Amper plus

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

FF

Příspěvek od FF »

Chlapi,

-nič nepridávať do akumulátora!
-nič nepridávať do motorového oleja!


Jedine do paliva má zmysel pridávať rôzne volovinky - najmä tie, čo na seba viažu vodu, prípadne tie, ktoré čistia...

Zasulfátovanému akumulátoru pomôže jedine to, že predídeme jeho zasulfátovaniu!
...a to tým, že kúpime akumulátor s vyšším pomerom štartovacieho prúdu voči kapacite akumulátora (teda zväčšenou činnou plochou mriežok, takýto akumulátor sa rýchlejšie nabije aj pri nižších teplotách, práve kvôli zvačšenej ploche mriežok, ktorá sa "dotýka" elektrolytu a teda čiastočne kompenzuje pomalší pohyb častíc pri nižších teplotách a dodá štartovací prúd z kategórie o triedu vyšších kapacít, napr. akumulátor 46Ah EN450A, ktorý je približne rovnako veľký (dokonca aj o niečo nižší) ako 44Ah EN320A, je výhodnejší ako použiť namiesto tej 44-ky 60Ah EN420A, ktorý je už o kus vačší, a napriek tomu dodá nižší štartovací prúd)
...a kúpime akumulátor s mriežkami legovanými vápnikom, ktoré zabezpečia o dve tretiny nižšie samovybíjanie oproti klasike a sem-tam multimetrom námatkovo zmeriame nabíjacie napätie na svorkách akumulátora, pretože dlhodobo nedostatočne nabitý akumulátor sa s vami rád rozlúči spomínaným zasulfátovaním!
modelář

Příspěvek od modelář »

Přidám svůj vlastní subjektivní názor a abych ho nemusel rozepisovat, uvedu pouze tolik, že se téměř dokonale kryje s tím, co sem už napsal FF, pouze s následujícími drobnými dodatky:
1/ pokud už k sulfatizaci došlo, pak přípravky typu AmperPlus skutečně pomáhají prodloužit život akumulátoru, který by jinak už byl na vyhození;
2/ pokud je akumulátor buď špatně zvolených parametrů (viz příspěvek FF) a/nebo se nelze vyhnout nepříznivým podmínkám jeho provozování, pak je třeba použít tyto přípravky preventivně, nejlépe v době, kdy aku začíná projevovat nějakou "slabost";
3/ vápníková technologie, jestli se nemýlím, vyžaduje vyšší nabíjecí napětí (14,3V), než některými výrobci dodnes používaný standard 13,8V (mj. z důvodu event. montáže gelovky), takže pověsit vápník na klasiku může být kontraproduktivní - sice méně trpí samovybíjením, ale zase se nikdy pořádně nedobije.

No a z toho všeho plyne, že úplně nejlepší je gelovka! :wink:
FF

Příspěvek od FF »

modelář píše:1/ pokud už k sulfatizaci došlo, pak přípravky typu AmperPlus skutečně pomáhají prodloužit život akumulátoru, který by jinak už byl na vyhození;
Nikdy som nevidel dôkaz a preto si myslím, že pomáhajú predĺžiť akurát agóniu, a nie životnosť odchádzajúceho akumulátora (kua, ale som to vystihol :wink: )
modelář píše:2/ pokud je akumulátor buď špatně zvolených parametrů (viz příspěvek FF) a/nebo se nelze vyhnout nepříznivým podmínkám jeho provozování, pak je třeba použít tyto přípravky preventivně, nejlépe v době, kdy aku začíná projevovat nějakou "slabost";
Preventívne používanie potom nemá zmysel - pokiaľ všetko funguje tak, ako má, a ak nie, tak potom odstránieť príčinu.
modelář píše:3/ vápníková technologie, jestli se nemýlím, vyžaduje vyšší nabíjecí napětí (14,3V), než některými výrobci dodnes používaný standard 13,8V (mj. z důvodu event. montáže gelovky), takže pověsit vápník na klasiku může být kontraproduktivní - sice méně trpí samovybíjením, ale zase se nikdy pořádně nedobije.
Toto je "zažitý" omyl. Každý akumulátor javí známky plného nabitia až niekde okolo 16,5V, čo je v automobile nemysliteľné a aj zbytočné (je to už vyše 2 Volty po plynovacom napätí a elektrolyt by sa jednoducho odparil), pretože akumulátor môže dlhodobo fungovať pri dobíjaní do, alebo tesne pod plynovacie napätie, čo je 14,2 až 14,4V (v automobile dosiahnuteľné pri povypínaných spotrebičoch), pričom pri pozapínaní spotrebičov je v poriadku aj 13,6 až 13,8V. Sám prevádzkujem v 11 ročnej Škode Felicia 1.3 40kW :wink: najmodernejší 46Ah EN450A akumulátor s vápnikovou technológiou a zväčšenou plochou mriežok, a o nedostatočnom dobíjaní nemôže byť ani reči! ...a pri svojej veľkosti o niečo menšej ako klasický 44Ah akumulátor a štartovacím prúdom EN450A, môže motor Felicie 1.3 MPi 40kW aj spolu so štartérom a motorovým olejom s viskozitou SAE 5W-40 pri štarte, aj vyskočiť spod kapoty priamo na zmrznutú cestu - tak ho fantasticky roztočí... :idea: :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

