Výkonnostní třídy automobilových motorových olejů

Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích. Kromě toho, že se olej řadí do jedné (nebo i více) výše zmíněných skupin, může mu být přidělena tzv. výkonnostní třída. Výkonností třída určuje, jaké zatížení je olej schopen snášet, aniž by výrazným způsobem došlo ke zhoršení jeho funkce.

a) Automobilové oleje

Motorové a převodové oleje do motorových vozidel jsou rozděleny do výkonnostních tříd dle evropské normy ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobiles) nebo americké normy API (American Petroleum Institut).Výrobci automobilů požadují, aby olej použitý pro mazání motoru nebo převodů vyhovoval určité výkonností třídě definované v mezinárodních normě ACEA / API nebo výkonností třídě, kterou si výrobce sám definuje (podnikové normě výroce, např. podniková norma VW 502 00 odpovídá přibližně mezinárodní normě ACEA A3). Výrobci olejů proto své produkty nechávají testovat dle mezinárodních norem a norem výrobců. Výsledkem je, že u svých výrobků uvádějí, jaké normy olej splňuje.

Výkonnostní třídy olejů dle ACEA

Označení tříd

A - Benzínové motory
B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
E - Dieselové motory těžkých užitkových vozidel
C - Zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry

Výkonnostní třída ACEA

Použití oleje

HTHS
[mPa.s]

A1, B1

Standardní olej, normální intervaly výměny

2,9 - 3,5

A2, B2

Standardní olej, normální intervaly výměny (Již neplatné)

> 3,5

A3, B3

Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny

> 3,5

B4

Jako B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním

> 3,5

A4

Rezervováno pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním

-

A5, B5

Jako A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS

2,9 - 3,5

     

E1

Již neplatné od 3/2000

>= 3,5

E2

Standardní olej, normální intervaly výměny

>= 3,5

E3

Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny (Již neplatná)

>= 3,5

E4

Olej pro extrémě vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny

>= 3,5

E5

Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny

>= 3,5

E6

Vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení (včetně působením sazí) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory, splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation), DPF (Diesel Particulate Filter) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm).

>= 3,5

E7

Stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení (včetně působením sazí), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). není vhodný pro systémy DPF (Diesel Particulate Filter).

>= 3,5

 

Výkonnostní třída ACEA

Použití oleje

HTHS
[mPa.s]

C1

Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se sníženým obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.

> 2,9

C2

Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje s HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.

> 2,9

C3

Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů.

> 3,5

C4

Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů. (platná od roku 2006)

> 3,5

Výkonnostní specifikace ACEA a jejich požadavky na chemické složení oleje a viskozitu HTHS

Ttřídy a kategorie ACEA

Sulfátový popel
% hm.

Fosfor
% hm.
Síra
% hm.

Vyskozita při 150 °C
HTHS [mPa.s]

ACEA A1/B1

max. 1,3

   

2,9 - 3,5

ACEA A3/B3

max. 1,5

   

min. 3,5

ACEA A3/B4

max. 1,6

   

min. 3,5

ACEA A5/B5

max. 1,6

   

2,9 - 3,5

ACEA C1

max. 0,5

max. 0,05

max. 0,2

min. 2,9

ACEA C2

max. 0,8

0,07 - 0,09

max. 0,3

min. 2,9

ACEA C3

max. 0,8

0,07 - 0,09

max. 0,3

min. 3,5

ACEA C4

max. 0,5

max. 0,09

max. 0,2

min. 3,5

ACEA E2

max. 2,0

   

min. 3,5

ACEA E4

max. 2,0

   

min. 3,5

ACEA E6

max. 1,0

max. 0,08

max. 0,3

min. 3,5

ACEA E7

max. 2,0

 

 

min. 3,5

Výkonnostní třídy olejů dle API

Oleje pro benzínové motory

Výkonnostní
třída API

Status

Použití oleje

SN Současná Zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.

SM

Současná

Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot.

SL

Současná

Pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001.

SJ

Současná

Pro motory z roku 1996 a mladší.

SH

Zastaralá

Pro motory z roku 1996 a starší. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi.

SG

Zastaralá

Pro motory z roku 1989 - 1993. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi.

