5W/40 nebo 10W/40 ?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od Pitris »

Byť už to tu bylo :( pokusím se to trošku sesumarizovat :P

Proč ne API SM - to je norma, která byla zavedena v r.2004 a byla poplatná době, kdy se všichni začali až moc snažit být "eko". On olej kromě toho že maže, má i chránit - a třeba před kyselým prostředím v motoru, které vzniká nedostatečným spálením paliva a průnikem vlhkosti. To "umí" eliminovat aditiva, která jsou "odpovědná" i za kilometrovou výdrž oleje, JENOMŽE jsou "jedem" pro filtry pevných částic. Takže oleje API SM (byť je to benzinová norma, ale vždy je za ní i naftové Cpísmeno) a ACEA Cčíslo byly o tyto aditiva zčásti ochuzeny :( Ale toto se dá eliminovat dřívější výměnou oleje - což znamená, že API SM můžeš, ale jestli máš olej API SL v motoru 15tkm (což by mělo být max. i u delších klidných jízd), tak API SM vyměň už třeba po 12-ti tkm. A když jezdíš hlavně couračky a motor a olej se pořádně neprohřejí, tak SL do 10-ti a SM do 8-i tkm....
A co jde o API SN, což je jako ACEA Cčíslo-10 (nebo 12), tak ta byla zavedena v roce 2010, kdy už byly k dispozici jiná aditiva, která umí motor chránit déle kilometrů (zde by mělo platit těch max.15 a 10tkm), ale zároveň nevadí DPF.... Mají stejnou míru ochrany jako oleje ACEA Ačíslo/Bčíslo-08.

Co jde o spotřebu oleje, tak pokud je vyšší, je dobré "zvednout letní" číslo oleje (z 30 na 40, ze 40 na 50), protože potřebuješ, aby při provozní teplotě motoru olej lépe dotěsnil provozem již zvětšené vůle. Za studena je olej i 5w i 10w docela hustý na to, aby tekl tam, kam nemá....
Ale je tu ještě možnost, že je někde ztvrdlé (ale nikoliv poškozené - to už olej neopraví) těsnění, a tam může (ale postupně, bo rychle se ani pejsek nevyčurá) pomoct speciální olej pro motory s více najetými kilometry - Valvoline MaxLife (10w40 i 5w40) nebo Sunoco Marathon či Liqui Moly Super Leichtlauf v SAE 10w40.

A pokud byl v motoru i olej 10w40, tak na 5w40 (nebo 0w40, 5w50, 10w50....) přejít můžeš za předpokladu, že ta 10w40 měla stejnou nebo podobnou API (rozdíl max. 2písmena dolů) jak olej, který chceš použít. (Je to podle abecedy - tzn. po API SL můžeš event. použít i API SJ, ale bez obav - s akceptováním výše napsaného - i SM nebo SN. Ale nejde dát po API SE olej SN, protože to písmeno značí nejen výkonnost oleje, ale i jeho čistící účinky - a to, co SE "nechá" v motoru usadit, SN může i docela rychle rozpustit (a "přemístit jinam") a může nastat problém s ucpáním nějakého mazaného místa / mazacího kanálu.

Značky olejů můžeš střídat, ale DŮLEŽITÉ je včas olej vyměnit a vyvaruj se olejů ACEA A1/B1/A5/B5.

A ještě (snad) dovysvětlení proč tu někteří doporučují spíš než 5w40 oleje 10w40 nebo 0w40 byť pro naše klima jsou všechny.
Třída 10w40 má menší teplotní rozsah a i když "umí" být (a většina z nich i je) hodně kvalitní, jejich základový olej nemusí být nejkvalitnější (čímž nechci ale rozhodně napsat, že by nebyl dobrý) a přesto ho lze doaditivovat na vynikající kvalitu. Olej 5w40 má většinou stejný základový olej jako 10w40 ale protože musí mít lepší nízkoteplotní vlastnosti, těch aditiv tam musí být daleko víc a kvůli většímu teplotnímu rozpětí je vyšší i viskozitní index, což ale znamená dřívější opotřebení oleje. Kdo ale mění olej včas - nejenom že mu za studena klesá alkalická rezerva TBN, ale za tepla olej zase rychleji oxiduje - toto moc řešit nemusí.
A co jde o olej 0w40; ten už díky teplotnímu rozpětí musí mít základový olej z těch nej. Proto je lepší.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
tempomat300

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od tempomat300 »

to Pitris: :wink:

Na jaký přesný typ oleje to jezdilo předtím se mi bohužel zjistit nepodařilo, nakonec jsem vybral ten Shell Helix Ultra Diesel 5W-40 (API SL/CF, ACEA A3,B3/B4, MB 229.3,229.5)

Z těch olejů cos vypsal jako "možná záchrana pro ztvrdlá těsnění " , když se budu držet viskozity 5W/40 pro kterou jsem se rozhodl, je jediný Valvoline MaxLife a ten má zrovna API SM/SN.
Naposledy upravil(a) tempomat300 dne pát črc 31, 2015 12:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od Pitris »

Vzhledem k tomu, že v současnosti (a už aspoň 5let) jsou oleje 10w40 už v drtivé většině "okolo" API SL,
tak ten Shell bude v pohodě. A MaxLife 5w40 :?: Když dodržíš co psáno výše, tak "no problem".... 8)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
tempomat300

