API SM
Moderátor: Colommbo
Myslim si, ze oleje API SM mozu plnohodnotne nahradit oleje API SJ ci SL...necital som ziadne vyjadrenie od vyrobcov oleja, zeby pisali nieco o tom, ze oleje SM nemozno naliat do starsieho auta, napr. tam kde bol doporucovany olej napr. SJ ...... napr. Total 5w40....lejem ho uz par rokov, zo zaciatku bol SJ, potom tusim SL a teraz mam 3x5 litrove balenia kde je uz API SM (samozrejme aj ACEA A3/B3/B4 + VW 502 00 VW 505 00 ) ....rovnako aj olej Mobil 1 - 5w50, na obale je napisane API SJ/SL/SM....ziadne varovanie tam nieje, ze si znicim motor ked ho nalejem do auta ktore ma doporuceny olej napr. minimalne API SG....
No a co chceš ještě vědět? Vždyť všechno už bylo řečeno v jiném vláknu! A neodvolávej se, prosím, na předpis nepochybně japonského výrobce vozu/motoru z doby, kdo on a ani nikdo jiný ještě vůbec netušil, že bude nějaký olej API SM.
Ano, klidně ho použij, ovšem s vědomím v některých důležitých hlediscích zatím (třeba se to časem zlepší) podstatně horších parametrů v zájmu DLOUHODOBÉ (to zdůrazňuji) ochrany samotného motoru. A pokud tě zajímá odborný názor tribotechnika, tak jsi už svého času dostal odkaz na článek J. Černého. Jen doufám, že nočekáváš nějaké vyjádření od samotných výrobců olejů v tom smyslu, že API SM je šunt. Naopak, z pohledu dnešních požadavků přece musí být ten "nej", když chrání životní prostředí... Ale kde že je tam ochrana motoru?
Ano, klidně ho použij, ovšem s vědomím v některých důležitých hlediscích zatím (třeba se to časem zlepší) podstatně horších parametrů v zájmu DLOUHODOBÉ (to zdůrazňuji) ochrany samotného motoru. A pokud tě zajímá odborný názor tribotechnika, tak jsi už svého času dostal odkaz na článek J. Černého. Jen doufám, že nočekáváš nějaké vyjádření od samotných výrobců olejů v tom smyslu, že API SM je šunt. Naopak, z pohledu dnešních požadavků přece musí být ten "nej", když chrání životní prostředí... Ale kde že je tam ochrana motoru?
Klídééék!Anonymous píše:No a co chceš ještě vědět? Vždyť všechno už bylo řečeno v jiném vláknu! A neodvolávej se, prosím, na předpis nepochybně japonského výrobce vozu/motoru z doby, kdo on a ani nikdo jiný ještě vůbec netušil, že bude nějaký olej API SM.
Ano, klidně ho použij, ovšem s vědomím v některých důležitých hlediscích zatím (třeba se to časem zlepší) podstatně horších parametrů v zájmu DLOUHODOBÉ (to zdůrazňuji) ochrany samotného motoru. A pokud tě zajímá odborný názor tribotechnika, tak jsi už svého času dostal odkaz na článek J. Černého. Jen doufám, že nočekáváš nějaké vyjádření od samotných výrobců olejů v tom smyslu, že API SM je šunt. Naopak, z pohledu dnešních požadavků přece musí být ten "nej", když chrání životní prostředí... Ale kde že je tam ochrana motoru?
Re: API SM
Tribotechnik (ing. Černý) se vyjádřil (a prokazatelně a dokazatelně) - pokud to nechceš pochopit, bohužel.FF píše:http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... sc&start=0
...zakladám radšej nový thread. Ešte sme to nedoriešili!
Bol by som rád keby sa k danej téme vyjadril aj niekto od tribotechnikov...
A já si myslím, že to bylo dostatečně vysvětleno právě v tom vlákně, na které odkazuješ.....pokud se jedná o starší motor (API SM byla založena r. 2004), olej SM použít můžeš, ale v rámci dlouhodobé bezporuchovosti je VHODNÉ ten olej vyměnit při zimních krátkých jízdách o něco dřív, než bys měnil olej SL. PROČ? Přečti si znovu ten poslední odstavec v tomto odkazu: http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju5
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57
Re: API SM
Norma API SM je americká norma a platí od roku 2002 a zde není podstatná. Pro Euro 4 od roku 2004 je rozhodující norma C1-3 a právě zde došlo k podstatnému snížení některých aditiv a právě na tyto oleje ing. Černý upozornil. Norma C1-3 je také u těchto olejů uvedena a tyto oleje je skutečně nevhodné používat do starších motorů. U olejů API SM sice už došlo k úpravě některých aditiv, ale v podstatně menší míře. Proto také některé oleje, třeba Mobil1 0W-40 plní normy API SJ, SL a SM, ale ne už ACEA C. Oleje s normou API SM tedy jdou bez problémů použít i do starších motorů, oleje ACEA C také, ale zde je skutečně vhodné zkrátit interval výměny.Pitris píše:Tribotechnik (ing. Černý) se vyjádřil (a prokazatelně a dokazatelně) - pokud to nechceš pochopit, bohužel.FF píše:http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... sc&start=0
...zakladám radšej nový thread. Ešte sme to nedoriešili!