SF

Zastaralá

Pro motory z roku 1980 - 1989. Obsahuje aditiva pro zvýšení oxidační stability a aditiva proti opotřebení, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SE

Zastaralá

Pro motory z roku 1971 - 1979. Obsahuje aditiva zabraňující oxidaci oleje, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SD

Zastaralá

Pro motory z roku 1968 - 1970. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SC

Zastaralá

Pro motory z roku 1964 - 1967. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SB

Zastaralá

Pro starší motory vyžadující minimální ochranu aditivy. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem.

SA

Zastaralá

Pro starší motory, bez nároku na výkon a ochranu. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem.

Oleje pro dieselové motory

Výkonnostní
třída API

Status

Použití oleje

CI-4

Současná

Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů.

CH-4

Současná

Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů.

CG-4

Současná

Zavedena v roce 1995. Pro vysoce zatížené, vysoko rychlostní, čtyřdobé motory uživající palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. CG-4 oleje jsou požadovány pro motory splňující emisní normy z roku 1994. Může být použit místo CD, CE a CF-4 olejů.

CF-4

Současná

Zavedena v roce 1990. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CE olejů.

CF-2

Současná

Zavedena v roce 1994. Pro vysoce zatížené, dvoudobé motory. Může být použit místo CD-II olejů.

CF

Současná

Zavedena v roce 1994. Pro off-road motory s nepřímým vstřikováním a motory používající palivo s hmotnostním objemem síry nad 0.5%. Může být použit místo CD olejů.

CE

Zastaralá

Zavedeno v roce 1987. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CC a CD olejů.

CD-II

Zastaralá

Zavedeno v roce 1987. Pro dvoudobé motory.

CD

Zastaralá

Zavedeno v roce 1955. Pro určité atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem.

CC

Zastaralá

Pro motory z roku 1961.

CB

Zastaralá

Pro středně zatížené motory z roku 1949 až 1960.

CA

Zastaralá

Pro lehce zatížené motory z roku 1940 - 1950.

Vojenské specifikace USA (MIL-L)

Dříve byly v některých případech ještě používány specifikace motorových olejů pro použití v armádě USA protože také podchycovaly i oleje splňující požadavky evropských motorů. S ohledem na specifické požadavky motorů vyráběných v Evropě to již neplatí, ze
jména proto, že vojenské specifikace zahrnují jen americké zkušební motory. Zásadně můžeme vycházet z toho, že motorové oleje, označené pouze těmito vojenskými specifikacemi USA, by neměly být používány v moderních evropských motorech. V opačném případě je to zpravidla možné.

V následující tabulce je přehled vojenských specifikací USA pro motorové oleje, které jsou dosud mimo Evropu někdy používány v civilní oblasti:

Specifikace MIL

Odpovídající klasifikace API

MIL-L-46 152 B
MIL-L-46 152 C
MIL-L-46 152 D

API-CC/SF
API-CC/SF
API-CC/SG

MIL-L-2104 C
MIL-L-2104 D
MIL-L-2104 E

API-CD/SC
API-CD/CD-II/SE
API-CD/CD-II/SE

Ke dnešním aktuálním specifikacím MIL jsou viskozitní třídy SAE zařazeny následovně:

MIL-L-46 152 D SAE 10W, SAE 30, SAE 5W-30, SAE 10W-30, SAE 15W-40
MIL-L-2104 D SAE 10W, SAE 30, SAE 40, SAE 15W-40
MIL-L-46 167 B Třída SAE není uvedena. Odpovídající olej musí při 100 °C vykazovat viskozitu minimálně 5,6 mm2/s a může vykazovat při - 55 °C maximálně 7500 mPas, příp. při - 40 °C max. 8000 mPas. (speciální olej pro arktické oblasti)

Zeptat se prodavače

Jméno: *
Příjmení: *
Váš e-mail: *
Předmět dotazu:
Dotaz: *

Položky označené * je nutné vyplnit.

Doporučit produkt

Vaše jméno: *
E-mail příjemce: *
Předmět e-mailu:
Začátek e-mailu:
Vaše poznámka:

Položky označené * je nutné vyplnit.