Zdravím.
Snad nevadí že sem založil nové téma hned jako první příspěvek.
Potřeboval bych poradit ohledně olejů se specifikací API SG. Provozuju youngtimer ameriku, kde je do motoru uveden olej s výše uvedenou specifikací. Dříve sem lil Shell Helix HX3 který tuto normu splňoval, teď se ale dá sehnat pouze v normě API SL/CF.
Vím že se říká lepší nějaký olej, než žádný Ale na oleje jsem pes a snažím se vždy dávat přesně podle normy co doporučuje výrobce. Takže hledám alternativu. Na US fórech o tom několikrát probíhala diskuze, ale většinou to skončilo tím, že někdo leje "obyčejný 10w40" někdo posílá olej z USA a atd...
V této specifikaci se ještě dají najít oleje do sekaček, do 4 taktních motorek které mají olejovou náplň společnou s převodovkou, nebo třeba M7ADS III. Ten mi ze všech olejů přijde nejsympatičtější, ale nejsem si jistý jak je to s aditivací? Specifikace toho oleje je vysoce zatěžový, pro přeplňované diesely. Lil jsem ho do zetoru jestli si to dobře pamatuju
Jak to teda je? Můžu ho teoreticky do motoru nalít, nebo ne? Víte případně o nějaké lepší alternativě? Ohledně US motorů se hodně diskutuje taky obsah ZDDP snad kvůli přidírání vaček a zdvihátek, ale tam už se dost ztrácím. Jedno ale vím jistě, když sem jednou nalil ridší olej s vyšší specifikací, tlakoměr na přístrojovce byl na spodní hranici, takže olej šel hned zase ven.
Api SG
Moderátor: Colommbo
- Colommbo
- Příspěvky: 9929
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Api SG
Dávám na zvážení Elf Excellium (API SG) anebo Sunoco Synturo Sportivo (API SH)
http://www.autodily-cardo.cz/-3/elf-excellium-5w-50-4l/
http://www.eshop-rychle.cz/bezo/eshop/3 ... O-5W-50-5L
http://www.autodily-cardo.cz/-3/elf-excellium-5w-50-4l/
http://www.eshop-rychle.cz/bezo/eshop/3 ... O-5W-50-5L
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Api SG
Já začnu trošku od konce....
Ty oleje co "poslal" Colommbo by určitě šly použít taky, ale 5w je pro "youngtimer ameriku" asi zbytečné protože při mrazech pod těch -10°C ji asi provozovat nebudeš.... Ale jsou za menší peníz.... stejně jak třeba ta varianta autoolejů SAE 10w40, což by asi taky šlo, ale určitě bych hledal API max. SJ či SL....
Olej do 4T motorek nebo do sekaček bych tam určitě nedával neboť API SG není všechno a ty oleje byť to SG mají, tak jsou pro ZCELA jiné motory a jízdní podmínky.... A M7ADS III Netroufnu si poradit
....to že má olej vyšší specifikaci v žádném případě neznamená že musí být "řidší" - nízkoviskóznější. A pak ještě je potřeba rozlišit (nízko)viskozitu za studena a za provozní teploty motoru. Nepředpokládám že by si někdy použil "řídký" olej ACEA A1, takže zůstaneme u A2 nebo A3.... A když vezmu v potaz, žeSpitfire píše:....když sem jednou nalil ridší olej s vyšší specifikací, tlakoměr na přístrojovce byl na spodní hranici....
tak půjde buď o SAE 15w40, který jde mimochodem ještě běžně koupit a API SG nebo SJ bych neřešil, nebo o "monograde" SAE 40, který zase svou provozní viskozitou odpovídá zhruba olejům xw/50, tak se dá doporučit třeba i řada Classic od Millers oils. Jestli s tou "amerikou" budeš jezdit jenom mimo zimu, tak např. http://www.millersoils.cz/pistoneeze-p50?c=148 nebo "multigrade" (20w lze startovat i při -10-ti °C) http://www.millersoils.cz/classic-perform-20w50?c=150 (kde je mimochodem i vysoký podíl ZDDP aditiv).Spitfire píše:....Dříve sem lil Shell Helix HX3....
Ty oleje co "poslal" Colommbo by určitě šly použít taky, ale 5w je pro "youngtimer ameriku" asi zbytečné protože při mrazech pod těch -10°C ji asi provozovat nebudeš.... Ale jsou za menší peníz.... stejně jak třeba ta varianta autoolejů SAE 10w40, což by asi taky šlo, ale určitě bych hledal API max. SJ či SL....