Bol by som rád keby sa k danej téme vyjadril aj niekto od tribotechnikov...
A já si myslím, že to bylo dostatečně vysvětleno právě v tom vlákně, na které odkazuješ.....pokud se jedná o starší motor (API SM byla založena r. 2004), olej SM použít můžeš, ale v rámci dlouhodobé bezporuchovosti je VHODNÉ ten olej vyměnit při zimních krátkých jízdách o něco dřív, než bys měnil olej SL. PROČ? Přečti si znovu ten poslední odstavec v tomto odkazu: http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju5
Re: API SM
- To dost těžko, když na samotném webu API je uvedeno přesné datum zavedení normy API SM - 30. 11. 2004!Anonymous píše:Norma API SM je americká norma a platí od roku 2002 a zde není podstatná. Pro Euro 4 od roku 2004 je rozhodující norma C1-3 a právě zde došlo k podstatnému snížení některých aditiv a právě na tyto oleje ing. Černý upozornil. Norma C1-3 je také u těchto olejů uvedena a tyto oleje je skutečně nevhodné používat do starších motorů. U olejů API SM sice už došlo k úpravě některých aditiv, ale v podstatně menší míře. Proto také některé oleje, třeba Mobil1 0W-40 plní normy API SJ, SL a SM, ale ne už ACEA C. Oleje s normou API SM tedy jdou bez problémů použít i do starších motorů, oleje ACEA C také, ale zde je skutečně vhodné zkrátit interval výměny.
- Bavíme se tu o benzínových motorech, tedy o API SM, nikoli o "céčkových" olejích. Ale je pravda, že Low SAPS je mohem podstatnější pro diesely vybavené filtrem pevných částic.
Re: API SM
Jo to SM platí od roku 2004, vím to překlepl jsem se. Ty céčkové oleje jsem měl na mysli v ACEA, tam jsou pro vznětové i zážehové motory, nikoliv v API, kde je C pro vznětové motory.Anonymous píše:- To dost těžko, když na samotném webu API je uvedeno přesné datum zavedení normy API SM - 30. 11. 2004!Anonymous píše:Norma API SM je americká norma a platí od roku 2002 a zde není podstatná. Pro Euro 4 od roku 2004 je rozhodující norma C1-3 a právě zde došlo k podstatnému snížení některých aditiv a právě na tyto oleje ing. Černý upozornil. Norma C1-3 je také u těchto olejů uvedena a tyto oleje je skutečně nevhodné používat do starších motorů. U olejů API SM sice už došlo k úpravě některých aditiv, ale v podstatně menší míře. Proto také některé oleje, třeba Mobil1 0W-40 plní normy API SJ, SL a SM, ale ne už ACEA C. Oleje s normou API SM tedy jdou bez problémů použít i do starších motorů, oleje ACEA C také, ale zde je skutečně vhodné zkrátit interval výměny.
- Bavíme se tu o benzínových motorech, tedy o API SM, nikoli o "céčkových" olejích. Ale je pravda, že Low SAPS je mohem podstatnější pro diesely vybavené filtrem pevných částic.
...takže už len z tohoto dovodu podla mna nemože byt SM PLNOHODNOTNOU nahradou za oleje SL a to som pochopil aj z toho članku čo pisal Ing.Černýbjukemen píše:...ked sme pri olejoch napr. ten Mobil 5W-50 čo ma pisane API SJ/SL/SM tak olej v žiadnom pripade nemože byť zaroven SL aj SM lebo to M už neobsahuje aditíva (a ostatne su na dosť nizkej hodnote) ktore sa bežne vyskitujú v olejoch L popripade je ich obsah mimoriadne nízky...
Nekecej, já mám taky ten samý Total z loňska a tam je ještě SL.Anonymous píše:napr. tam kde bol doporucovany olej napr. SJ ...... napr. Total 5w40....lejem ho uz par rokov, zo zaciatku bol SJ, potom tusim SL a teraz mam 3x5 litrove balenia kde je uz API SM (samozrejme aj ACEA A3/B3/B4 + VW 502 00 VW 505 00 )
bylo
je
je