320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Pitris »

Máchal píše:Původně jsem chtěl dát Mobil1 5W50, ale to Sunoco se mi zamlouvalo hlavně cenou, takže za zbytek rozdílu oproti Mobilu byl koupen filtr MANN (a to se vyplatí) Zatím mám na oleji najeto cca 20km, takže je předčasné dělat závěry.
Tak kdyžtak pak poreferuj 8)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Máchal

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Máchal »

Čas ukáže a potom dám info. 5W40 mi během intervalů (+/- 8000tkm/rok) motor nepápnul v podstatě nic. Mezi výměnama nedolívám ani deci (na rysce vždy v pohodě v rozmezí min/max) takže motor je zdá se v dobré kondici (po těch letech...narozdíl od některých nových TSI apod.) tak pevně doufám, že Sunoco bude následovat předešlé oleje a bude lépe chránit motor, když se vytočí pěkně do otáček, a že to 1.8T má ráda :-)
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od bjukemen »

Máchal píše: Mezi výměnama nedolívám ani deci (na rysce vždy v pohodě v rozmezí min/max) takže motor je zdá se v dobré kondici

toto som nepoochopil ze v rozmedzi min/max lebo to by znamenalo urcitu spotrebu oleja, nezriedka je rozdiel medzi max a min 1 liter a to nieje nulova spotreba.. :p
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Pitris »

Jestli se za celý interval výměny hladina oleje drží mezi ryskami a není potřeba dolívat, je motor :wink:
Deci oleje na tisíc kilometrů je v pohodě....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Máchal

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Máchal »

bjukemen píše:toto som nepoochopil ze v rozmedzi min/max lebo to by znamenalo urcitu spotrebu oleja, nezriedka je rozdiel medzi max a min 1 liter a to nieje nulova spotreba.. :p
Motor má samozřejmě nějakou spotřebu oleje, ovšem mezi výměnama se drží hladina na rysce v rozmezí min/max s tím, že na minimum jsem hladinu oleje ještě neviděl a tak beru, že motor olej "nepapá"
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od bjukemen »

..aha, mne zase ked klesne ryska z max niekde k min spokojny niesom, ale to bude asi tym ze somm rozmaznany :D
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Colommbo »

Jeden kolega si na fóru oplího klubu liboval, jak v naftovém třílitru V6 od Isuzu ve Vectře mění olej po 13tis.km a po celý interval má hladinu oleje stále na horní rysce měrky. Když jsem mu napsal, jak se s velkou pravděpodobností věci mají (ředění a "doplňování" oleje naftou) a že by měl interval zkrátit, byl trochu překvapený, ale nakonec rozumně uznal, že můžu mít možná přecjen trochu pravdy... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
bouchy

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od bouchy »

Dotaz k viskozitě obecně: Motorový olej použitím časem viskozitu zvyšuje, nebo snižuje? Někde jsem četl, že "řídne" (z W40 na W30), viskozitá klesá, jinde byl připodobněn k vazelíně...Nebo tak i tak? (obíhající objem řídne a těžší složka klesne?)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Pitris »

Cituji: :arrow: Při provozu motorového oleje může docházet k velkým změnám jeho viskozity. Za nárůst viskozity oleje při provozu zodpovídá zejména termická a oxidační degradace oleje a u vznětových motorů navíc ještě množství sazí v oleji. Naopak snížení viskozity způsobuje nadměrný obsah paliva v oleji. Další příčinou snižování viskozity je tzv. střihová stabilita modifikátorů viskozity. To jsou tzv. polymerní látky, které upravují viskozitu motorových olejů a zvyšují jejich viskozitní index. Jejich působení si zjednodušeně představte následovně - polymerní znamená, že jejich molekula je podlouhlá, má tvar provázku. Při nižších teplotách jsou tyto "provázky" svinuty do spirálky. Se vzrůstající teplotou se rozvinují a vzájemně proplétají, čímž se spirála zahušťuje. Tyto polymerní látky jsou při provozu oleje střihově namáhány, zejména v olejovém čerpadle a dochází k jejich trhání na menší molekuly, což znamená snižování viskozity oleje. :arrow: Viskozita napřed provozem klesá, ale na / (už) po konci intervalu se zvyšuje.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Colommbo »

Pitris píše:Cituji: :arrow: Při provozu motorového oleje může docházet k velkým změnám jeho viskozity. Za nárůst viskozity oleje při provozu zodpovídá zejména... Naopak snížení viskozity způsobuje... Další příčinou snižování viskozity je... Viskozita napřed provozem klesá, ale na / (už) po konci intervalu se zvyšuje.
Tož vlastně nula od nuly pojde a nebojme se vlka nic... :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od lengy60 »

Včera jsem při prolézání internetu našel zajímavý test.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oil%20test.pdf
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Colommbo »

Testík z určitého pohledu zajímavý, nicméně, aspoň dle mého soudu, vypovídací hodnota poměrně nevelká. Protože byla toliko senzoricky posuzována a dokumentována změna barvy oleje, jež jednak je jen jedním z (viditelných) hledisek "kvality" oleje (a není nikde psáno, že ztmavlý olej bude mazat hůř než olej barvu si zachovavší) a druhak takovýto statický test je přecjen něco trochu jiného, než podmínky provozu v motoru, kde olej stále kolotá, v místech dna pístu a prvního pístního kroužku se sice setkává s teplotami ještě vyššími, ale hned zas odchází byv nahrazen chladnějším... :) A to nepíšu proto, že bych se chtěl kteréhokoli ze zkoušených olejů zastávat či některé hanět, jen tuto prezentaci tak nějak nebudu bráti v potaz. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
lengy60
Příspěvky: 5776
Registrován: ned čer 22, 2014 18:41

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od lengy60 »

Tak oni to tam taky zmiňují,že tento test neříká nic o mazací schopnosti oleje. :D
Citroen C1 Feel 1.0 51kW
Nissan Qashqai Czech Line 1.3 103 kW
Jens

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od Jens »

To není "jen" změna barvy. Změnu barvy způsobily zkarbonizované látky, které tvoří úsady a kaly.
v.vilik

Re: 320tkm potřebuju poradit s viskozitou

Příspěvek od v.vilik »

Pitris píše:Cituji: Tyto polymerní látky jsou při provozu oleje střihově namáhány, zejména v olejovém čerpadle a dochází k jejich trhání na menší molekuly, což znamená snižování viskozity oleje.[/i] :arrow: Viskozita napřed provozem klesá, ale na / (už) po konci intervalu se zvyšuje.
A jak se dá roztrhnout molekula? To čerpadlo dokáže rozdělit molekulu? :roll: :?:
Odpovědět