Olej do 4T motorek nebo do sekaček bych tam určitě nedával neboť API SG není všechno a ty oleje byť to SG mají, tak jsou pro ZCELA jiné motory a jízdní podmínky.... A M7ADS III Netroufnu si poradit
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Api SG
Pánové, díky za reakce a rady.
Nijak moc se v mazivech nevyznám, ale nejsou dnešní oleje mnohem řidší/tekutejší než oleje do motorů z 80/90 let a s tím i mnohem menší mazací kanálky moderních motorů? Nevím, ptám se.
Auto jezdí skutečně jen v létě, takže bohatě stačí 15w40.
Je to docela věda, Teď jsem se začetl do článků Ing Jaroslava Černého o mýtech ohledně olejů a nestíhám se divit
Pár lidí psalo, že používají m7ads3 úplně v pohodě, ale když píšete, že jen na normě nezáleží tak si nejsem jistej. Na stránkách prama jsem našel že má snad 0,8 procenta zinkových solí což by mělo být zddp. Otázka je, jestli je to hodně, nebo málo
Nijak moc se v mazivech nevyznám, ale nejsou dnešní oleje mnohem řidší/tekutejší než oleje do motorů z 80/90 let a s tím i mnohem menší mazací kanálky moderních motorů? Nevím, ptám se.
Auto jezdí skutečně jen v létě, takže bohatě stačí 15w40.
Je to docela věda, Teď jsem se začetl do článků Ing Jaroslava Černého o mýtech ohledně olejů a nestíhám se divit
Pár lidí psalo, že používají m7ads3 úplně v pohodě, ale když píšete, že jen na normě nezáleží tak si nejsem jistej. Na stránkách prama jsem našel že má snad 0,8 procenta zinkových solí což by mělo být zddp. Otázka je, jestli je to hodně, nebo málo
Re: Api SG
A co takhle SUPER TURBO od Parama nebo MOGUL FELICIA?
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Re: Api SG
to Spitfire: Nikdo nepsal o tom že by na normě nezáleželo. Ale to, co předepisuje výrobce motoru, je NEJNIŽŠÍ specifikace. A jestli si zde přečetl články p. Černého, tak se tam píše mj. i o tom, že přejít na vyšší specifikaci nevadí. Jen je potřeba k tomu dodržet že by se API mělo zvedat postupně - SG, SH, SJ, SL.... a přejít o max. dvě písmena. NEJDE z API SE rovnou na API SL - kvůli čistícím schopnostem olejů s vyšší API - hrozí tam překotné rozpuštění úsad a ucpání nějakého mazacího kanálku....
Jinak prosím Tě - když budeš mít olej dejme tomu 15w40 API SC a 15w40 API SL, tak jejich viskozitní vlastnosti budou jak za studena, tak i za tepla téměř totožné. A pokud použiješ olej se 40 nebo 50, tak se nic nestane. Ano - dnes jsou oleje (i) tekutější, ALE ty mají jiné SAE. 5w30, 0w30, 5w20, 0w20 atd. a poznáš je podle ACEA, která je A1/B1/A5/B5/C1/C2. Ty hledej oleje ACEA A2/A3 a API SG, SH, SJ
A proč ne zahradní nebo motooleje když i ty mají API SG Protože motooleje mají tím stejným olejem mazanou i převodovku a spojku a zahradní oleje budou mazat motory které jsou maloobjemové točivé a 90% času budou u max. otáček, kdežto Tvůj motor (troufnu si tipnout, když si to zde nenapsal) bude alespoň čtyřlitr převalující se těch 90% času někde okolo 2-3 tisíc. Ty oleje jsou JINAK aditivované....
A jestli jezdíš jen v létě, dá se dobře nejen 15w40, ale třeba i 20w40, 15w50 nebo 20w50....
A množství ZDDP přísad bych neřešil, tyto oleje (rozuměj API SG, SH, SJ a ACEA A2/B2/A3/B3) jich mají dostatek. Méně jich je (kvůli emisním normám) u API SL, SM, SN a u ACEA C1/C2/C3/C4....
