Tribotechnické mýty

Mýtus: Čím je olej čistší, tím je lepší.

Skutečnost: V některých případech má olej být znečištěný. Například ve spalovacích motorech vzniká velké množství karbonu a jiných látek, které jsou suspendovány v oleji a jsou jím unášeny. Mohou být odstraněny ve filtru oleje nebo při výměně oleje. Pokud by se tak nestalo, usazovaly by se tyto látky v motoru a mohly by způsobit i jeho poruchu. V tomto případě znečištěný olej zcela zřejmě znamená dobře pracující olej. Naopak např. hydraulický olej obsahující i relativně málo nečistot může způsobit poruchu servoventilů. Takže při některých aplikacích by olej měl vypadat znečištěně a při jiných musí být velmi čistý. Vždy je pak užitečné pravidelné sledování stavu oleje.

Mýtus: Pokud je malé množství oleje nebo plastického maziva dobré, větší množství je vždy lepší.

Skutečnost: Použití příliš velkého množství plastického maziva může vést k poškození těsnění a průniku znečištění do stroje. V elektromotorech může plastické mazivo proniknout až na vinutí motoru a způsobit jeho požár. Nadměrné množství plastického maziva v ložisku může vést ke vzniku tepla vzhledem k většímu odporu, přehřátí ložiska může být příčinou poruchy. Podobně nadměrné množství oleje může způsobit vývin tepla a vysoká teplota pak zkracuje životnost oleje. Po zastavení stroje může při nadměrném množství oleje dojít k úniku z přeplněné nádrže.

Mýtus: Bod tuhnutí je nejnižší teplota, při které je čerpadlo schopné čerpat olej a zásobovat mazací systém stroje.

Skutečnost: Bod tuhnutí pouze označuje teplotu, při které je olej již tak viskózní, že se přestává pohybovat. Tento parametr se stanovuje v laboratoři za přesně definovaných podmínek. V praxi je nejnižší teplota použitelnosti oleje odlišná od jeho bodu tuhnutí a může být o 10 až 15 °C vyšší.

Mýtus: Ropný olej s vysokou hustotou má špatnou odolnost proti oxidaci.

Skutečnost: Dříve to v některých případech platilo. V současnosti používané způsoby zpracování ropy a přípravy základových olejů, a dále použití přísad zlepšujících vlastnosti oleje mají za následek to, že dnes hustota oleje nevypovídá nic o jeho životnosti.

Mýtus: Oleje se stejným číselným označením SAE nebo ISO jsou vzájemně zaměnitelné.

Skutečnost: Klasifikace SAE a ISO VG se týká viskozity olejů, ale neříká nic o jejich výkonnosti. Například ložiskový a hydraulický olej se stejným číselným označením ISO budou mít stejnou viskozitu při 40 °C, ale nemohou se při použití vzájemně zaměňovat.

Zeptat se prodavače

Jméno: *
Příjmení: *
Váš e-mail: *
Předmět dotazu:
Dotaz: *

Položky označené * je nutné vyplnit.

Doporučit produkt

Vaše jméno: *
E-mail příjemce: *
Předmět e-mailu:
Začátek e-mailu:
Vaše poznámka:

Položky označené * je nutné vyplnit.