Převodové oleje pro motocykly

Jakou musí zajišťovat funkci?

  • Snižovat opotřebení pohyblivých součástí ... ozubených kol, ložisek, pouzder a řadících vidlic.

  • Snižovat tření ... odstraní tak nárůst tepla a uvolní maximum výkonu.

  • Odolávat rázovým zatížením ... která by mohla porušit hraniční mazací vrstvu.

  • Usnadňovat řazení ... umožnit ozubeným kolům snadné klouzání v drážkách a na hřídelích.

  • Zajistit hladkou funkci spojky ... poskytnout odolnost proti unášení a příznivé vlastnosti při spínání.

Mazivo v převodovce staví před olejáře jedinečnou kombinaci problémů. Nejúčinnější přenos výkonu ozubenými převody zajišťuje "přímé ozubení", ale to je hlučné a proto je používáno především pro závodní aplikace a ve stálých převodech motocyklů.

Kombinované mazání motoru a převodovky

V motocyklech s integrální převodovkou musí mazivo zajišťovat výjimečnou ochranu proti opotřebení a odolávat vysokému smykovému namáhání, které vzniká v převodovce.
Standardní automobilové širokorozsahové oleje není možné v motocyklech použít, protože mají sklon řídnout vlivem smyku. Proto je důležité používat speciálně formulované motocyklové oleje s vysokou odolností proti smyku, aby bylo dosaženo optimální výkonnosti a minimálního opotřebení v motoru i v převodovce.

Převodové oleje

Pro motocykly s převodovkou, která je mazána samostatně, je optimální mazivo poskytující kombinaci následujících vlastností ochrana proti opotřebení prodlužující životnost součástí; dostačující mazivost usnadňující řazení převodů, ale ne tak velká, aby způsobovala prokluzování spojky; viskozita dostatečně vysoká, aby zajišťovala ochranu při zvýšené teplotě, ale ne tak velká, aby způsobovala unášení spojky a zhoršovala řazení za nízkých teplot.

Převody se šroubovým a kuželovým šroubovým ozubením

Kola se šroubovým nebo kuželovým šroubovým ozubením mají mnohem tišší záběr, než kola s přímým ozubením a proto se většinou používají u hnacích hřídelí. Tato ozubení zabírají v kluzném kontaktu, který klade na mazivo jiný soubor problémů a požadavků. Z tohoto důvodu jsou při použití hnacích hřídelí důležitá maziva s EP (Extreme Pressure) přísadami, která chrání před opotřebením kluzných povrchů.

Viskozita

Americká SAE (Society of Automotive Engineers) používá pro viskozity převodových olejů samostatný systém klasifikace, který se liší od systému pro motorové oleje.
Například olej, jenž je klasifikován jako motorový olej SAE 20W-50, může být klasifikován jako převodový olej SAE 80W-90. Jako obecné pravidlo platí, že pro samostatné převodovky se používají převodové oleje a pro kombinované systémy mazání převodovky a motoru se používají speciální motocyklové motorové oleje.

Zeptat se prodavače

Jméno: *
Příjmení: *
Váš e-mail: *
Předmět dotazu:
Dotaz: *

Položky označené * je nutné vyplnit.

Doporučit produkt

Vaše jméno: *
E-mail příjemce: *
Předmět e-mailu:
Začátek e-mailu:
Vaše poznámka:

Položky označené * je nutné vyplnit.