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od tempomat300 »

Pitris píše:Vzhledem k tomu, že v současnosti (a už aspoň 5let) jsou oleje 10w40 už v drtivé většině "okolo" API SL,
tak ten Shell bude v pohodě. A MaxLife 5w40 :?: Když dodržíš co psáno výše, tak "no problem".... 8)
já ten Shell ale vybral ve viskozitě 5W/40 8)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od Pitris »

Však ano - oko kouk a vidí :P píšeš že dříve 10w40, teď Shell Helix Ultra Diesel - a ten je 5w40....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
tempomat300

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od tempomat300 »

jo ták.... :wink:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27485
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od Pitris »

To Zvoníkovo pokračování jsem dal sem: http://www.oleje.cz/forum/topic5901.html
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Itall

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od Itall »

Koukám, že pořídit si jetou dodávku Mercedes není žádná sranda. Přeji majiteli, aby vše ostatní bylo jednodušší, než výběr motorového oleje :wink: :D .
adosM

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od adosM »

Taák od cca května mám v motoru Yacco VX 500 10w40 api SL. Bmw 320i rok 1995. Za poslední rok už 4 výměna po 3 tis km. Už se to pěkně uvnitř čistí. Před rokem mě tam zhrozilo pod víkem docela bordel. Po 3 tis km je Yacco už taky poměrně černý. Odpustíl jsem přes stříkačku a hadičku z vrchu 100 ml a už zase černota. Takže yacco čistí taky dobře. Nechám ho tam ještě max 1000km a na zimu tradá Sunoco synturo gold 5w40 api SL. Ale tímto Yaccem co tam je ted, už dál kašlu na čistění motoru. Už to jde do peněz. Myslím že stačilo. Přes zimu tam budu sypat Sunoco 5w40 nebo Yacco VX 1000 5w40 LL a přes léto 10w40 yacco vx 500. Výměna co půl roku a po 5-6 tis km. Vzhledem k nájezdu motoru to motor jen uvítá. Časté prohnání do omezovače ( samozřejmě na zahřátý motor) + aditiva Millers oil do benzínu a výměny oleje udělali své. Jednoho chladnějšího rána v létě jsem se na 3 km rovince v pohodě dostal na poslední 5 kvalt do omezovače na 220 km/h. Při stáří auta 20 let a nájezdu 300 tiskm a možná ještě stočený všecka ucta k těm motorům. Škoda že nemám 325i.
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od Jezevcik »

Hezká zpětná vazba a dobrý přístup. Prima počtení :wink:
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
adosM

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od adosM »

Jezevcik píše:Hezká zpětná vazba a dobrý přístup. Prima počtení :wink:
Zácházíme asi už jinam, ale myslím si že i dnešní auta najedou hodně km. Jen se tam nesmý dávat ty sračky co výrobci předepisujou ale opravdové oleje. A podstivě měnit. Né žádných 25 tis jak říkali v servise a podobně. Žádný olej v autě nedá víc jak 15-16 tis a to ještě na dlouhé trasy. Kromě kamionu ale tam je 34 litrů oleje a jiné otáčky. Lidi těm automobilkám věří..Ale ty mají akorát zájem aby se to po 5 letech vysralo a nic víc. Takže kromě spec olejů se sníženou viskozitou místo 5w30 dát 5w40 nebo aspon včas měnit. Ale já bych tam 5w30 prostě nedal. Kor do nového auta když je venku + 35. To musí mazat čím?... :D Vím je to pěkné mít na 5w30 malou spotřebu nafty nebo benzínu, ale auto se často šmudlá u otáček do 2500 tis, kvůli spotřebě a aby se to na tu vodu náhodou u omezovače nějak nedrtilo ale jak se ten motor občas nevytočí, tak se zas pěkně zanáší vstřiky apod. Takže to má zápornou stránku věci
e1H

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od e1H »

Až na tú časť s viskozitou súhlasím. Problémom totiž nie je viskozita olejov, lebo 5W-30 zvládne viac než dosť. Problémom sú intervaly výmen ohľadom a štýl prevádzky áut.
Ak budeš v aute meniť 30-ku rovnako často, tak motor vydrží rovnako dlho ako so 40-kou.
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od lengy60 »

Ale zapoměl jsi na to nejdůležitější,že si musíš v případě 5w-30,koupit 5 l do foroty,abys měl co dolévat. :twisted:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
e1H

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od e1H »

Ja som na 30-ku jazdil (dokonca 0W) a dolievať som nemusel. Naopak, máme tu člena ktorý dolieva aj 50-ku, takže v tomto by som nezovšobecňoval. Záleží od motora, ale všeobecne sa toto vyhlásiť nedá. A spotreba oleja okrem iného je dosť závyslá aj od štýlu jazdenia.
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: 5W/40 nebo 10W/40 ?

Příspěvek od lengy60 »

Ano,ale onen kolega,respektive jeho auto,objelo x krát zeměkouli,kdežto moje a jiných mělo najeto prd.Samozřejmě,pokud jsem jezdil kolem komína používal ta 1/3 otáček problém nebyl,ale po vyjetí na dálnici a vytáčení motoru ke druhé půlce olej mizel jak pára nad hrncem. :twisted:
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Odpovědět