Jinak prosím Tě - když budeš mít olej dejme tomu 15w40 API SC a 15w40 API SL, tak jejich viskozitní vlastnosti budou jak za studena, tak i za tepla téměř totožné. A pokud použiješ olej se 40 nebo 50, tak se nic nestane. Ano - dnes jsou oleje (i) tekutější, ALE ty mají jiné SAE. 5w30, 0w30, 5w20, 0w20 atd. a poznáš je podle ACEA, která je A1/B1/A5/B5/C1/C2. Ty hledej oleje ACEA A2/A3 a API SG, SH, SJ
A proč ne zahradní nebo motooleje když i ty mají API SG Protože motooleje mají tím stejným olejem mazanou i převodovku a spojku a zahradní oleje budou mazat motory které jsou maloobjemové točivé a 90% času budou u max. otáček, kdežto Tvůj motor (troufnu si tipnout, když si to zde nenapsal) bude alespoň čtyřlitr převalující se těch 90% času někde okolo 2-3 tisíc. Ty oleje jsou JINAK aditivované....
A jestli jezdíš jen v létě, dá se dobře nejen 15w40, ale třeba i 20w40, 15w50 nebo 20w50....
A množství ZDDP přísad bych neřešil, tyto oleje (rozuměj API SG, SH, SJ a ACEA A2/B2/A3/B3) jich mají dostatek. Méně jich je (kvůli emisním normám) u API SL, SM, SN a u ACEA C1/C2/C3/C4....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Api SG
Naozaj by nebolo od veci napísať, že o aké auto a aký motor sa jedná.
Čo sa týka tlaku oleja, je taký mýtus, že čím väčší je tlak, tým lepšie. Tu by som dôsledne upozornil na to, že to tak nie je, obzvlášť ak tlak dosahuje svojho maxima už pri nízkych otáčkach. Ideálny je stav, ak tlak oleja stúpa postupne pridávaním otáčok, ale maxima nedosiahne ani pri obmedzovači. To znamená, že zvyšovaním otáčok sa zvyšuje aj množstvo oleja ktoré preteká motorom a tým pádom aj maže. Naopak, ak by napr. tlak oleja bol dosiahnutý skôr, znamenalo by to, že časť oleja pri ďalšom zvyšovaní otáčok by už išla cez obtokový ventil, a tým pádom by pri väčšom počte otáčok motor už nedostával viac oleja na mazanie, čo nie je ideálny stav.
Takže ja osobne by som viskozitu vybral podľa toho, ako by sa motor a tlakomer oleja správali, a skúšal by som postupne 15W-40, 10W-40, 5W-40 a bez problémov až po 0W-40 ak by bolo treba, a medzitým by som postupne dával vyššie API. Je to možno čudné, dávať taký olej do starého auta, ale 0W ani API SN oleje ničomu neuškodia ak ich nenaleješ do staršieho motora, skôr naopak, len ako to tu bolo písané, je lepšie zlepšovať kvalitu oleja postupne a nie skokom.
Čo sa týka tlaku oleja, je taký mýtus, že čím väčší je tlak, tým lepšie. Tu by som dôsledne upozornil na to, že to tak nie je, obzvlášť ak tlak dosahuje svojho maxima už pri nízkych otáčkach. Ideálny je stav, ak tlak oleja stúpa postupne pridávaním otáčok, ale maxima nedosiahne ani pri obmedzovači. To znamená, že zvyšovaním otáčok sa zvyšuje aj množstvo oleja ktoré preteká motorom a tým pádom aj maže. Naopak, ak by napr. tlak oleja bol dosiahnutý skôr, znamenalo by to, že časť oleja pri ďalšom zvyšovaní otáčok by už išla cez obtokový ventil, a tým pádom by pri väčšom počte otáčok motor už nedostával viac oleja na mazanie, čo nie je ideálny stav.
Takže ja osobne by som viskozitu vybral podľa toho, ako by sa motor a tlakomer oleja správali, a skúšal by som postupne 15W-40, 10W-40, 5W-40 a bez problémov až po 0W-40 ak by bolo treba, a medzitým by som postupne dával vyššie API. Je to možno čudné, dávať taký olej do starého auta, ale 0W ani API SN oleje ničomu neuškodia ak ich nenaleješ do staršieho motora, skôr naopak, len ako to tu bolo písané, je lepšie zlepšovať kvalitu oleja postupne a nie skokom.
Re: Api SG
Taky sem zjistil, že HX3 15W40 je SL, takže pro svojí potřebu vávám, jestli to není moc, no a objevil jsem tohle:
http://www.shell.com/motorist/oils-lubr ... 5w-40.html
Jen se to nedá u nás sehnat....
http://www.shell.com/motorist/oils-lubr ... 5w-40.html
Jen se to nedá u nás sehnat....
Re: Api SG
Mám za to, že M7ADSIII+ (API-SG) je také vhodný, takže do SVÉHO motoru bych ho dal. Tobě neradím nic .