FF: jsem rád, že ti to startuje, ale pokud bys měl v pořádku i tu "slabší" baterku, tak by ti to napoprvé startovalo pořád stejně, tam spíše záleží na Wýkonu startéru a čistotě vzduchového filtru (!).

Připomněl bych geniální přístroj zvaný dobíječka :lol: Potom je také důležité racionalizovat využití automobilu, na krátké trase nejen, že se neprohřeje olej ale ani baterku moc nepotěšíte. Máme na 7 leté fabii ještě fabrikáckou Akumu a najeto 50tis Km, pořád startuje dobře a ihned po připojení nabíječky plynuje.
Myslím, že klasický test hustoty kyseliny je daleko nejlepší způsob zjištění stavu baterie.
FF

Příspěvek od FF »

Štartér môže mať Wýkon aký chce, keď mu ho nemá čo dodať... ...a tie nabíjačky: nekupujte si nabíjačky bez elektroniky, teda také, ktoré sa samé neodstavia, alebo neprepnú do iného režimu po dosiahnutí plynovacieho napätia!
modelář

Příspěvek od modelář »

FF píše: pretože akumulátor môže dlhodobo fungovať pri dobíjaní do, alebo tesne pod plynovacie napätie, čo je 14,2 až 14,4V (v automobile dosiahnuteľné pri povypínaných spotrebičoch), pričom pri pozapínaní spotrebičov je v poriadku aj 13,6 až 13,8V.
OK, máme na věc rozdílné názory a třeba také rozdílné praktické zkušenosti, které nás k těm rozdílným názorům přivedly.

Ovšem k tomu, co jsem vytrhl z příspěvku FF, si dovolím podotknout, že dobíjecí soustava moderního vozu je stavěná/nastavená na jedno konkrétní vrchní napětí, přičemž pokud nejdu nad limit proudového zatížení alternátoru, pak mi nemůže napětí v síti kolísat v závislosti na tom, kolik spotřebičů mám zapnutých. Jinými slovy řečeno: pokud z hlediska příkonu spotřebičů nejdu nad výkon alternátoru, tak mi vrchní (regulované) napětí v režimu, kdy už alternátor "dává", nemůže klesat. Pokud ovšem klesá, pak se jedná o špatně dimenzovaný alternátor ve vztahu k tomu, co vše musí nakrmit, nebo o chybnou regulaci.
modelář

Příspěvek od modelář »

FF píše:Štartér môže mať Wýkon aký chce, keď mu ho nemá čo dodať... ...a tie nabíjačky: nekupujte si nabíjačky bez elektroniky, teda také, ktoré sa samé neodstavia, alebo neprepnú do iného režimu po dosiahnutí plynovacieho napätia!
Pod tohle se klidně podepíšu!
FF

Příspěvek od FF »

...ale,
regulátor napätia je za alternátorom ako prvý a to je jediné miesto, kde je napätie také, ako ho "určí" regulátor napätia - (logicky) až za ním sú odberné miesta a za každým odberným miestom musí byť úbytok napätia, už len kvôli tomu, že vodiče nie sú supravodivé!
modelář

Příspěvek od modelář »

Pochopitelně! Jenže pro zjednodušení možno od odporu vodičů klidně abstrahovat a měřit s přesností na desetinu voltu. A pakliže naměřím na svorkách aku i zapalovače cigaret 13,8V bez ohledu na otáčky motoru a příkon zapnutých spotřebičů (samozřejmě s mžikovým poklesem v momentě jejich zapnutí, ale s rychlým následným dorovnáním), pak je regulace napětí "téměř" dokonalá. :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

