsi nemene dulezitou vlastnosti je take vykonova trida.
Návštěvník

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Návštěvník »

Návštěvník píše:... Muj osobni zaver:
Pri vyberu prevodoveho oleje je samozrejme nejlepsi se drzet normy vyrobce auta. Pokud zacnete vybirat jiny olej, nelze se drzet udaje vyskozitni tridy, ale je potreba se primo podivat na udaje o viskozite pri jednotlivy teplotach -40, +40 a +100 stupnu. Dalsi nemene dulezitou vlastnosti je take vykonova trida.
Ano, v tom to celé vězí. Ideální převodový olej by měl mít co nejnižší viskozitu při -40 st. C a co nejvyšší při +100 st. C. Jenže takové oleje se na evropském trhu nevyskytují (Diaqueen, Redline apod.). A u dost velkého množství olejů vůbec nelze dohledat hodnotu viskozity při -40 st. C.
Escort
Příspěvky: 182
Registrován: pon dub 10, 2006 15:29

Re: ATF do FORD MTX75 a interval vymeny?

Příspěvek od Escort »

Já v dobách kdy měl ještě Escorta s MTX75 tak jsem měnil olej a použil jsem OMV ATF II což byl v té době jediný sehnatelný olej, který splňoval předepsanou normu ESD-M2C 186-A. Co vím tak dodnes v tom autě je a použilo jej několik kluků z Escortího fóra a všichni jej chválili narozdíl od těch co použili neATF převoďák. Ani originál od Fordu s takovou normou neexistoval.
Odpovědět