No je jednoznačně dokonalejší u elektronického regleru než u mechanického. Kde jsou ty časy , kdy se přihýbaly pružinky na relátkách? :lol:
V instalaci jsou samozřejmě různé výkyvy, ale nejsou značné a v dnešní době PP ani být nemohou. Zato jak jsem seřizoval regler na kilu, tak tam bylo možná i přes 15V , no ale svítilo to hezky :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

FF píše:Štartér môže mať Wýkon aký chce, keď mu ho nemá čo dodať...
Však také píšu, že pokud bys měl baterii OK. Nemyslím si, že by v rozdílu 2 Ah mezi dvěma bateriema bylo možné odebírat skokově podstatně větší proud tak, abys to poznal.
FF

Příspěvek od FF »

...nedívaj sa medzi dvomi akumulátormi na rozdiel v ich kapacite (2Ah), ale v ploche mriežky, ktorá je vyjadrená štartovacím prúdom. Ja mám 46Ah EN450A a kámoš má 55Ah EN420A. On má väčší akumulátor (rozmerovo aj kapacitne), ale ja mám, paradoxne, silnejší akumulátor!!!
Celková plocha mriežok v mojom menšom akumulátore je väčšia a v jeho väčšiom akumulátore je celková plocha mriežok menšia (toto stále nevie pochopiť)! Ja mám v (mojom menšom) akumulátore menej elektrolytu a teda v kombinácii s väčšiou plochou mriežky ho nabijem, po studenom štarte, rýchlejšie ako on!
modelář

Příspěvek od modelář »

To je právě to, co většina kupujících nezohledňuje při koupi akumulátoru: všichni se dívají jen na kapacitu a rozměry, ale startovací proud už je pod jejich rozlišovací schopností. Schválně se jukněte pod kapotu současné Hondy Accord s benzínovým motorem, jak titěrný je tam akumulátor - ale nejspíše má vysoký startovací proud! V modelařině se tomu říká "tvrdost zdroje". :)

No a takový akumulátor je také v cuku letu nabitý, jak píše FF. :wink:
mipesa
Příspěvky: 763
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

modelář píše:Přidám svůj vlastní subjektivní názor a abych ho nemusel rozepisovat, uvedu pouze tolik, že se téměř dokonale kryje s tím, co sem už napsal FF, pouze s následujícími drobnými dodatky:
1/ pokud už k sulfatizaci došlo, pak přípravky typu AmperPlus skutečně pomáhají prodloužit život akumulátoru, který by jinak už byl na vyhození;
2/ pokud je akumulátor buď špatně zvolených parametrů (viz příspěvek FF) a/nebo se nelze vyhnout nepříznivým podmínkám jeho provozování, pak je třeba použít tyto přípravky preventivně, nejlépe v době, kdy aku začíná projevovat nějakou "slabost";
3/ vápníková technologie, jestli se nemýlím, vyžaduje vyšší nabíjecí napětí (14,3V), než některými výrobci dodnes používaný standard 13,8V (mj. z důvodu event. montáže gelovky), takže pověsit vápník na klasiku může být kontraproduktivní - sice méně trpí samovybíjením, ale zase se nikdy pořádně nedobije.

No a z toho všeho plyne, že úplně nejlepší je gelovka! :wink:
Jak Ti jednou chytne baterku sulfát, tak Ti nepomůže ani superživá voda, a potom jen čekáš jak dlouho ta baterka ještě vydrží, pokud je dobijení vyrovnané a nedochází ke skokům tak vydrží déle, pokud je dobíjení nestálé, tak dlouho nevydrží, v zimě jí pošleš do kopru.Při velkém mrazu Ti probíhá chem.nabíjecí proces v horní vrstvě baterie, což je pro celkové formování špatně.Pokud víš, že je baterie zasažená sulfátem je nejideálnější baterku několikrát dobíjet, hlavně v zimě, v teplém prostředí a stálým desetinovým proudem po dobu min deseti hodin. Pokud již baterka začne silně bublat tak je již po ní.Většinou odejde jeden až dva články, kde dojde k poklesu hustoty elektrolytu z důvodu přerušení spojů desek a nedochází zde k optimálnímu chem.procesu.
FF

Příspěvek od FF »

FF píše:...Zasulfátovanému akumulátoru pomôže jedine to, že predídeme jeho zasulfátovaniu!...
Veď to tu už jeden múdry prispievateľ napísal - preto ho znovu citujem! :wink: :wink: :wink:
Odpovědět